Centralny Port Komunikacyjny ma być projektem przyszłości. Być może dojedziemy do niego... koleją próżniową. Powstały plany super pociągu, który rozpędzi się do 1200 km/h!

Wielkie lotnisko, oddalone 40 km od Warszawy, ma być najnowocześniejsze w tej części Europy. Osoby, które planują tę inwestycję, szukają także nowinek technicznych. Jako, że z lotniska pierwszy samolot odleci dopiero za 10 lat, rozpatrują także dość futurystyczne projekty.

Jednym z nich ma być Hyperloop, czyli kolej próżniowa. W dokumencie potwierdzającym budowę CPK, przyjętym 7 listopada, pojawił się specjalny załącznik z opisem scenariusza budowy kolei próżniowej. Z Warszawy czy Łodzi na wielkie lotnisko dotarlibyśmy w mniej niż dziesięć minut.

„Trwające w krajach nadbałtyckich rozmowy zmierzają do utworzenia wokół Morza Bałtyckiego sieci Hyperloop (odpowiednika polskiej kolei próżniowej)” - czytamy w dokumencie, do którego dotarł portal businessinsider.com.pl. Zgodnie z założeniem do 2030 roku miałaby powstać trasa łącząca Warszawę i Łódź z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W kolejnych latach superpociąg dojechałby do Wilna (przez Białystok), do Pragi (przez Wrocław), do Berlina (przez Poznań) oraz Krakowa i Katowic.

Koszt budowy ma być niższy niż stawianie nowej linii Kolei Dużych Prędkości. Niższy ma być również zakup pojazdów oraz utrzymanie. Urzędnicy na bazie wstępnych analiz przeprowadzonych przez Hyper Poland sp. z o.o. twierdzą, że jest to lepsze i tańsze rozwiązanie. Problem w tym, że jest to dopiero technologia przyszłości, więc wszystkie koszty są szacunkowe. Czy w Polsce powstanie Hyperloop?

Tak wyglądały testy Hyperloop One w Las Vegas w Stanach Zjednoczonych (pustynia w Nevadzie):

Pierwsza trasa kolei próżniowej ma zostać zbudowana w Emiratach Arabskich. Szejkowie chcą połączyć Dubaj z Abu Dabi.

Jak działa Hyperloop?

Wiadomości Warszawa, Wydarzenia Warszawa

Komentarze (5)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

PanInżynier (gość)

To jest jeszcze niedopracowana technologia z naciskiem na niedopracowana. Pewnie przez 10 lat to się zmieni.

Box123 (gość)

A skąd pomysł że jeden tor?ale jeśli przejazd zajmował by 10min to może i jeden by wystarczył ale na większych dystansach to nierealne więc raczej nie będzie jeden. Ale co za problem zrobić dwa?

BEN (gość)

baju baju, wystarczy usterka i dojazd zajmie najmarniej 60 minut. jaki będzie czas oczekiwania na kolejkę? ile wejdzie do niej pasażerów? przecież będzie jeden tor, a jak wracać?