Czy znasz już Slow Jogging?

Myślisz, że już wiesz wszystko o bieganiu? Sprawdź, na czym polega metoda Slow Jogging i jak dobrze orientujesz się w tym temacie.
 by mikecogh / CC BY 2.0 (flickr)

O bieganiu powiedziano już wiele, napisano mnóstwo książek, a wielu specjalistów pomaga pasjonatom joggingu rozwijać swoje umiejętności. Okazuje się jednak, że jeśli chodzi o tę tematykę, cały czas można zaakcentować coś jeszcze. Metoda Slow Jogging podkreśla znaczenie biegania w procesie leczenia skutków chorób cywilizacyjnych. W jaki sposób i co kryje się pod nazwą Slow Jogging?

Historia Slow Joggingu
Metodę opracował japoński naukowiec, doktor nauk medycznych, profesor na Wydziale Nauk o Sporcie Uniwersytetu Fukuoka, Hiroaki Tanaka. Następnie popularyzował ją wśród mieszkańców swojego kraju, a w 1995 roku jej skuteczność potwierdziło Amerykańskie Towarzystwo Medycyny Sportowej. W 2009 roku Slow Jogging po raz pierwszy pojawił się w telewizji. Był to moment przełomowy, który przyniósł metodzie ogromną rzeszę zwolenników samej w Japonii. Slow Jogging stosowany jest również w pracy z japońskimi maratończykami. Profesor Tanaka, propagując swój program, odwiedził też Polskę.

Korzyści zdrowotne ze Slow Joggingu
Slow Jogging wzmacnia organizm, a w szerokim aspekcie wpływa na zmniejszenie śmiertelności. Jest to bieg z prędkością 5 km/h, czyli naprawdę bardzo wolno. Jego istotą jest natomiast to, że pokonując określony dystans i zachowując odpowiednią prędkość, wydatek energetyczny biegacza jest dwukrotnie wyższy, niż gdyby pokonał on tę samą odległość z tą samą prędkością, ale chodem. Ponadto badania dowodzą, że Slow Jogging praktykowany 3 razy w tygodniu przez 60 minut po pół roku przyczynia się do znaczącego wzrostu liczby komórek mózgowych. Odnotowujemy przy tym jego korzystny wpływ na zdolności intelektualne.

Zasady Slow Joggingu
By uskuteczniać metodę Slow Jogging, należy przestrzegać kilku zasad. Tempo biegu powinno być naprawdę wolne, umożliwiać swobodną rozmowę, a także nie może powodować uczucia zmęczenia. Chodzi tu o prędkość w granicach najwyżej 4–5 km/h. Przy czym większość ludzi przemieszcza się pieszo w jeszcze szybszym tempie (czyli chodzi tu o tempo najwyżej spacerowe). Lądowanie odbywa się miękko, na śródstopiu, dzięki czemu ten rodzaj biegania jest nieinwazyjny dla kondycji zdrowotnej narządu ruchu. Długość kroku jest przy tym bardzo mała. Sylwetka biegacza powinna być wyprostowana i pozbawiona napięć, wzrok skierowany przed siebie, a podbródek nieco ku górze. Stopy poruszają się po dwóch torach równoległych do siebie. Nie wolno zapominać o oddychaniu, które powinno przebiegać swobodnie, by proces ten mógł dostarczyć tlen do wszystkich komórek, które go wówczas potrzebują. Podczas Slow Joggingu pobór tlenu plasuje się na poziomie 50% VO2max (pułapu tlenowego). Takiemu wysiłkowi można oddawać się ze znajomymi, a autor i propagatorzy metody zwracają szczególną uwagę na przyjemność, którą powinni czerpać z ruchu slow biegacze. Profesor Tanaka zaleca, by do biegania wybierać obuwie o elastycznej, miękkiej i stosunkowo płaskiej podeszwie lub by biegać zupełnie na boso.

Slow Jogging rozwija się również w Polsce. Coraz częściej można znaleźć specjalistów, którzy w zorganizowany sposób pomagają cieszyć się entuzjastom metody i współdzielić tę pasję. Warto poszukać takich wydarzeń w swojej okolicy. Z drugiej strony metoda jest tak skonstruowana, że jest dostępna dla każdego. Nie wymaga specjalnych uprawnień, specjalnego sprzętu czy miejsca. Wymaga natomiast specjalnego – entuzjastycznego – nastawienia i troski o własne zdrowie. Z powodzeniem można zapoznać z nią nawet osoby starsze. Jeżeli więc chcesz spróbować, nie zwlekaj.

Wsparcie redakcyjne od:

abcZdrowie.pl

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3