Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Było w Warszawie: cmentarzysko tramwajów na Utracie [ZDJĘCIA]

red.
Było w Warszawie: cmentarzysko tramwajów na Utracie [ZDJĘCIA]
Było w Warszawie: cmentarzysko tramwajów na Utracie [ZDJĘCIA] fot. Kuba Wróblewski
Cmentarzysko tramwajów na Utracie zachwyciło miejskich fotografów i entuzjastów opuszczonych miejsc na początku 2012 roku. Wysłużone 30-, a czasem nawet 40-letnią służbą maszyny zwożono w okolice spalarni śmieci przy ulicy Gwarków, gdzie cięto je na kawałki. Zanim jednak do tego doszło, zebrane w jednym miejscu pojazdy robiły naprawdę imponujące wrażenie.

W latach 2011-2012 Warszawa przeprowadzała bardzo spektakularną wymianę taboru. Stolica kupiła dziesiątki tramwajów typu Swing, a żeby zrobić dla nich miejsce, w ciągu dwunastu miesięcy wycofano z ruchu aż 78 wagonów (16 wagonów typu 105N i 62 wagony typu 13N), czyli 39 pociągów tramwajowych. Były to najstarsze i najbardziej wyeksploatowane tramwaje.

O ile modele 105N nie miały zbyt wielu fanów, to "parówki", czyli tramwaje 13N wzbudzały w stolicy duże emocje - były równie znienawidzone, co kochane przez warszawiaków. Nie miały ogrzewania (wnętrze wagonu było ogrzewane tylko przez ciepło wydzielane przez silniki), więc zimą było w nich piekielnie zimno. Latem jeździły z otwartymi oknami, a wewnątrz hulał wiatr, przynosząc pasażerom ulgę od upałów. Warszawiacy cenili też sobie miękkie, nisko osadzone siedzenia.

Wszystkie trafiały na "cmentarzysko" na Utracie. Pozbawione wózków z kołami, z rozbitymi reflektorami, ale wciąż z Syrenką Tramwajów Warszawskich na karoserii. Tu miały zostać rozebrane ze wszystkich części, które można było ponownie wykorzystać, a następnie pocięte na kawałki. Złomowisko powoli zajmowało się maszynami jedna po drugiej, a czekające na pocięcie tramwaje były prawdziwą gratką dla fotografów.

Wymiana taboru trwała do 2013 r., a wycofane tramwaje powoli znikały z Utraty - aż miejsce całkowicie opustoszało. Dla fanów cmentarzyska jest jednak jeszcze nadzieja, bo w zeszłym roku miasto zapowiedziało największą wymianę taboru w historii - złożone na początku 2017 r. zamówienie obejmuje zakup aż 213 tramwajów, w tym 123 tramwajów w zamówieniu podstawowym oraz 90 tramwajów w ramach opcji. Nowe tramwaje ruszą na stare torowiska, ale nie tylko, bo miasto kupuje je również z myślą o nowych trasach. Tramwaje mają przyjechać do stolicy w latach 2019-2021.

Czy wycofane starsze modele trafią na cmentarzysko na Utracie? Czas pokaże.


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Było w Warszawie: cmentarzysko tramwajów na Utracie [ZDJĘCIA] - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto