(© abcZdrowie)

Czekoladki, ciastka i chipsy to nierzadko jedyne, na co ma ochotę przyszła mama. Uleganie zachciankom nie jest jednak dobrym pomysłem, gdy w grę wchodzi zdrowie dziecka.

Sposób odżywiania ciężarnej ma kluczowe znaczenie dla rozwoju płodu, dlatego w okresie ciąży nie wolno pozwolić sobie na złe wybory żywieniowe. Od czasu do czasu dozwolone są wprawdzie małe zachcianki, ale podstawą jadłospisu powinny być wartościowe produkty spożywcze. Istotne są także dobre nawyki, takie jak jedzenie śniadań, regularne spożywanie posiłków i unikanie słodyczy oraz dań typu fast food. O czym jeszcze powinny pamiętać przyszłe mamy?

Produkty spożywcze w diecie ciężarnej

Jak powinien wyglądać jadłospis kobiety, która spodziewa się dziecka? „Dieta przyszłej mamy powinna być przede wszystkim różnorodna, skomponowana z jak najbardziej naturalnych, nieprzetworzonych produktów, z jak najmniejszą ilością konserwantów i barwników”, mówi dietetyk Monika Bigoś. „Teraz musi zadbać nie tylko o siebie, lecz także o prawidłowy rozwój swojego maleństwa. W diecie powinna się znaleźć odpowiednia ilość białka w postaci drobiu, ryb (najkorzystniejsze są ryby tłuste z uwagi na dużą zawartość kwasów omega-3), mięsa czerwonego (przynajmniej 2 razy w tygodniu, jako bardzo dobre źródło żelaza), mleka i jego przetworów (sery, jogurty, kefiry – warto wybierać te niedosładzane)”.

Jakie produkty bogate w białko są szczególnie zalecane przyszłym mamom? „Źródłem białka w diecie kobiety powinny być również suche nasiona roślin strączkowych: fasola, soczewica, ciecierzyca, groch”, odpowiada dietetyk. „To także źródło błonnika pokarmowego, o który powinny zadbać ciężarne z uwagi na często występujące zaparcia, zwłaszcza w ostatnim trymestrze. Błonnik znajdziemy również w ciemnym, pełnoziarnistym pieczywie, płatkach owsianych, kaszach, pełnoziarnistym makaronie, a także w owocach i warzywach. Tych ostatnich zaleca się minimum 5 porcji dziennie, gdyż są ponadto źródłem witaminy C, która bierze udział w syntezie kolagenu (a więc prewencja rozstępów), a także źródłem folianów (zwłaszcza zielone warzywa), które zapobiegają wadzie cewy nerwowej u dziecka. Warto też suplementować kwas foliowy 3–4 miesiące przed poczęciem i minimum do 3 miesiąca ciąży”.

Napoje dla przyszłej mamy

Przypadkowy dobór płynów w okresie ciąży to nie najlepszy pomysł. Jakie napoje i w jakiej ilości są wskazane dla ciężarnych? „Przyszłe mamy muszą zadbać o odpowiednią ilość wypijanych płynów, minimum 1,5–2 litry dziennie”, mówi ekspert. „Wspomaga to prawidłowe funkcjonowanie organizmu, zapobiega obrzękom i zatruciu ciążowemu. Z uwagi na kontrolę masy ciała warto unikać słodzonych napojów (zwłaszcza tych kolorowych i gazowanych) i dużej ilości soków owocowych, warto postawić na wodę mineralną niegazowaną, herbatę zieloną, białą i owocową. Picie herbat ziołowych proszę konsultować z lekarzem prowadzącym, gdyż niektóre zioła mogą mieć niekorzystne działanie, np. wywoływać przedwczesne skurcze macicy”.

Skutki błędów żywieniowych w ciąży

Dietetyk Monika Bigoś podkreśla, że „mitem, który należy zdecydowanie obalić, jest to, że kobieta w ciąży powinna jeść »za dwoje«, właściwe określenie to »dla dwojga«. Przyrost masy ciała (jeśli przed ciążą masa ciała była w granicach normy) powinien wynosić mniej więcej 20% masy wyjściowej. Dużym błędem jest brak kontroli nad tym, co się spożywa, jedzenie smażonych, ciężkostrawnych potraw, fast-foodów, spożywanie dużej ilości węglowodanów prostych. Skutkiem tego są: zmęczenie, osłabienie, dużo większe ryzyko cukrzycy ciężarnych, nadciśnienia, stanu rzucawki, zatrucia ciążowego, zaparć, a warto też pamiętać, że skutki tego odczuwa również dziecko. Dodatni bilans energetyczny może objawiać się nadwagą u matki już po rozwiązaniu – z tym problemem boryka się wiele kobiet i nie zawsze pozwala to cieszyć się spełnionym macierzyństwem”, dodaje ekspert.

Prawidłowe odżywianie w okresie ciąży zwiększa szanse kobiety na urodzenie w terminie zdrowego dziecka, dlatego przez dziewięć miesięcy oczekiwania na potomka warto zadbać o jakość posiłków.


Wsparcie redakcyjne od:


Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!