Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur 2013 to już 9. edycja imprezy, poświęconej prezentacji wielokulturowości i różnorodności świata. W wydarzeniu wzięło dotąd 170 artystów z 54 krajów. Festiwal jest wydarzeniem o randze międzynarodowej, rekomendowanym przez prestiżowy magazyn „Songlines” jako jedno z 25 najciekawszych wydarzeń muzyki świata.
Blues Oceanu Indyjskiego
Ważnym adresem podczas muzycznej ekspedycji stanie się Reunion, licząca 800 tys. mieszkańców francuska wyspa na Oceanie Indyjskim, leżąca na wschód od Madagaskaru. Tam w XVIII wieku narodziła się maloya – powolny, refleksyjny gatunek muzyczny i styl tańca, zwany bluesem Oceanu Indyjskiego. Jego podstawą jest rytm, kiedyś wybijany przez czarnoskórych niewolników pracujących na plantacjach trzciny cukrowej i śpiewających o codziennych radościach i smutkach.
Darmowe kino w plenerze dla entuzjastów dawnej Warszawy znowu zagra 20 lipca
Z czasem maloya stała się silnym element tożsamości mieszkańców Reunionu, głosem protestu przeciwko kolonizatorowi, zakazanym przez francuskie władze i zapomnianym, a potem wskrzeszonym w drugiej połowie XX wieku przez członków ruchów niepodległościowych. Od kilku lat znajduje się
na liście Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.
Festiwal Skrzyżowanie Kultur 2013 - nowe nazwiska
Tym, który przypomniał mieszkańcom Reunionu o sile zaklętej w rytmach maloya jest Danyel Waro, muzyk, wokalista, poeta, bojownik o wolność oraz komentator współczesności. Stał się legendą wyspy, gdy w latach 80. odmówił służby we francuskiej armii i trafił na dwa lata do więzienia.
W swoich utworach protestuje przeciwko niesprawiedliwości społecznej. Śpiewa przede wszystkim po kreolsku o problemach Reunionu, polityce i rasizmie, sprzeciwia się dominacji kultury i języka francuskiego. Snuje też opowieści o codziennych sprawach, takich jak praca, miłość i śmierć. Od lat skutecznie opiera się wszelkiemu unowocześnianiu maloya, jest przeciwny wprowadzaniu współczesnych instrumentów. Wierzy, że siłą tej muzyki jest wierność oryginalnemu brzmieniu i tradycji przodków. Rytm towarzyszący jego silnemu, wysokiemu głosowi tworzą dawne instrumenty m.in. kayanm zrobiony z trzcinowych łodyg, jednostrunowy łuk połączony z rezonującą tykwą oraz router, czyli wielki bęben na którym rozpięta jest krowia skóra.
Grupa Lindigo także czerpie z tradycji maloya, ale łączy dawny rytm Reunionu z polifonicznym śpiewem Madagaskaru, a całość doprawia afrykańskimi brzmieniami i brazylijską sambą. Zespół założony w 1999 r. przez charyzmatycznego Oliviera Arastę dziś jest jednym z najlepszych i najpopularniejszych na wyspie. Na początku koncertu Arasta wchodzi boso na scenę i odprawia rytuał ku czci przodków. Później przestrzeń wypełnia się wibrującymi głosami ośmiorga wokalistów tańczących i grających na instrumentach - wprowadzają słuchaczy w rodzaj transu. To muzyka tworzona przez młodych artystów z myślą o młodych mieszkańcach Reunionu. Lindigo proponuje radosną wersję maloya, bez przesadnego oglądania się w przeszłość i poruszania trudnych tematów. Ich muzykę słychać w radiu, lokalnych barach i klubach. Jak mówią: „Jeśli wiesz skąd pochodzisz, wiesz dokąd zmierzasz”.
Festiwal Skrzyżowanie Kultur 2013 - co już wiemy?
Artyści z Reunionu dołączają do ogłoszonych już gości Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur: najsłynniejszych śpiewaków Sardynii - Tenores di Bitti Mialinu Pira oraz pochodzącego z Hondurasu Aurelio Martineza i powstałej w Belize grupy The Garifuna Collective. Kolejnych artystów tegorocznej edycji poznamy w przyszły czwartek.
W sprzedaży są już karnety na Festiwal Skrzyżowanie Kultur 2013. Kosztują 90 zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?