Bulwary nad Wisłą mają prawie dwieście lat. Oto ich historia!

Czasy powstania listopadowego, międzywojnia i PRL. Co pewien czas brzeg nad Wisłą przebudowywano. Sprawdziliśmy, jak zmieniała się promenada spacerowa nad rzeką.

Wszystko zaczęło się od wielkiej powodzi, która nawiedziła Warszawę w 1819 roku. Po tym wydarzeniu Komisja Rządowa postanowiła stworzyć umocnienia na zachodnim brzegu Wisły. Bulwar miał powstać na Tamce, ale budowę przerwało... powstanie listopadowe. Po jego upadku zgromadzone materiały przeznaczono na budowę Cytadeli. Ostatecznie ląd został umocniony w roku 1841. Wtedy otwarty został kamienny bulwar od Solca do miejsca, gdzie później zbudowano most Kierbedzia.

Kolejną budowę rozpoczęto w roku 1899. Przez jedenaście lat powstawał odcinek znany (od 1917 roku) jako Wybrzeże Kościuszkowskie. Bulwary były wtedy wyłożone brukiem, przygotowane na cumowanie statków, a także na spacery - po środku umieszczono ławeczki. W międzyczasie na górnym poziomie dobudowano jezdnie ze skwerem.

Bardziej okazały plan na bulwary pojawił się wraz z odzyskaniem niepodległości i uwolnieniem Warszawy z rosyjskiej, a potem niemieckiej okupacji. Prace rozpoczęto pod koniec lat 20. W roku 1930 Ministerstwo Robót Publicznych ogłosiło oficjalny przetarg na wykonawcę prac. Bulwary miały powstać na odcinku Zamek - Bielany. Jak donosiły ówczesne media - wszystko wynikało z potrzeby zbudowania nowego połączenia między Śródmieściem a rosnącymi wciąż nowymi dzielnicami (po poszerzeniu Warszawy w 1916 roku). „Wielki bulwar na lewym brzegu Wisły ma być tak zbudowany, aby posiadał 16-20 metrów minimalnej szerokości i szedł głównie po brzegu, utworzonym z wybudowanych ostatnio tam.” Wtedy również inwestycję rozbito na części. Pierwszy miał postać odcinek Zamek - Żoliborz. Prezydent Stefan Starzyński chciał, by nad Wisła spędzano czas niczym nad paryską Sekwaną.

Do 1937 roku powstała asfaltowa trasa od mostu średnicowego do Mariensztatu. U góry była trasa dla samochodów, na dole dla pieszych oraz miejsce do cumowania statków. Niestety promenada została zniszczona w czasie wojny.

Kolejna przebudowa związana jest z powstaniem Wisłostrady. W latach 1971-74 stworzono betonowe bulwary, jednak ze względu na bliskość drogi szybkiego ruchu zainteresowanie tym miejscem spadło.

Częściowo zmieniło się po wybudowaniu tunelu. Obecnie przy Centrum Nauki Kopernik powstały zupełnie nowe bulwary. Znalazł się tam amfiteatr, Park Żywej Rzeki oraz alejki spacerowe. Pierwsze „nowe bulwary” zostały otwarte w 2015 roku. Wyremontowano odcinek między mostem Poniatowskiego a mostem Śląsko-Dąbrowskim. To jednak nie koniec zmian w tej części. W przyszłym sezonie na bulwarach Jana Karskiego mają pojawić się pływające barki, na których powstaną restauracje.

Następnym krokiem będzie dalsza rozbudowa, aż do Cypla Czerniakowskiego. Rozpisano już przetarg na deptak łączący most Świętokrzyski i Łazienkowski. W tym miejscu, poza trasą spacerową, powstaną stałe pawilony.


Wideo

Piotr Wróblewski

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3