18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Czy potrawy świąteczne też mogą być fit?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Okres świąteczny to trudny czas dla osób, którym zależy na utrzymaniu prawidłowej wagi. Czy istnieje sposób na zachowanie figury w trakcie grudniowych spotkań w gronie rodziny?

Święta Bożego Narodzenia przebiegają według dobrze znanego scenariusza: rodzinną celebrację zaczynamy od dań postnych w Wigilię, po czym tracimy umiar w drugi i trzeci dzień świąt. Nawet jeśli na co dzień potrafimy zapanować nad apetytem, w ostatnie dni grudnia wszystko smakuje nam podwójnie i nie umiemy odmówić sobie smakołyków. Gdy przychodzi otrzeźwienie, jest już za późno – nasza waga wzrosła niepostrzeżenie o dobre 3-4 kilogramy. Czy tak musi być zawsze?

Tradycja a waga w normie

Święta bez wigilijnych dań, ciast, pierników i słodkiego kompotu z suszu są trudne do wyobrażenia. Planowanie menu, robienie zakupów i przygotowywanie potraw w rodzinnym gronie jest bowiem niemal tak samo przyjemne jak ich spożywanie. Gdy nadchodzą święta, szczególnie zależy nam na zrobieniu wrażenia na przybyłych gościach – chcemy zaskoczyć ich ciekawymi wersjami tradycyjnych potraw lub daniami przyrządzonymi ściśle według receptur prababci. Często są to dania jedyne w swoim rodzaju, niezwykle aromatyczne i bardzo... kaloryczne. Nie miejmy złudzeń – jeśli w przepisie pojawiają się duże ilości tłuszczów zwierzęcych, świąteczne potrawy trudno uznać za lekkostrawne i niskokaloryczne. Nie dziwmy się, że po długich godzinach za suto zastawionym stole pasek od spodni zaczyna wbijać się boleśnie w brzuch, a waga rośnie w zastraszającym tempie.

Teoretycznie, jedzenie świątecznych potraw i utrzymanie wagi jest możliwe, wymaga jednak ogromnej siły woli, możemy bowiem pozwolić sobie tylko na symboliczne ilości poszczególnych dań. Aby nie utyć, powinniśmy również zwiększyć swoją aktywność fizyczną – umiar w jedzeniu połączony z większą porcją ćwiczeń to najlepszy sposób na doświadczenie przyjemności rodzinnego biesiadowania bez jego następstw w postaci nowych fałdek tłuszczu. W praktyce zastosowanie się do tych prostych zaleceń bywa, niestety, niemałym wyzwaniem. Z tego właśnie powodu warto poszukać innego rozwiązania, na przykład odchudzenia świątecznego menu.

Sposoby na zmniejszenie kaloryczności dań wigilijnych

Jeśli chcesz zachować szczupłą sylwetkę w święta Bożego Narodzenia, a perspektywa odmawiania sobie kolejnych potraw wydaje ci się mało atrakcyjna, zastosuj się do następujących wskazówek:

- Zastąp tłustą śmietanę jogurtem naturalnym – możesz go również wykorzystać do sałatek i zup.

- Używaj majonezu i masła w możliwie oszczędny sposób.

- Przyprawiaj dania ziołami pobudzającymi przemianę materii (cynamon, kminek, lubczyk, imbir, ziele angielskie, gałka muszkatołowa).

- Zrezygnuj z białego pieczywa – zastąp je chlebem razowym, który dzięki zawartości błonnika przyczynia się do zwiększenia tempa trawienia pokarmów.

- Wypróbuj przepisy na pieczone lub gotowane mięso oraz ryby – smażenie jest niezdrowe i wymaga zastosowania dodatkowych ilości tłuszczów.

- Do obiadu podaj czerwone wino, które pobudza układ trawienny do pracy.

- Ogranicz spożycie chrzanu, musztardy, papryczek i pieprzu – mimo iż dodają potrawom aromatu, jednocześnie pobudzają apetyt.

- Szczególną ostrożność zachowaj podczas jedzenia słodyczy – ciasta z kremem są niezwykle smaczne, ale zawierają druzgocące ilości kalorii. Lepszym wyborem jest niewielki kawałek piernika lub lekkiego ciasta z bakaliami i owocami.

Święta w rodzinnym gronie to znacznie więcej niż wspólna kolacja i prezenty. Najważniejsze jest poczucie przynależności do grupy, miłość i chęć spędzenia czasu razem. Miejmy to na uwadze podczas jedzenia świątecznych potraw – nie warto stresować się ewentualnym wzrostem wagi. Zjedzmy to, na co mamy ochotę (z umiarem, oczywiście!) i nie róbmy sobie wyrzutów, gdy po kilku dniach świąt waga pokaże większą liczbę. Zbędne kilogramy możesz zrzucić – do następnego Bożego Narodzenia masz prawie cały rok!

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: FLESZ: Bez wiz do USA? Potrzebna pomoc Polaków.

Materiał oryginalny: Czy potrawy świąteczne też mogą być fit? - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3