Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

29.08.08 Warszawskie metro testuje nowe wagony

Piotr Figiel, Justyna Kostrzewska
Rozpoczęły się testy nowego 6-wagonowego pociągu metra produkcji rosyjskiej. Po uzyskaniu certyfikatu, najwcześniej w połowie września, zacznie wozić pasażerów.

Rozpoczęły się testy nowego 6-wagonowego pociągu metra produkcji rosyjskiej.

Po uzyskaniu certyfikatu, najwcześniej w połowie września, zacznie wozić pasażerów. Od poprzednich składów kupowanych w Rosji różni się opływowym przodem z plastiku, jest też cichszy i wygodniejszy. W środku zainstalowano kamery monitoringu. Pociąg przydałby się więc na nocnych kursach, bo wtedy w metrze jest najniebezpieczniej. Jednak Metro tego nie planuje.

Nowy pociąg do zajezdni metra przyjechał na początku sierpnia. Jest pierwszym z pięciu zamówionych w Petersburgu. Specjalnie dla Warszawy producent zaprojektował w nim nowy przód czołowego wagonu. Jest cały z plastiku.

- Słyszałam różne opinie o wyglądzie tego pociągu, pozytywne i negatywne - mówi Anna Bartoń z biura prasowego Metra Warszawskiego. - Przyznaję, że przód wagonu wzbudza kontrowersje wśród internautów.

Fabryka Wagonmasz z Petersburga wyposażyła pociąg w urządzenia niespotykane w starszych składach rosyjskiej produkcji. Nowością jest to, że na obu końcach pociągu są specjalne drzwi ewakuacyjne. W środku zamontowano elektroniczne tablice, na których pojawią się nazwy kolejnych stacji. W trakcie jazdy będzie ciszej, bo wagony mają klimatyzację, a nie dziury w dachu osłonięte kratkami.

Kabina też jest klimatyzowana, a maszynista siądzie w wygodnym fotelu przy nowocześnie zaprojektowanym pulpicie. Na swojej stronie internetowej producent chwali się, że w wagonach nie użyto azbestu. Wnętrze jest wykonane z materiałów ognioodpornych.

W tym tygodniu pociąg wyjechał w pierwszy kurs. Jednak bez pasażerów. - Na razie jest testowany - mówi Krzysztof Malawko, rzecznik MW. - W tym tygodniu jeździł po torze prób na zajezdni w Kabatach.

Próbne jazdy są niezbędne, żeby pociąg mógł bezpiecznie wozić pasażerów. Jak wygląda taki przejazd? Do kabin na końcach pociągu wsiadają maszyniści. Na specjalny tor o długości 1200 m wprowadzają skład. Jeżdżą nim z jednego końca toru na drugi. Sprawdzają, czy wagony równo przyśpieszają i hamują. Jeśli tak, to po każdym przejeździe maszynista może jechać szybciej.

Nowy pociąg miało okazję prowadzić dwóch maszynistów. Jak dowiedzieliśmy się, testy wypadły pozytywnie. - Miałam przyjemność jechać tym pociągiem jako pasażer - zdradza nam Anna Bartoń z Metra. - Jechaliśmy 70 km/h. Było bardzo wygodnie. Pociąg nie kołysał się na boki. Pasażerowie odczują poprawę komfortu - dodaje.

W każdym wagonie zainstalowane są kamery monitoringu. Składy mogłyby więc wyjeżdżać w weekendowe noce. Wtedy w metrze jest najwięcej awantur i bijatyk. Jednak rzecznik Metra studzi nasz entuzjazm.

- Nie mogę obiecać, że te pociągi będą jeździć w nocy - mówi Malawko. Nawet gdyby tak się stało, to pięć pociągów (tyle zamówiło Metro) nie wystarczy. Metro zamierza bowiem utrzymać wakacyjną częstotliwość kursowania nocnych pociągów. Na stacjach będą się one pojawiać co 15 min, więc potrzebnych byłoby 8 składów.

Nowe wagony zabiorą pierwszych pasażerów najwcześniej w połowie września. Jeśli testy wypadną pomyślnie, Urząd Transportu Kolejowego wyda specjalny certyfikat. Wtedy pociąg zostanie dopuszczony do ruchu.

W sumie Metro zamówiło 30 wagonów, które złączone zostaną w pięć sześciowagonowych składów. Kontrakt wart jest 27 mln dol. Pierwsza partia wagonów dotarła do Warszawy dwa miesiące przed terminem. Rosjanie zobowiązali się zakończyć dostawy jeszcze w tym roku. Wtedy w metrze będzie więcej pociągów rosyjskich (razem 20) niż francuskich - 18.

Zakup nowego taboru jest niezbędny, by po wydłużeniu metra do Młocin utrzymać dotychczasową częstotliwość kursowania. Jednak i tak nie wiadomo, czy pięć składów wystarczy. Przed wakacjami zdarzało się, że w godzinach szczytu z powodu braku pociągów niektóre kursy skreślano z rozkładu. Pociągów można by kupić więcej, gdyby ratusz zdecydował się ukarać za opóźnienia firmy budujące ostatnią stację Młociny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 29.08.08 Warszawskie metro testuje nowe wagony - Mazowieckie Nasze Miasto

Wróć na mazowieckie.naszemiasto.pl Nasze Miasto