Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cztery nowe buspasy już latem

Marceli Ptak, Andrzej Rejnson
Buspasowa ofensywa ruszy w połowie przyszłego roku - zapowiada ratusz. Uprzywilejowany przejazd dla komunikacji miejskiej będzie odbywał się w Al. Jerozolimskich, Trasą Armii Krajowej, a także ulicami Radzymińską i Belwederską.

To krok naprzód, żeby warszawiacy przesiedli się z samochodów do komunikacji miejskiej. Kolejnym jest wprowadzenia płatnego wjazdu do centrum dla samochodów. Urzędnicy zapowiadają, że nastąpi to najwcześniej na przełomie lat 2014-15. Między innymi po uruchomieniu centralnego odcinka drugiej linii metra.

Akcję informacyjną ratusz zaplanował na wiosnę. Z ulotek i spotów kierowcy dowiedzą się o wprowadzeniu buspasów na czterech kluczowych jezdniach stolicy w sezonie letnim przyszłego roku. Informacje mają dotrzeć do kierowców jak najszybciej, żeby nie było powtórki z otwarcia buspasa na Łazienkowskiej. Nowe buspasy mają pojawić się w Al. Jerozolimskich w obie strony na odcinku od ronda de Gaulle'a do pl. Zawiszy, na Trasie AK od ul. Żelazowskiej do Wisłostrady (w kierunku Wisły), na ulicy Radzymińskiej od ul. Trockiej do Dworca Wileńskiego (w obie strony), a także na ulicy Belwederskiej od Grottgera do Spacerowej (w kierunku Spacerowej). - Najprawdopodobniej na razie rezygnujemy z utworzenia buspasa na ul. Puławskiej. Tam i tak robią się duże korki, szczególnie w godzinach szczytu - mówi Tomasz Andryszczyk, rzecznik prasowy ratusza.

Rozładować korki pomogą opłaty za wjazd samochodów do centrum miasta. Miejscy radni po długich dyskusjach przyjęli w lipcu "Strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne". Uchwalili m.in., że za wjazd w granice Woli i Śródmieścia (dokładne granice strefy nie są jeszcze ustalone) trzeba by było zapłacić maksymalnie 10 zł. Teraz ratusz zastanawia się, kiedy dokładnie strategia ma wejść w życie. Prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz postawiła nawet trzy warunki uzależniające jej przyjęcie. Po pierwsze: zakończenie budowy centralnego odcinka II linii metra. Prace zaczną się w kwietniu przyszłego roku, a pierwsze kolejki pojadą z Woli na Pragę pod koniec 2013 r. Drugi warunek to rozbudowanie systemu obwodnic, szczególnie tych na zewnątrz miasta. Trzeci warunek zakłada rozbudowę sieci parkingów P & R. Jeden ma powstać do wiosny w al. Krakowskiej. Urzędnicy planują tez kolejne w Wawrze, Ursusie, Wesołej i Rembertowie.

- Szacujemy, że płatny wjazd do centrum może zostać wprowadzony na przełomie 2014 i 2015 r. - twierdzi Andryszczyk.

Zdaniem ekspertów uprzywilejowanie transportu publicznego w centrum miasta to priorytet. - Nowe buspasy powinny powstać. Również na Puławskiej powinno się je wprowadzić już w przyszłym roku, bo więcej osób korzystałoby z autobusu linii 709 - przekonuje Wojciech Tumasz, członek SISKOM, organizacji skupiającej miłośników komunikacji miejskiej. Jego zdaniem wprowadzenie płatnego wjazdu do centrum jest również ważnym postulatem. - Nie zgadzam się jednak, że realizacja tej strategii powinna być uzależniona od budowy parkingów P & R - zaznacza Tumasz. - Kluczowymi ulicami przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy aut w godzinach szczytu, a na tego typu parkingach jest kilkaset miejsc postojowych. To nie odkorkuje miasta - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na mazowieckie.naszemiasto.pl Nasze Miasto