Panowie częściej decydują się na wyprzedzanie innych pojazdów, czują się też za kierownicą zdecydowanie pewniej niż kobiety. Mimo różnic w stylach jazdy obie płcie łączy.... akceptacja dla przekraczania prędkości.
- Różnice w stylach jazdy kobiet i mężczyzn są widoczne również w sposobie postrzegania prędkości. W przypadku kobiet prędkość wywołuje negatywne skojarzenia: stres, szybkie bicie serca, adrenalinę. Jeżeli szybka jazda może powodować pozytywne stany u płci pięknej, to tylko w kontekście swobody, niezależności i wolności. Co ciekawe, blisko 60 proc. przebadanych mężczyzn nigdy nie odczuwa stresu, gdy siada za kółkiem. Tymczasem tylko 35 proc. kobiet przyznaje, że jazda samochodem nie wywołuje u nich poczucia psychicznego dyskomfortu. – mówi Andrzej Markowski, psycholog transportu.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Pentor dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii społecznej „Prędkość zabija. Włącz myślenie", mężczyźni lubią myśleć o swoim stylu jazdy jak o zdecydowanym i dynamicznym. Umiejętności kobiet oceniają gorzej. Policyjne statystyki nie pozostawiają jednak złudzeń: 77 proc. wszystkich wypadków drogowych w 2010 r. spowodowali panowie, którzy doprowadzili do 89 proc. wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym.Dlaczego zatem mężczyźni tak negatywnie oceniają umiejętności kobiet za kierownicą, a siebie postrzegają jako znakomitych kierowców?
Badania TNS Pentor potwierdziły, że szybka jazda jest domeną mężczyzn. Co trzeci kierujący przyznał, że szybko jeździ i nie boi się prędkości, która wzbudza w nim miłe odczucia. U mężczyzn szybka jazda częściej niż u kobiet wywołuje pozytywne skojarzenia. Taką postawę wykazuje zaledwie co dziesiąta kobieta.
Mężczyźni przyznają również, że w ciągu ostatnich trzech lat byli częściej zatrzymywani przez policję niż przedstawicielki płci pięknej. Prawie co trzeci mężczyzna (i zaledwie co dziesiąta kobieta) deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech lat został zatrzymany z powodu przekroczenia prędkości. Ponadto, panie przyznają, że podczas zatrzymania za przekroczenie prędkości na liczniku miały 30km/h więcej od dozwolonej prędkości. Natomiast co trzeci kierowca płci męskiej przekroczył dozwoloną prędkość nawet o 30-50 km/h.
- Mimo widocznych różnic w stylu jazdy obu płci, kampania „Prędkość zabija. Włącz myślenie" jest skierowana do wszystkich użytkowników dróg. Chcemy pokazać, że przekraczanie prędkości jazdy, co dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn, niesie ze sobą tragiczne w skutkach konsekwencje. Kampania ma edukować kierowców, jakie mechanizmy determinują ich niewłaściwe zachowania na drodze, a w dłuższym okresie ma wpływać na zmianę ich postaw wobec prędkości – mówi Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
***Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) to międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
„Prędkość zabija. Włącz myślenie" jest kampanią społeczną realizowaną przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której celem jest uświadomienie uczestnikom ruchu drogowego, że prędkość jest głównym czynnikiem mającym wpływ na tragiczne skutki wypadków drogowych.
Badania na temat kierowców zostały przeprowadzone w marcu i kwietniu 2011 r. przez TNS Pentor. W ramach badań jakościowych zrealizowano 30 zogniskowanych wywiadów grupowych z kierowcami w wieku 18-50 lat. W ramach badań ilościowych przeprowadzono 1000 wywiadów na reprezentatywnej grupie Polaków wieku 18+ oraz 700 dodatkowych wywiadów z kierowcami.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?