(© abcZdrowie)

Zamiast zasnąć, przewracasz się z boku na bok? Sprawdź, czy problemy ze snem to wynik błędów żywieniowych!

Zdrowy i mocny sen sprawia, że wyglądamy i czujemy się doskonale. Niestety nie zawsze udaje się nam przespać przepisowe 7–9 godzin – skutki niedospania dają się nam wówczas we znaki przez cały dzień. Czasami za problemy ze snem odpowiedzialny jest nasz sposób odżywiania. Ciężkostrawne kolacje spożywane późnym wieczorem nie pozostają bowiem bez wpływu na funkcjonowanie naszego organizmu w nocy. Na szczęście dzięki zaledwie kilku prostym modyfikacjom jadłospisu oraz nawyków dotyczących jedzenia problemy z zasypianiem mogą stać się tylko złym wspomnieniem.

Jak efektywny sen oddziałuje na organizm?

Dietetyk Monika Bigoś wyjaśnia, że „sen to czas, kiedy organizm się regeneruje, warto więc zadbać o odpowiednią jego higienę i ilość w ciągu doby. Osobom zestresowanym, a do tego niewyspanym, ciężej jest utrzymać prawidłową masę ciała, a więc warto zadbać o odpowiednie posiłki w ciągu dnia, zwłaszcza o kolację, która powinna być spożywana 3–4 godziny przed snem. W ten sposób dajemy czas na strawienie tego, co się zjadło, a także nie obciążamy przewodu pokarmowego na czas, kiedy podtrzymywane są tak naprawdę podstawowe funkcje życiowe”. Troskę o długość i jakość snu można zatem potraktować jako pierwszą wytyczną dla osób dążących do obniżenia masy ciała.

Kolacja na mocny sen

Jak powinien wyglądać ostatni posiłek danego dnia? „Kolacja powinna być lekka, może to być ciemne pieczywo z białym serem, chudą wędliną lub jajkiem, a do tego dodatek warzywny: pomidor, sałata, rzodkiewka”, odpowiada ekspert. Poleca także prostą sałatkę, składającą się z ryżu z kawałkiem grillowanego kurczaka lub ryby i dowolnych warzyw polanych łyżką oliwy z oliwek. „Jeśli obiad był spożywany w formie sałatki »na zimno« czy w formie kanapek, to warto pokusić się o ciepłą kolację i tutaj zalecane techniki kulinarne to gotowanie, gotowanie na parze lub w popularnym ostatnio Thermomixie”, dodaje dietetyk Monika Bigoś. „Warto wybrać lekkie, warzywne zupy kremy z dodatkiem łyżki oliwy z oliwek i posypane grzankami czy prażonymi na suchej patelni teflonowej pestkami dyni”. Dobrym wyborem jest także ryż lub kasza zapiekana z warzywami.

Jakich produktów i dań unikać wieczorem?

Jeśli po długim i ciężkim dniu jedyne, o czym marzysz, to mocny sen, przed położeniem się do łóżka wystrzegaj się wzdymających warzyw (suche nasiona roślin strączkowych, warzywa kapustne), sosów i zup z zasmażkami, potraw smażonych oraz pieczonych z uprzednim obsmażeniem na tłuszczu, ponieważ mogą przyczynić się do wzdęć i niestrawności, ostrzega dietetyk. „Błędem jest również zjadanie zamiast lekkiej kolacji – obfitego obiadu, ponieważ nadmiernie obciąża to przewód pokarmowy. Warto również unikać dużej ilości słodyczy, kolorowych napojów zwłaszcza gazowanych – oprócz zerowej wartości odżywczej i zbędnych kalorii, duża ilość węglowodanów prostych za mocno nas pobudza i zamiast o śnie będziemy myśleli o kolejnej porcji ciasta. Owoce również ze względu na sporą zawartość cukru powinny być spożywane w pierwszej połowie dnia”, radzi ekspert.

Szklanka mleka na dobry sen?

Czy wypicie ciepłego mleka przed położeniem się do łóżka faktycznie zapewni nam mocny sen? Dietetyk Monika Bigoś przyznaje, że odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna: „Mleko pite przed snem jednym pomaga i osoby takie twierdzą, że nie są w stanie bez niego się obejść, inni obalają mit i stwierdzają, że mleko wypite przed snem działa jak efekt placebo i sam rytuał działa uspokajająco, ułatwiając zasypianie. Warto natomiast wspomóc się kubkiem melisy czy rumianku, które działają lekko uspokajająco i odprężająco”, podsumowuje.


Wsparcie redakcyjne od:


Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!