Ghelamco, Immobel oraz konsorcjum Penta i Ymma to firmy, które powalczą o prestiżowy kontrakt. Ich propozycje wyróżniły się najefektywniejszym sposobem obsługi pasażerów i połączeniami z już istniejącą komunikacją.
Jak podkreślają kolejarze w komentarzu do zaprezentowanego wyboru finalistów przetargu, ważne było wybranie firm z dużym doświadczeniem, gdyż Warszawa Gdańska to jeden z atrakcyjniejszych terenów w stolicy, a dodatkowo, to drugie miejsce pod względem ilości powiązanych środków transportu w jednym miejscu, czyli metra, kolei, linii tramwajowych i transportu samochodowego.
Zobacz także: Służewiec odżywa. Zobacz nowe trybuny
W projekcie Ghelamco widzimy 10 budynków - głównie wypełnionych biurami ale powstać ma także jeden budynek z mieszkaniami, a także lokale usługowe, gastronomiczne, hotel i centrum konferencyjne.
Immobel zaproponował wysokie, przeszklone biurowce z przeszkloną kładką dla pasażerów nad torami kolejowymi. Dodatkowo od ulicy Słomińskeigo miałby powstać niewielki park.
Penta/Immobel po wygranej zbuduje trzy biurowce, z niezależną bryłą samego dworca z mocnym akcentem kolorystycznym.
Czytaj: Futurystyczny balon stanie na Ochocie. Zobacz wizualizacje
Zwycięzce przetargu poznamy za około miesiąc. Prace najprawdopodobniej ruszą na przełomie 2014 i 2015 roku. Koszt inwestycji może osiągnąć niebagatelną kwotę - miliarda złotych. Realizacja w stolicy będzie trzecim takim przedsięwzięciem w kraju, w którym PKP współpracuje z prywatnym inwestorem. Wcześniejsze to dworce w Poznaniu i Katowicach.
Wcześniej, w 2009 roku PKP podpisały umowę na roboty budowlane obejmujące modernizację linii kolejowej i sąsiadującej infrastruktury komunikacyjnej Dworca Gdańskiego z firmą Skanska S.A. W ramach inwestycji wybudowano przejście podziemne między dworcem Warszawa Gdańska, a stacją metra Dworzec Gdański, łącząc je bezpośrednio z warszawskim Żoliborzem. W następstwie podjętych działań powstał węzeł przesiadkowy łączący metro, tramwaje i linie autobusowe. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w Warszawie, integrujące komunikacje miejską z koleją aglomeracyjną i regionalną. W drugim etapie inwestycji zostały wybudowane dwa perony a na stacji pojawił się system informacji pasażerskiej.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?