Dlaczego luteina wspomaga dobre widzenie?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by tommerton2010 / CC BY 2.0 (flickr)
Chcesz zadbać o swoje oczy? Sięgnij po produkty i preparaty bogate w luteinę.

Z wiekiem nasz wzrok ulega osłabieniu. Problem ten pogłębia dodatkowo długotrwałe korzystanie z komputera, czytanie przy złym oświetleniu oraz nieodpowiednia dieta. Dlatego tak ważne jest przyjmowanie preparatów chroniących oczy przed pojawieniem się niekorzystnych zmian. Warto zatem uzupełnić swoją dietę o produkty będące źródłem luteiny lub sięgać po suplementy, które zawierają w sobie ten związek. Dowiedz się, czym jest luteina i w jaki sposób wpływa na zdrowie twoich oczu.

Czym jest luteina?

Luteina jest żółtym barwnikiem roślinnym, który znajduje się w liściach. Należy do grupy związków chemicznych, tzw. ksantofilów. Znajduje się w tkance oka oraz innych tkankach skórnych. Luteina chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Jest również silnym przeciwutleniaczem. Jej specjalne wiązania chemiczne działają jak pewnego rodzaju filtr, zapobiegając wnikaniu światła do głębszych warstw jednego z elementów oka, czyli tzw. siatkówki, chroniąc ją przed działaniem wolnych rodników.

Największe ilości tego związku gromadzą się w tzw. plamce żółtej. Struktura ta odpowiada za wyraźne widzenie barw oraz odpowiednią ostrość obrazu. Zbyt mała ilość luteiny wpływa niekorzystnie na działanie plamki żółtej. Natomiast jej niedobór może być przyczyną uszkodzenia siatkówki i powstania zwyrodnienia plamki żółtej. Choroba ta może prowadzić w konsekwencji do do pogorszenia widzenia, a niekiedy również jego całkowitej utraty. Dlatego też luteina jest niezbędna w walce z wolnymi rodnikami.

Źródła luteiny

Luteina nie jest produkowana w organizmie człowieka, w związku z czym powinna być dostarczana w postaci pokarmu lub specjalnych suplementów diety. Najlepszym źródłem luteiny są zielone warzywa, takie jak szpinak, brukselka czy kapusta. Jej duże ilości znajdziemy również m.in. w sałacie, brokułach, cukinii, fasolce szparagowej, dyni, kukurydzy, marchewce oraz zielonym groszku. Barwnik ten zawarty jest także w niektórych owocach, m.in. pomarańczach, brzoskwiniach, nektarynkach, jeżynach oraz kiwi. Niewielkie ilości luteiny znajdują się również w żółtkach jaj.

Poza uzupełnianiem swojego jadłospisu w produkty zawierające luteinę, warto sięgać po suplementy z zawartością tego barwnika. Na rynku dostępnych jest wiele różnych preparatów, dzięki którym możemy uzupełnić niedobory luteiny. Są one dostępne bez recepty, jednak większość z nich jest wieloskładnikowa, dlatego przed ich zastosowaniem warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże dobrać odpowiednią dawkę, uwzględniając nasz wiek, ogólny stan zdrowia, itp. Zazwyczaj, przyjmując luteinę, nie powinno się przekraczać zalecanej dawki, która wynosi 6 mg na dobę.

Kto powinien sięgać po luteinę?

Luteina może być stosowana przez osoby w różnym wieku. Jeżeli nie zauważamy u siebie jeszcze nieprzyjemnych dolegliwości czy problemów ze wzrokiem, warto przyjmować suplementy w celach profilaktycznych. Stosowanie luteiny jest szczególnie zalecane osobom, które wiele czasu spędzają przed ekranem komputera, pracują w warunkach, które mogą znacznie osłabić ich wzrok, np. przy sztucznym oświetleniu. Po preparaty z luteiną powinni sięgać uczniowie, studenci oraz pracownicy biurowi.

Luteina jest wskazana także dla dziewcząt, które często korzystają z solarium lub długo przebywają na słońcu, przez co ich skóra jest dużo bardziej narażona na niekorzystne działanie szkodliwego promieniowania. O wzbogaceniu swojej diety w produkty z zawartością luteiny powinny także pomyśleć osoby, które regularnie palą papierosy i często sięgają po alkohol.

Tekst: Weronika Misiuk

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Dlaczego luteina wspomaga dobre widzenie? - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
abra

Czytałam, że branie różnych suplementów przynosi dobre efekty, ale to jednak wymaga czasu, żeby pojawiły się rezultaty. Dlatego ja wolę zakroplić sobie do oczu krople nawilżające starazolin, które dają efekt natychmiast. Przynoszą ulgę, koją podrażnienia i poprawiają kondycję oczu

zgłoś
D
Darek

Miałem problemy ze wzrokiem. Głównym powodem który mnie zmusił do stosowania suplementu Gold Luteina to było zmęczenie oczu. Pracuje całe dnie przy komputerze i juz nie mogłem wytrzymać. Na szczęście się to zmieniło dzięki temu suplementowi ma duża dawkę Luteiny która bardzo dobrze działa :d

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3