Podczas remontu linii średnicowej na Gdańskim będą się zatrzymywać pociągi dalekobieżne

Podczas remontu linii średnicowej na Gdańskim będą się zatrzymywać pociągi dalekobieżne (© Materiały prasowe)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

W ciągu kilku dni okolice Dworca Gdańskiego zmienią się w plac budowy. Kończy się bowiem impas w sprawie jego przebudowy. Pechowa inwestycja, którą opóźniały najpierw protesty i zapytania firm w przetargu, a potem problemy finansowe spółki PKP PLK ma się zakończyć pod koniec przyszłego roku. Wczoraj przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, PKP i firmy Skanska podpisali na stacji dworca umowę na realizację jego modernizacji.

- To będzie zupełnie inna stacja jak się tu spotkamy za 13 miesięcy - zapowiada Roman Wieczorek, prezes zarządu Skanska. I prawie ma rację. Modernizacja Dworca Gdańskiego została podzielona na dwa etapy: w pierwszym przebudowane zostaną tory oraz dwa perony, nowe wiaty przystankowe wraz ze wszystkimi pozostałymi elementami infrastruktury kolejowej, m.in. siecią trakcyjną. Stacja ma zostać przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Pasażerowie linii podmiejskich od początku trwania prac odczują ich skutki. Już w pierwszym etapie bowiem nastąpią zmiany w kursowaniu pociągów. - Zmieni się rozkład jazdy. Mamy nadzieje, że uda się osiągnąć porozumienie z przedstawicielami przewoźników - tłumaczy Wiesław Ogłobin, dyrektor regionalnego oddziału PKP PLK.

Dobrą informacją dla pasażerów korzystających z dworca i mieszkańców Żoliborza jest to, że w ramach modernizacji powstanie przejście podziemne pod torami od ul. gen. Zajączka do stacji metra - tę inwestycję współfinansuje stołeczny ratusz. Do tej pory podróżni, którzy nie chcieli przejść przez wiadukt na Andersa, chodzili nielegalnie przez tory kolejowe. - Wybudujemy też drogę lokalną, którą będzie można później puścić mały autobus - mówi Leszek Ruta, dyrektor ZTM.

Inwestycja jest ważna ze względu na Euro 2012. Po zakończeniu pierwszego etapu prac PKP zamierza wprowadzić zmiany w organizacji ruchu na linii średnicowej i przeprowadzenie robót na stacji Warszawa Wschodnia. Wówczas na Gdańskiej zatrzymywać się będzie część pociągów dalekobieżnych. W drugim etapie robót wyremontowane zostaną pozostałe dwa perony kolejowe oraz zmodernizowana zostanie część towarowa stacji. Wszystkie prace mają się zakończyć według zapowiedzi firmy Skanska w październiku 2010 r.

Modernizacja na Dworcu Gdańskim warta blisko 130 mln zł pozwoli zmienić charakter stacji z lokalnej na międzymiastową. W sierpniu PKP PLK zleciło studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytanie, czy takie rozwiązanie w tym miejscu byłoby opłacalne dla kolejarzy i potencjalnych podróżnych. Być może za dwa lata rozpocznie się modernizacja budynku dworca, która odłożona została na czas po Euro 2012.

To nie jedyne prace, które toczyć się będą w tej okolicy. Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa trzech nowych wiaduktów na Andersa. Za dwa lata będzie można z nich wejść i zejść na stację.






Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!