Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hulajnogi elektryczne, Warszawa. Miasto Jest Nasze chce wprowadzenia reguł użytkowania e-hulajnóg i dekalogu zasad dla wypożyczalni

MJ
Obniżenie dozwolonej prędkości, wprowadzenie ograniczeń wiekowych i możliwość regulowania liczby wypożyczanych w Warszawie hulajnóg. Co jeszcze proponuje Miasto jest Nasze?
Obniżenie dozwolonej prędkości, wprowadzenie ograniczeń wiekowych i możliwość regulowania liczby wypożyczanych w Warszawie hulajnóg. Co jeszcze proponuje Miasto jest Nasze? Szymon Starnawski/Polska Press
Obniżenie dozwolonej prędkości, wprowadzenie ograniczeń wiekowych i możliwość regulowania liczby wypożyczanych w Warszawie hulajnóg - to tylko część propozycji, jakie stowarzyszenie Miasto Jest Nasze przedstawiło w środę Ministerstwu Infrastruktury. Aktywiści odpowiadają w ten sposób na prawo, które jak mówią, nie nadąża za rzeczywistością. Jakie zasady chcą wprowadzić? Dalsza część artykułu poniżej.

Elektryczne hulajnogi wypożyczane na minuty podbiły serca warszawiaków i opanowały już wszystkie dzielnice stolicy. W tej chwili w Warszawie działa pięć wypożyczalni, które do dyspozycji mieszkańców oddają prawie 4000 hulajnóg. Obecnie hulajnogi można wypożyczać od operatorów:

  • Lime
  • Hive
  • Bird
  • CityBee
  • Blinkee City

Szybki rozwój tego alternatywnego sposobu poruszania się po mieście spowodował jednak problemy, na które prawo nie ma obecnie rozwiązania. W świetle obowiązujących przepisów hulajnogi elektryczne muszą tak jak piesi poruszać się po chodniku, co doprowadziło już do kilku wypadków.

ZOBACZ:

Na tę sytuację postanowiło zareagować Miasto Jest Nasze, które już od kilku miesięcy stara się zwrócić uwagę na nasilający się problem braku regulacji dot. hulajnóg. Stowarzyszenie zaproponowało wprowadzenie zasad, zarówno dla użytkowników, jak i wypożyczalni, które pomogą uregulować rynek i zasady funkcjonowania e-hulajnóg w Warszawie.

Według MJN przestrzeganie przez osoby jeżdżące na hulajnogach elektrycznych pięciu poniższych zasad może znacznie poprawić bezpieczeństwo pieszych w stolicy.

  1. Poruszanie się jak rowerem - tzn. umożliwienie użytkownikom hulajnóg korzystania z infrastruktury rowerowej i pozwalanie na jeżdżenie chodnikiem tylko w wyjątkowych sytuacjach, przy zachowaniu priorytetu dla pieszych.
  2. Ograniczenie prędkości do 20 km/h na ścieżkach rowerowych i 10 km/h na chodniku.
  3. Parkowanie w sposób nieutrudniający ruchu pieszych - czyli zakaz zostawiania hulajnogi na środku chodnika czy przy ścianach budynków.
  4. Minimalny wiek - możliwość korzystania z hulajnogi elektrycznej tylko dla osób, które ukończyły 14 lat.
  5. Wprowadzenie wyposażenia obowiązkowego hulajnogi - dwóch niezależnych hamulców, oświetlenia przedniego i tylnego, sygnału dźwiękowego oraz kierunkowskazów.

ZOBACZ TEŻ:

Veturilo, Warszawa. Sezon 2019: Jak wypożyczyć rower miejski i ile to kosztuje?

Veturilo, Warszawa. Sezon 2019: Jak wypożyczyć rower miejski...

Miasto Jest Nasze opublikowało też dekalog operatora e-hulajnóg, w którym postuluje m.in. wprowadzenie opłat za korzystanie z miejskiej przestrzeni i umożliwienie regulowania liczby urządzeń. Jakich jeszcze zasad powinny przestrzegać firmy wypożyczające hulajnogi?

  1. "Za korzystanie z przestrzeni publicznej w ramach działalności komercyjnej się płaci" - MJN proponuje wprowadzenie opłaty w wysokości 8 zł dziennie za każdą zarejestrowaną w mieście hulajnogę. Zebrane fundusze miałyby pokryć koszty obsługi systemu przez samorządy.
  2. Prawo samorządu do wyłączenia określonych obszarów z korzystania z e-hulajnóg - chodzi m.in. o parki, obszary zabytkowe, parki kulturowe czy miejsca o dużym natężeniu ruchu pieszego.
  3. Publiczny rejestr e-hulajnóg - wprowadzenie rejestru ma zapewnić przejrzystość działania operatorów i umożliwić usuwanie nieoznakowanych pojazdów przez służby miejskie.
  4. Możliwość regulowania liczby hulajnóg przez samorządy.
  5. Obowiązkowy język polski - w aplikacji, regulaminie, obsłudze klienta i instrukcji.
  6. Dostępna obsługa klienta - infolinia dostępna dla klientów w godzinach, w których możliwe jest wypożyczenie hulajnogi.
  7. Odpowiedzialność i lokalne podatki - rejestracja firmy w Polsce, fiskalizacja i rejestrowanie transakcji dotyczących wynajmu.
  8. Obowiązkowa umowa z władzami samorządowymi - maksymalnie 12-miesięczna.
  9. Ubezpieczenie - wprowadzenie obowiązkowego OC i NNW dotyczącego szkód wyrządzonych przez wynajmowane hulajnogi mieniu i osobom trzecim.
  10. Otwarte dane - obowiązek udostępniania anonimowych danych na temat przejazdów oraz lokalizacji pojazdów wraz z ich numerem identyfikacyjnym.

Petycję z przygotowanymi propozycjami rozwiązań członkowie stowarzyszenia Miasto Jest Nasze złożyli w środę w Ministerstwie Infrastruktury.


od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto