Dwa lata negocjacji z Warszawą i ościennymi gminami. Dziesiątki zmienianych terminów uruchomienia i wreszcie jest. 17 października do miasta Radzymin dotrze pierwsza w historii linia ZTM.

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij
Linia 738 połączy warszawski Dworzec Wschodni z radzymińskim osiedlem Victoria. Najprostszą trasą dotrze tam przez Marki i Słupno. 8 tysięcy mieszkańców miasta będzie mogło skorzystać z usług ZTM, zamiast wybierać droższych, prywatnych przewoźników. Uroczystość otwarcia linii, która odbędzie się w poniedziałek na radzymińskim Placu Kościuszki będzie końcowym etapem prawdziwej drogi przez mękę.

O tym, że należy polepszyć komunikację ze stolicą, w Radzyminie mówiło się od dawna. PKS i linie prywatne nie zapewniały wystarczającego taboru ani standardu podróżowania. Również linia kolejowa wiodąca przez Legionowo kursowała nie częściej niż 3 razy dziennie. Pozostawało jedynie pytanie, jaką formę ma przybrać poprawa transportu.

Stowarzyszenie Radzymińskie Forum pod koniec 2007 r. wystosowało do ZTM pismo w sprawie uruchomienia linii do jednej z warszawskich pętli, wyprzedzając tym działaniem swój samorząd. - Ogromna część mieszkańców gminy, ze względu na niedużą odległość od stolicy znalazła w niej swoje zatrudnienie i miejsce edukacji. Już dziś jednak, przeważająca część wybiera własny samochód jako sposób dotarcia do pracy, zwiększając w sposób znaczny potoki samochodów na głównej drodze dojazdowej do Warszawy - argumentowało stowarzyszenie.

Do innych pomysłów mieszkańców zaliczyć należy powstanie osobnych linii do Załubic, Nadmy oraz przedłużenie linii nocnej z Marek do centrum miasta. Co ciekawsze, dwie pierwsze koncepcje zrealizowane zostały w postaci linii 734 i 740 jeżdżących na Żerań i Targówek, jeszcze na rok przed powstaniem 738.

Samorząd rozpoczyna działania
Dzięki wsparciu stowarzyszenia i naciskom mieszkańców gminy, w sprawę zaangażował się samorząd Radzymina, z burmistrzem Zbigniewem Piotrowskim na czele. W kwietniu 2008 roku burmistrz i radni miejscy podjęli uchwałę dotyczącą stworzenia wspomnianych dwóch linii, które uruchomiono dopiero w listopadzie. Dlaczego? - Procedura uruchomienia takiej linii autobusowej jest bardzo skomplikowana - mówił w wywiadzie dla "Życia Powiatu Wołomińskiego", Andrzej Siarna, wiceburmistrz miasta. - Tylko w przypadku Załubic, na odcinku 4 km potrzeba było prowadzić uzgodnienia z trzema właścicielami dróg: z powiatem legionowskim, powiatem wołomińskim i z gminą Radzymin. Wyznaczone trasy przejazdu były trzykrotnie testowane przez ZTM pod kątem spełnienia warunków technicznych dróg i ich parametrów. Było to też związane z wyliczeniem kosztów.

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!