Bariery architektoniczne. W Warszawie jest ich coraz mniej
Od wielu lat miasto modernizuje swoją infrastrukturę tak, aby była przyjaźniejsza dla osób niepełnosprawnych, mających problemy z poruszaniem się, rodziców z wózkami. W grudniu 2013 r. Rada Warszawy przyznała 1 mln zł na realizację projektu usuwania barier architektonicznych. W ramach tych prac zlikwidowane zostaną bariery w 200 miejscach - takich, gdzie są one uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez konieczności prowadzenia kosztownych inwestycji uzyskać efekt - ułatwienie w poruszaniu się po mieście. To przede wszystkim zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki, brak pasów ostrzegawczych.
Obniżone krawężniki, płytki sygnalizujące zbliżanie się do krawędzi chodnika itp. są standardem. ZDM podczas remontów i prac utrzymaniowych na ulicach i chodnikach obniża krawężniki przy przejściach dla pieszych, układa wygodniejsze dla wózków betonowe płyty, a przy kładkach, wiaduktach i przejściach podziemnych montowane są dźwigi. Także wszystkie nowo powstające obiekty użyteczności publicznej (jak np. Muzeum Warszawskiej Pragi) są przystosowane do korzystania z nich przez osoby, które mają problemy z poruszaniem się. ZTM modernizuje od kilku lat stacje I linii metra - m.in. montuje w windach przyciski z oznaczeniami w alfabecie Braille'a, oznacza ścieżki dojścia do wind. W 2012 r. zamontowane zostały dodatkowe windy na stacjach Ursynów i Racławicka. W tym roku nowe windy będą na stacjach Służew i Imielin.
Tramwaje Warszawskie kompleksowo modernizują swoje tory i przystanki - Trasa W-Z, al. Zieleniecka, Targowa to tylko niektóre przykłady tras tramwajowych, na których na przystankach są rampy wjazdowe i nawierzchnia z płytkami sygnalizującymi zbliżanie się do krawędzi. Od 2007 r. firma zakontraktowała zakup 306 tramwajów na kwotę 2,2 mld zł, z czego tylko 30 nie miało niskiej podłogi. Do 2022 r. TW chcą zakupić jeszcze 120 tramwajów niskopodłogowych, co pozwoli na wycofanie z ruchu tramwajów starego typu. Wszystkie autobusy kursujące po Warszawie mają niską podłogę.
Od 2007 r. roku Miejskie Zakłady Autobusowe zakupiły 846 takich autobusów. W kolejnych latach MZA planują zakup następnych 85 pojazdów. Na czerwcowej sesji Rada Warszawy przyjęła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej - wśród pakietu inwestycyjnego mamy budowę wind na wiadukt mostu Poniatowskiego (lata 2017-2018), pochylni przy kładce nad ul. Czerniakowską przy Chełmskiej (lata 2017-2018), wind przy przejściu podziemnym zlokalizowanym pod ul. Wolską/Kasprzaka w rejonie skrzyżowania z Redutową (lata 2018-2019), kładki pieszo--rowerowej łączącej park Kępa Potocka z terenami Pasa Nadwiślańskiego (lata 2018-2019).
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?