Odkrycie ruin z czerwonej cegły nie było dla budowniczych zaskoczeniem. Budynek, którego fragmenty znaleziono, widnieje na powojennych zdjęciach Warszawy. Najprawdopodobniej został on zburzony w latach 60., kiedy poszerzano ul. Prostą. Pozostały tylko fundamenty. Już wcześniej ustalono, że wszystkie prace ziemne na odcinku rondo Daszyńskiego - plac Wileński będą prowadzone pod nadzorem archeologów.
Ruiny nie wstrzymały jednak wszystkich prac. Chociaż nie prowadzi się teraz robót w okolicy odkrytych zabudowań, to wciąż bez zakłóceń przekładane są kable i rury kanalizacyjne.
Przedstawiciele Metra Warszawskiego zapewniają, że znalezisko, chociaż wstrzymało prace na kilka dni, a może nawet tygodni, nie przesunie terminu oddania inwestycji. Podobnych znalezisk może być jeszcze więcej - trasa drugiej linii metra wiedzie przez ul. Świętokrzyską i Powiśle. Tam też może się skrywać wiele niespodzianek. Firma Astaldi, która buduje warszawskie metro, powinna sobie z nimi poradzić, bo ma duże doświadczenie w starciach z odkryciami archeologicznymi. Realizowała ona m.in. budowę metra w starożytnej części Rzymu.
Podczas budowy pierwszej linii metra robotnicy też często natykali się na fundamenty starych budowli. Odnaleziono wtedy systemy fortyfikacji, stare kanały, rzeki, instalacje. Odkryty został także tunel prowadzący w okolice Cytadeli, który został zbadany, a następnie zasypany. Na Marymoncie znaleziono piwnicę, którą dokładnie sfotografowano. Pod ziemią znajdowały się także znane i nieznane kanały rzek oraz instalacje miejskie.
Ruiny fabryki to niejedyne ciekawe znalezisko w ostatnich dniach. Podczas budowy mostu Północnego we wtorek robotnicy znaleźli granat przeciwpancerny z czasów II wojny światowej. Niewybuch zabrali saperzy z Nowego Dworu.
Budowa drugiej linii metra rozpoczęła się w pierwszej połowie września. Najbardziej uciążliwe dla ruchu drogowego roboty mają się zakończyć przed Euro 2012. Na zachodzie linia ma się kończyć na rogatkach miasta przy dzielnicy Bemowo, na Pradze planowane są dwie odnogi: północno-wschodnia i południowo-wschodnia. Centralny odcinek metra ma połączyć rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim i ma mieć 6,3 km długości. Na nim rozmieszczonych będzie siedem stacji. Pierwsze pociągi pojadą nową linią na przełomie 2013 i 2014 r.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?