Bóle mięśni i stawów. O czym świadczą i jak sobie z nimi radzić

Materiał partnera zewnętrznego
Atakują i młodszych, i starszych. Pojawiają się u osób aktywnych fizycznie i u tych nieuprawiających sportu. A mowa o bólach mięśni i stawów, które występują w różnym wieku niezależnie od stylu życia. Kiedy bóle mięśniowe mogą świadczyć o chorobie i jak sobie z nimi radzić.
Bóle mięśni i stawów jako objaw choroby

Bóle mięśni, szczególnie przewlekłe, mogą wskazywać nie tylko na schorzenia samych mięśni, ale na choroby układu nerwowego, infekcje oraz choroby ogólnoustrojowe. Osłabienie mięśni ud i ramion, towarzyszący mu ból stawów i poranne zesztywnienie mogą świadczyć o zapaleniu wielomięśniowym lub zapaleniu skórno-mięśniowym. Bóle mięśni i stawów w całym ciele, uczucie wyczerpania, spadek odporności, a także problemy żołądkowe mogą oznaczać fibromialgię. A objawy przypominające grypę, które z czasem zamieniają się w obrzęki stawów, tkliwość tkanek i ograniczenie ruchomości stawów mogą wskazywać na reumatoidalne zapalenie stawów. W każdym z przypadków należy skonsultować swoje objawy z lekarzem specjalistą, żeby wykluczyć ewentualną chorobę.

Dowiedz się, jakie są źródła bólu oraz jak tak naprawdę powstaje ból głowy, mięśni i pleców - http://aspirin.pl/pl/bol/

Bóle mięśni

pojawiają się również przy ostrych infekcjach wirusowych. W trakcie grypy pacjenci skarżą się na osłabienie mięśni utrudniające wykonywanie codziennych czynności i bardzo silne bóle mięśniowo-stawowe. Dolegliwości bólowe mięśni odczuwa się też przy przeziębieniu, jednak ich intensywność jest mniejsza niż przy grypie. Jeden z objawów różyczki oraz ospy wietrznej to bóle mięśni i stawów. W różyczce pojawiają się w okresie zwiastunowym, a przy ospie na 1-2 dni przed wysypką. Kiedy w okresie letnim u pacjenta pojawia się ból głowy i karku, bóle mięśni kończyn oraz bóle gałek ocznych, może świadczyć to o kleszczowe zapaleniu mózgu. W stadium zwiastunowym trudno zdiagnozować chorobę, bo swoimi objawami przypomina grypę lub ciężkie przeziębienie. Choroba pojawia się zazwyczaj od 7 do 14 dni po ugryzieniu przez zakażonego kleszcza, ale okres wylęgania może trwać do 4 tygodni. Bólami mięśni charakteryzuje się też drugie schorzenie wywołane kontaktem z kleszczami – borelioza. Dolegliwości bólowe pojawiają się zazwyczaj w ciągu kilku dni lub tygodni.

Bóle mięśni i stawów jako efekt treningu

kobieta-prowadzi-intensywny-trening-na-dworze

Odczuwane do 3 dni po intensywnym treningu bóle mięśniowe nazywane potocznie „zakwasami” to skutek mikrourazów mięśni, a nie kwasu mlekowego (dokładnie mleczanu), jak kiedyś sądzono, gromadzącego się w mięśniach. Stężenie mleczanu rzeczywiście wzrasta podczas treningu, ale już godzinę po nim resztki mleczanu zostają wypłukane z organizmu. Właściwa przyczyna bólu potreningowego, np.

bólu mięśni pleców

to uszkodzenia w obrębie włókien mięśniowych. Choć uszkodzenia pojawiają się już po ustaniu obciążenia, dolegliwości bólowe występują najczęściej do 3 dni po treningu. Pełna regeneracja i naprawa mięśni następuje dopiero po 10 dniach. Nie do końca wiadomo, dlaczego ból pojawia się z opóźnieniem. Eksperci sugerują, że wiąże się to ze stanem zapalnym pojawiającym się w obrębie uszkodzonych włókien mięśniowych. Na bóle mięśni po treningu cierpią osoby, które wróciły do ćwiczeń po dłuższej przerwie, a także ci, którzy wykonują ćwiczenia ze zbyt dużymi obciążeniami. Z każdym kolejnym treningiem mięśnie przyzwyczajają się do podnoszonych ciężarów i z czasem przestają boleć. Osoby uprawiające sporty siłowe błędnie uważają, że tylko ekstremalny ból zmusza mięśnie do rośnięcia. Specjaliści od medycyny sportu podkreślają, że efektywny trening prowadzący do rozrostu mięśni, to regularne i odpowiednio dobrane ćwiczenia. Podnoszenie wydolności i zwiększanie siły mięśniowej wcale nie musi (a nawet nie powinno) być okupione kilkudniowym bólem.

Sposoby radzenia sobie z bólemCo na ból mięśni

zalecają specjaliści? Najlepszy sposób to zapobieganie bólom wysiłkowym to odpowiednie przygotowanie organizmu do wykonywanych ćwiczeń. Trening należy rozpoczynać od rozgrzewki, a na koniec zawsze się rozciągać. Intensywność ćwiczeń należy zwiększać powoli podczas kolejnych treningów i pracować nad poprawą koordynacji. Kiedy pojawi się już ból, najważniejszy jest odpoczynek. Na ból pleców, nóg czy ramion pomaga gorąca kąpiel i pobyt w saunie. Silne dolegliwości bólowe można złagodzić, przyjmując niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak np. aspirynę. W każdym przypadku przyjmowania leku należy jednak skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą i zapoznać z przeciwskazaniami i ewentualnymi skutkami ubocznymi preparatu leczniczego. W przypadku bólów mięśniowych będących objawem choroby, lekarz specjalista zaleci odpowiednie leczenie.

Bóle mięśni mogą świadczyć o przetrenowaniu organizmu, ale też o poważnych schorzeniach. Jeśli ból pojawia się przewlekle i towarzyszą mu inne niepokojące objawy, należy skonsultować go z lekarzem.

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3