Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

III linia metra w Warszawie. Pociągi na Gocław coraz bliżej. Kiedy rozpoczęcie budowy?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
naszemiasto.pl
III linia metra w Warszawie. Podjęto kolejne kroki ku budowie kolei podziemnej na Gocław. Miasto rozpisało właśnie pierwszy przetarg. Analizowana jest trasa Stadion Narodowy – Gocław. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, tędy pojedzie metro.

Kolejny krok do metra na Gocław. Miasto ogłosiło właśnie firmy startujące w przetargu na studium techniczne III linii metra. W dokumencie zleca się: „wykonanie analizy przebiegu i lokalizacji stacji III linii metra w Warszawie na odcinku pomiędzy stacją Stadion Narodowy a stacją Gocław”.

  • ILF Consulting Engineers Polska - 3,783 mln zł
  • Schuessler-Plan Inżynierzy - 3,661 mln zł
  • konsorcjum: Egis Poland, Transeko, Egis Rail S.A. - 1,906 mln zł
  • konsorcjum: Infra Centrum Doradztwa, Instytut Kolejnictwa - 4,040 mln zł
  • konsorcjum: Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering Architecture - 3,062 mln zł.

Miasto na cen cel przeznaczyło 4,768 mln zł, co oznacza że wszystkie firmy mieszczą się w tym kryterium. Pod uwagę poza ceną (58 proc.) decydować będzie doświadczenie planistyczne, dotyczące analizy ruchu, a także doświadczenie w branży konstruktorsko-budowlanej. Zastanawiające jest to, że jedna z ofert jest dwa razy tańsza niż pozostałe.

Zwycięska firma przygotuje „założenia lokalizacyjne, techniczne i własnościowe, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych”. Studium jest niezwykle ważnym dokumentem, bowiem określa chociażby dokładny przebieg trasy kolei podziemnej. Z dokumentu wynika, że miasto jest zainteresowane wariantem Stadion Narodowy – Gocław. Wraz z przystankami powstać ma również Stacja Techniczno-Postojowa Kozia Górka na Pradze.

– Postawiliśmy pierwszy krok zbliżający nas do budowy III linii metra w Warszawie. Wkrótce dowiemy się, który z proponowanych przez nas wariantów przebiegu linii M3 na Pradze-Południe jest zdaniem inżynierów najbardziej optymalny. Wyniki ich prac powinniśmy poznać za około 12 miesięcy, a wstępny raport już po 3 miesiącach - mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W planach dzisiejsza III linia metra widniała od lat. Wstępny przebieg ustalono jeszcze w latach 70. i 80. Wtedy cała trasa miała łączyć Okęcie z Gocławiem. Szczegóły dopracowano już w XXI wieku. Przy budowie centralnego odcinka II linii powstała szeroka stacja Stadion Narodowy, docelowo przeznaczona także do obsługi trzeciej linii. Najprawdopodobniej tam będzie zaczynała się III linia.

Prawdopodobny przebieg III linii metra (na podstawie tras analizowanych wcześniej przez miasto).

  • Stadion Narodowy (stacja już istnieje)
  • Dworzec Wschodni
  • Mińska – w okolicach ulicy Mińskiej, Podskarbińskiej i Dwernickiego
  • Rondo Wiatraczna
  • Ostrobramska - w pobliżu ul. Ostrobramskiej, na osiedlu Przyczółek Grochowski (występuje w jednym z dwóch wariantów)
  • Gocław - przy skrzyżowaniu Umińskiego z Jugosławiańską

Do szczegółowej analizy w ramach studium technicznego wskazano trzy warianty.

  • Wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
  • Wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego w kampanii wyborczej;
  • Wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Co dalej?

Po przygotowaniu studium konieczne będzie m.in. wykonanie badań geologicznych i studium wykonalności. Potem potrzebne są jeszcze projekty koncepcyjne i budowlane. – Teraz mamy cztery lata na zakończenie drugiej linii metra w dotychczasowym ujęciu. Jest też czas, żeby wyznaczyć, zdecydować i zaprojektować ciąg dalszy – mówił w lutym w rozmowie z nami Robert Soszyński. Jak widać pierwsze prace ruszyły. Do wbicia łopaty na budowie będziemy musieli poczekać kilka lat.

Właściwa budowa rozpocznie się najwcześniej w 2023 roku. Cały odcinek III linii, jeśli wybrany zostanie wskazany wariant, powinien być gotowy w 2030 roku, czyli za jedenaście lat. Miasto na razie wstrzymuje się od komentarza dotyczącego planowanej inwestycji. Szczegóły mają zostać podane pod koniec dnia. Będziemy informować o tym na bieżąco na warszawa.naszemiasto.pl.

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto