Branża muzyczna odżyje? W zeszłym roku wydaliśmy na muzykę prawie 350 milionów

ZPAV podsumował od strony biznesowej 2014 rok w polskiej muzyce i... ma dobre wieści. Po raz pierwszy od ośmiu lat wzrosła sprzedaż nośników fizycznych. Kolejny wzrost notuje także muzyka cyfrowa.
Branża muzyczna odżyje? Polacy zaczęli płacić za muzykę
 Andrzej Banaś / archiwum Polska Press

Znamy nominacje do Fryderyków 2015. Kto ma szansę na statuetkę?

Polski rynek muzyczny zakończył 2014 rok wzrostem o blisko 7% w porównaniu do roku 2013, osiągając wartość 348 mln zł. Po raz pierwszy od 2008 roku odnotowano wzrost sprzedaży nośników fizycznych. Ten segment, który stanowi ponad 80% rynku, wzrósł o 2% osiągając poziom 279 mln zł.

Systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej, osiągnęła w 2014 roku poziom 69 mln zł, przy wzroście 31% w stosunku do roku 2013, co przełożyło się na prawie 20% udział w rynku muzycznym.

Wzrost wśród formatów cyfrowych o 44% odnotowały serwisy streamingowe - w ramach subskrypcji jak i wspierane reklamami, do których zalicza się m.in. Spotify, Deezer, Wimp czy YouTube. Wartość procentowa tego segmentu stanowi aż 78% rynku muzyki cyfrowej, pobrania online to 15%, pobieranie na telefony komórkowe 4%, pozostałe 3% to inne formy pozyskiwania muzyki w formie cyfrowej.

Moda na winyle

Najbardziej spektakularnym wzrostem mogą pochwalić się nośniki winylowe. Ich sprzedaż wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego dając prawie 4,5% udział w rynku i sprzedaż na poziomie ponad 12 mln zł.

Na liście najlepiej sprzedających się utworów w cyfrowym formacie zajął przebój "My Słowianie" duetu Dontan i Cleo, miejsce drugie przypadło "Bałkanicy" zespołu Piersi, natomiast miejsce trzecie to "Timber" autorsrwa Pitbulla i Ke$hi.

Polski rynek muzyczny w milionach złotych

2008 rok
- 384,4 mln - sprzedaż fizyczna

2009 rok
- 384,1 mln - sprzedaż fizyczna

2010 rok
- 375,6 mln - sprzedaż fizyczna
- 12,4 mln - sprzedaż cyfrowa

2011 rok
- 329,8 mln - sprzedaż fizyczna
- 20,3 mln - sprzedaż cyfrowa

2012 rok
- 311,6 mln - sprzedaż fizyczna
- 36,1 mln - sprzedaż cyfrowa

2013 rok
- 272,6 mln - sprzedaż fizyczna
- 52,7 mln - sprzedaż fizyczna

2014 rok
- 279 mln - sprzedaż fizyczna
- 69 mln - sprzedaż cyfrowa

Krzysztof Żyła

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3