II linia metra: pierwsze windy zamontowane
Na budowie II linii metra pojawiły się pierwsze windy. Łącznie ma ich być blisko 50. Wszystkie mają być wyposażone w kabiny oraz drzwi szybowe ze stali nierdzewnej i hartowanego szkła trafi.
Wszystkie urządzenia wyposażone będą w kamery, dźwiękowy system ostrzegawczy oraz łączność ze służbami ratowniczymi, a przyciski dyspozycji opisane będą w alfabecie Braille’a.
II linia metra: pierwsze windy już są
Windy pojawiły się już na czterech stacjach centralnego odcinka II linii metra. Jako pierwsze zainstalowano te, którymi pasażerowie przedostaną się z poziomu antresoli bezpośrednio na peron stacji Stadion Narodowy. Kolejną, kóra prowadzi bezpośrednio na peron, zamontowano na Rondzie ONZ. Na montaż oczekują urządzenia przywiezione na Dworzec Wileński oraz stację Nowy Świat – Uniwersytet. Łącznie wind będzie blisko 50.
Zewnętrzne elementy szybów wind będą przeszklone zgodnie z barwą wiodącą każdej ze stacji. Dla przykładu na Rondzie Daszyńskiego będzie to intensywna czerwień, a na Dworcu Wileńskim – granat
Dla bezpieczeństwa pasażerów windy zostały wyposażone w kamery oraz dźwiękowy system ostrzegawczy. Każda z wind wyposażona jest w tzw. chwytacze. Są to urządzenia bezpieczeństwa zamontowane w ramie kabiny na wypadek zerwania pasów lub przekroczenia prędkości.
Czytaj również: Kolejne dwie tarcze drążące metro noszą imiona kobiet
Na każdej ze stacji centralnego odcinka będzie przynajmniej jedna winda. Każda będzie zapatrzona w szereg dodatkowych zabezpieczeń i funkcji na wypadek sytuacji awaryjnej (takiej jak chociażby pożar), z której będzie mogła skorzystać ekipa ratownicza.
II linia metra: pierwsze windy i ciekawe rozwiązania
Niestandardowe rozwiązanie pojawi się na stacji Stadion Narodowy - kabina kątowa, która w przeciwieństwie do tradycyjnych drzwi windy, otwierających się z przodu lub z tyłu jako kabina przelotowa, umożliwi opuszczenie kabiny po obrocie o 90 stopni.
Windy zaprojektowane na stacji Świętokrzyska także są ciekawostką. To jedyne windy na nowym odcinku metra wyposażone w czytniki w kabinach dźwigów. Dzięki nim obsługa stacji będzie mogła dostać się bezpośrednio na poziom techniczny, niedostępny dla pasażerów.
II linia metra wyposażona będzie w windy przystosowane do osób niepełnosprawnych. Przyciski dyspozycji w kabinach opisane zostaną alfabetem Braille’a, a odpowiednio wyprofilowane poręcze pomogą w swobodnym poruszaniu się wewnątrz windy. W kabinach nie zabraknie luster. Ułatwią orientację w przestrzeni. Poruszający się na wózku pasażer, chcąc opuścić kabinę, nie musiał się dodatkowo obracać.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?