Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duża obwodnica Warszawy. Nowa „ekspresówka” odciąży stolicę? Na razie jest w fazie projektowej

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras. / zdjęcie ilustracyjne
Ring autostradowy wokół Warszawy. Rok temu ogłoszono, że powstanie druga obwodnica stolicy. Udało nam się poznać szczegóły projektowanej drogi. Prawdopodobnie przejedziemy niż jeszcze przed otwarciem Centralnego Portu Lotniczego, czyli najpóźniej w 2027 roku. Co da Warszawie nowa obwodnica?

Rok temu ministerstwo infrastruktury zapowiedziało budowę „dużego ringu warszawskiego”. Chodziło o obwodnicę, która odciąży Warszawę, a przy okazji będzie częścią układu drogowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wtedy zapowiedziano, że ring musi powstać 35-50 km od stolicy, a prace nad nim już się toczą.

Sprawdzamy, jaki jest status inwestycji. - W tej chwili GDDKiA pracuje nad koncepcją tej drogi. Zostanie ona wybudowana w przyszłej perspektywie unijnej. Będzie gotowa przed otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego [red. CPK powinno być gotowe w 2027 roku] - tłumaczy nam Szymon Huptyś z ministerstwa infrastruktury.

Którędy nowa obwodnica Warszawy?

Warszawski ring powstanie jako droga ekspresowa, z bezkolizyjnymi węzłami, w układzie 2x2 (po dwa pasy ruchu w każdą stronę) oraz z rezerwą na trzeci pas. Trasa będzie przystosowana do pojazdów wysoko tonowych. Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, GDDKiA rozważa wytyczenie „ekspresówki”:

  • po śladzie DK50 – od zachodu, wschodu i południa, omijając jednak Górę Kalwarię
  • po śladzie DK62 i planowanej S10 (odcinek Nowy Dwór Mazowiecki - Wołomin) – od północy, omijając Kampinoski Park Narodowy.

Pół roku temu rozpoczęły się prace nad wytyczeniem nowej drogi. Na razie GDDKiA pracuje nad tym we własnym zakresie. - Jesteśmy na początku drogi - tłumaczy Jan Krynicki z GDDKiA. -Pracujemy, żeby określić korytarz przyszłej drogi. Po zdobyciu finansowania chcemy ogłosić przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), czyli analizę, gdzie w korytarzu powinna znaleźć się trasa – dodaje. W tym samym czasie poznamy także harmonogram budowy. Potem drogowcy będą starać się o decyzję środowiskową.

Od dawna mieszkańcy Pragi próbują przekonywać, że ich dzielnica jest piękna i bezpieczna, a postrzeganie jej jako siedliska patologii to krzywdzący stereotyp utrzymany jeszcze po latach 90. Po części to prawda - jak grzyby po deszczu wyrastają tam nowe kawiarenki, galerie, butiki czy miejsca pokroju wielofunkcyjnych kompleksów, jak Soho Factory czy Centrum Koneser. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż jest tam wręcz szalenie niebezpiecznie. Statystyki są druzgocące. Uśredniając, w roku 2018 policjanci na Pradze Północ codziennie mieli do czynienia z delikwentami zakłócającymi porządek publiczny i nocny, a 391 razy interweniowali ws. picia w miejscu niedozwolonym. 

Co więcej, na Pradze wciąż się kradnie. Prascy funkcjonariusze na przestrzeni ubiegłego roku odnotowali ok. 400 takich wykroczeń. Nie brakuje również wandali niszczących mienie publiczne - 78 stwierdzonych przypadków.

Warszawskie osiedla grozy. W tych miejscach wciąż dostanieci...

Ring ma odciążyć Warszawę, szczególnie po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Ekspresówka” połączy się z budowaną S8 - Via Carpatią (w kierunku Litwy) czy S7 (na Pomorze). Będzie też skrótem z CPK do lotniska w Modlinie, które zapewne dalej będzie obsługiwać ruch czarterowy i lowcostowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto