W Warszawie powstał pierwszy polski motocykl elektryczny
Falectra to prototyp pierwszego polskiego motocykla elektrycznego, który został zaprojektowany przez Piotra Krzyczkowskiego. Pomysł stworzenia pojazdu narodził się podczas pobytu Piotra Krzyczkowskiego w Mediolanie. Na wąskich, włoskich uliczkach od dawna popularne są wszelkiego rodzaju jednoślady.
Po powrocie do Polski rozpoczęły się prace nad koncepcją jednośladu. Pierwszy etap prac obejmował opracowania finalnej wersji projektu i opatentowaniu jej oraz pozyskaniu niezbędnego finansowania. Drugi etap to była już praca nad samym prototypem motocykla.
- Niestety sam, „wirtualny projekt” nie jest już wystarczającym argumentem dla partnerów
i inwestorów. Musieliśmy pokazać w pełni działający prototyp. Jednak już samo wykonanie z laminatu paneli tworzących zabudowę pojazdu był wyceniane od 150 do 200 tys. zł. Ta kwota zdecydowanie przewyższała nasz budżet. Wtedy zaczęliśmy myśleć o druku 3D. W ramach współpracy z firmą Zortrax, części niezbędne do powstania prototypu powstały na ich drukarkach, przez co koszt całego procesu był prawie 7 razy niższy, a my mogliśmy pokazać funkcjonalny motocykl - mówi Piotr Krzyczkowski, właściciel Falectry.
Stworzenie projektu w programie komputerowym jest stosunkowo proste, przez co na rynku pojawia się wiele nowych projektantów i wizjonerów obiecujących innowacyjne rozwiązania. Niestety często są to urządzenia funkcjonujące jedynie „na papierze”. Posiadanie prototypu pozwala także na bardziej dokładne wycenienie późniejszej, masowej produkcji, co jest szczególnie ważne w planowaniu budżetu i określeniu realnej ceny produktu dla końcowego użytkownika. W przypadku Falectry stworzenie w pełni działającego prototypu zajęło zaledwie pół roku. Tak szybki czas realizacji nie byłby możliwy bez wsparcia firmy Zortrax, która wydrukowała niezbędne elementy na drukarkach 3D.
- Wiedzieliśmy, że priorytetem jest wysoka wytrzymałość wydruku, tak aby motocykl stworzony przez Piotra był w pełni sprawny i gotowy do użytkowania. Wybraliśmy materiał Z-Ultrat, który wytrzymuje duże obciążenia oraz wykorzystaliśmy drukarki M200plus i M300plus. Dzięki temu udało się nam stworzyć elementy, które w pełni oddają wygląd i funkcjonalność, tych już niebawem produkowanych seryjnie, motocykli – dodaje Miłosz Bertman Lead 3D Designer w firmie Zortrax.
Zastosowanie nowoczesnych elementów i technologii pozwoliło na uzyskanie lekkiej konstrukcji
oraz ulepszanie prototypu na bieżąco.
Na jednym ładowaniu motocykl może przejechać do 70 kilometrów. Falectra może rozpędzać się do 60 kilometrów na godzinę.
W przyszłym roku na drogach ma się pojawić 10 testowych egzemplarzy motocykla. Produkcja seryjna rozpocznie się w 2021 r. Koszt pojazdu dla użytkownika indywidualnego wyniesie około 15 tys. zł. Przejechanie 100 kilometrów kosztuje 97 groszy.
POLECAMY TEŻ:
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?