(© by sazztastical / CC BY 2.0 (flickr))

Siedzący tryb życia, nadmierne obciążenia czy długie podróże mają negatywny wpływ na nasz kręgosłup. Istnieje jednak wiele sposobów na to, by zapobiec przykrym dolegliwościom.

Kręgosłup stanowi podstawowe oparcie dla naszego ciała. Pracuje nieustannie, dlatego powinniśmy zrobić, co w naszej mocy, aby zminimalizować wszelkie zbędne obciążenia. Na szwank narażony jest on przede wszystkim w czasie podróży, kiedy zmuszeni jesteśmy przez dłuższy czas przebywać w jednej pozycji. Istnieje jednak cały zestaw ćwiczeń, które wykonywać możemy podczas jazdy i po jej zakończeniu.

Kiedy wsiądziemy do samochodu...

Przed rozpoczęciem podróży warto odpowiednio się do niej przygotować. Komfort jazdy uzależniony jest przede wszystkim od wygodnego, odpowiednio przygotowanego fotela. Powinien być on ustawiony w taki sposób, by zapewnić nam wygodny dostęp do wszystkich urządzeń. Jeśli zachodzi taka potrzeba, można zastosować specjalny wałek z gąbki, który umieszczony pod odcinkiem lędźwiowym sprawia, że nasz kręgosłup męczy się podczas jazdy w o wiele mniejszym stopniu. O odcinek szyjny zadba natomiast poduszka podróżna w kształcie rogalika. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie koralikowego pokrowca, który ma właściwości masujące.

Wiele osób nieprawidłowo wsiada do auta. Najpierw tułów, potem nogi – tak wygląda odpowiednia kolejność. Kiedy postępujemy odwrotnie, narażamy nasz kręgosłup na niepotrzebne przechyły.

Pamiętajmy, że długa podróż wymaga przerw. Bóle kręgosłupa zredukują proste ćwiczenia. Kilka przysiadów czy skłonów podczas postoju z pewnością okaże się pomocne.

Kilka rad dla towarzysza podróży

Pasażer, który z założenia posiada większą swobodę ruchu, ma nieco więcej możliwości zniwelowania skutków obciążenia kręgosłupa podczas jazdy niż kierowca. Może on wykonywać szereg ciekawych ćwiczeń, które pomogą mu zachować dobre samopoczucie. Oto niektóre z nich:

- Tzw. koci grzbiet – wykonujemy kolejno wdech, wyprost do najniższego kręgu, wydech i koci grzbiet. Ćwiczenie wykonujemy przez minutę.
- Kostkę lewej stopy kładziemy na prawym udzie, lewą dłoń na prawym kolanie i wykonujemy dwudziestosekundowy ucisk, po czym zmieniamy strony. Czynność powtarzamy trzykrotnie.
- Opieramy przedramiona na udach, brodę przyciągamy do piersi, maksymalnie rozciągamy kręgosłup i prostujemy głowę. W podobny sposób postępujemy do 10 razy.
- Lewą dłonią od dołu podtrzymujemy prawe udo, ciągnąc jednocześnie lewy bark w prawą stronę. Utrzymujemy napięcie przez 20 sekund, zmieniamy strony i powtarzamy 3 razy.
- Rozstawiamy palce, kładziemy lewą dłoń na prawej. Wykonujemy ruch przypominający ósemkę. Po 20 razach zmieniamy dłonie.
- Ściągamy łopatki przy wyprostowanych plecach i zadzieramy głowę. Utrzymujemy tę pozycję przez chwilę. Ćwiczymy bez przerwy przez kilkanaście minut.
- Prostujemy plecy i unosimy stopę na niewielką wysokość. Podnosimy ją i opuszczamy naprzemiennie. Zmieniamy nogę po upływie minuty.
- Zachowując wyprostowane plecy i ściągnięte łopatki, krzyżujemy nadgarstki tak, by przegub naciskał na przegub. Po chwili odpoczynku zmieniamy dłonie i ćwiczymy w ten sposób jeszcze 20 razy.
- Połączone ramiona unosimy tak, by znalazły się na wysokości barków. Prawą piętę unosimy na wysokość 15 cm. Dziesięciokrotnie wykonujemy ruchy okrężne i dziesięciokrotnie ósemkowe. Po zmianie nogi czynność powtarzamy.

Aktywny wypoczynek jest najlepszym przyjacielem naszego kręgosłupa. Warto wykorzystać każdy moment, by zapobiec doskwierającemu bólowi. Ruch wspomoże nasze stawy, a także wpłynie pozytywnie na sylwetkę i samopoczucie.


Wsparcie redakcyjne od:


Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!