Dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko uchyłków jelit

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Dieta wegetariańska - przez jednych uwielbiana, przez innych ostro krytykowana. Oparcie jadłospisu na produktach roślinnych okazuje się bardzo korzystne dla zdrowia. Zmniejsza bowiem ryzyko różnych chorób, między innymi choroby uchyłkowej jelit.

Dieta wegetariańska ma wielu zwolenników, którzy z upodobaniem wymieniają słabe strony produktów mięsnych, na przykład wysoką zawartość cholesterolu. Mimo iż mięso ma swoje zalety, nie sposób nie zauważyć, że oparcie jadłospisu na produktach roślinnych jest korzystne dla zdrowia. W owocach, warzywach, roślinach strączkowych i orzechach znajduje się bowiem dużo błonnika, witamin, minerałów i kwasów tłuszczowych o prozdrowotnych właściwościach. Najnowsze badania naukowe wykazały, że specyficzna dieta zmniejsza u wegetarian ryzyko rozwoju choroby uchyłkowej jelit.

Czym jest choroba uchyłkowa jelit?

Choroba uchyłkowa jelit to rzadkość w krajach rozwijających się – dla kontrastu, w krajach zamożnych schorzenie to występuje u niemal 1/3 osób po 60 roku życia. Etiologia choroby uchyłkowej jelit pozostaje w dużej mierze niewyjaśniona, choć wiele wskazuje na to, że tak zwane uchyłki jelit (niewielkie wgłębienia śluzówki jelit w błonie mięśniowej) powstają przy zbyt małej podaży błonnika w diecie. Jeśli jadłospis jest ubogi w owoce i warzywa, treść pokarmowa wolniej przechodzi przez jelito, a ilości stolca są stosunkowo małe. Okrężnica wykonuje dodatkowe skurcze, warstwa mięśniowa okrężnej ulega przerośnięciu, a ciśnienie wewnątrz jelita zaczyna rosnąć. Pod wpływem ciśnienia śluzówka jelita ulega wypychaniu, czego wynikiem są uchyłki.

Choroba uchyłkowa jelit objawia się zaparciami, skurczami i bólem brzucha, gorączką, nudnościami i wymiotami. Dyskomfort wywołany dolegliwościami ze strony układu trawiennego znacząco obniża jakość życia, dlatego warto zawczasu zadbać o profilaktykę uchyłkowatości. Podstawą w zapobieganiu chorobie uchyłkowej jelit jest dieta bogata w produkty o dużej zawartości błonnika – dziennie należy spożywać ok. 25-35 g tej substancji. Wskazane jest również ograniczenie podaży tłuszczów poprzez redukcję spożycia czerwonego mięsa. W menu powinny znaleźć się natomiast otręby, które poprawiają trawienie i zmniejszają ryzyko powstania zaparć. Wśród działań profilaktycznych nie może zabraknąć systematycznie wykonywanych ćwiczeń fizycznych, które korzystnie wpływają na przemianę materii w organizmie.

Błonnik w diecie a ryzyko rozwoju uchyłków jelit

Związek niskiej podaży błonnika z prawdopodobieństwem rozwoju choroby uchyłkowej jelit był przedmiotem badań naukowców z Oxfordu. Analiza danych medycznych niemal 50 tysięcy osób wykazała, że stosowanie diety wegetariańskiej zmniejsza ryzyko zachorowania na uchyłkowatość aż o 30%. Ponadto dieta bezmięsna zwiększa nasze szanse na uniknięcie hospitalizacji w związku z chorobą uchyłkową jelit. Aby uniknąć zachorowania, należy spożywać około 25 g błonnika dziennie – najlepszym źródłem tej substancji są owoce i warzywa.

Wzrost podaży błonnika jest zalecany również po rozpoznaniu choroby uchyłkowej jelit, leczenie niepowikłanej postaci tego schorzenia opiera się bowiem na wzbogaceniu diety o produkty bogate w błonnik (np. otręby – ich ilość należy stopniowo zwiększać, zaczynając od 2 łyżek, kończąc na 5-6 łyżkach dziennie). Bagatelizując pierwsze objawy uchyłkowatości i nie zmieniając sposobu odżywiania, chorzy powinni liczyć się z ryzykiem powikłań, na przykład z rozwojem ostrego zapalenia uchyłków. Stan ten objawia się uczuciem parcia w odbycie, pogorszeniem samopoczucia, bólem brzucha, gorączką oraz obecnością krwi w kale. Zapalenie uchyłków jelit wymaga leczenia antybiotykami i zastosowania odpowiedniej diety.

Brak leczenia choroby uchyłkowej jelit może doprowadzić do krwotoku, niedrożności jelita, rozwoju ropnia śródbrzusznego lub do perforacji jelita. Konieczne jest wówczas leczenie operacyjne.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko uchyłków jelit - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Sratatata

Pożywienie powinno być zróżnicowane.
Moja propozycja:"Szczaw und mirabelki".

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3