Ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na białko?

abcZdrowieZaktualizowano 
archiwum
Białko to ważny element diety, jednak tylko nieliczni wiedzą, jakie ilości tego składnika powinny znaleźć się w codziennym menu. Sprawdź, ile białka potrzebujesz!

Organizm człowieka można porównać do złożonej maszyny, której sprawne funkcjonowanie zależy od dziesiątek małych trybików – ich rolę odgrywają między innymi składniki odżywcze przyjmowane z pożywieniem. Witaminy, minerały, tłuszcze, węglowodany, błonnik oraz białko mają kluczowe znaczenie dla organizmu, uczestniczą bowiem w licznych procesach, zachodzących w ciele każdego z nas. Szczególnie ważne dla funkcjonowania organizmu jest białko, czyli podstawowy składnik wszystkich tkanek.

Zalecana podaż białka

Liczne funkcje białka sprawiają, że ten składnik odżywczy jest niezwykle cenny:
- Ma wpływ na prawidłowe gojenie się ran.
- Reguluje gospodarkę wodną organizmu.
- Uczestniczy w usuwaniu toksyn z ciała.
- Transportuje tlen, leki i substancje odżywcze.
- Warunkuje sprawne funkcjonowanie układu immunologicznego.
- Pod postacią hormonów i enzymów, białko wpływa na przemianę materii.

Zapotrzebowanie na białko jest w dużej mierze kwestią indywidualną – większa podaż tego składnika jest zalecana pacjentom po operacji, kobietom ciężarnym oraz dzieciom. Każdego dnia przyszłe mamy powinny spożywać 1,5 g białka na kilogram masy ciała, by w ten sposób stworzyć optymalne warunki do rozwoju płodu. Dorosłe, zdrowe osoby potrzebują 0,8-1,0 g białka na kilogram masy ciała, natomiast dzieci i młodzież powinny przyjmować z pokarmem około 1,5-2 razy więcej białka niż dorośli (ich zapotrzebowanie na białko jest większe w związku z intensywnym rozwojem fizycznym). W zależności od stanu zdrowia i wieku lekarz lub dietetyk może zalecić zwiększenie (lub zmniejszenie) podaży białka.

Naturalne źródła białka
Białko występuje w wielu produktach spożywczych, ale nie wszystkie pokarmy mogą poszczycić się zawartością białka pełnowartościowego, czyli takiego, które ma w sobie wszystkie aminokwasy egzogenne. Białko pełnowartościowe występuje w jajach, rybach, mięsie, mleku i jego przetworach, natomiast białko niepełnowartościowe występuje w produktach pochodzenia roślinnego (orzechy włoskie, fasola, kasza, nasiona). Włączenie tych produktów do jadłospisu to krok w stronę zdrowia, pod warunkiem, iż zachowujemy umiar w podaży białka. Nie zapominajmy, że zbyt duża podaż tego składnika stanowi realne zagrożenie dla funkcjonowania organizmu.

Skutki nadmiernej podaży białka

Gdy spożywamy białko w ilościach przekraczających zapotrzebowanie swojego ciała, organizm zaczyna wytwarzać kwas moczowy w większych niż dotąd ilościach. Kwas ten gromadzi się w stawach, prowadząc tym samym do wystąpienia stanów zapalnych. Nadmiar białka powoduje również produkcję związków szkodliwych dla wątroby i nerek. Substancje te mogą doprowadzić do niewydolności obu narządów. Na zbyt dużą podaż białka szczególnie narażone są osoby stosujące dietę proteinową, które nie tylko zwiększają spożycie mięsa, ale również drastycznie ograniczają podaż węglowodanów. Zaburzenie równowagi w przyjmowanych składnikach odżywczych nie pozostaje bez wpływu na zdrowie!

Minusy niedoboru białka

Niekorzystny dla zdrowia jest również niedobór białka, może bowiem doprowadzić do rozwoju niedokrwistości. Jak rozpoznać zbyt niską podaż białka? Typowymi objawami są: zmiany skórne, osłabienie mięśni, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, apatia oraz spadek odporności organizmu. Niedobór białka jest szczególnie groźny dla dzieci i młodzieży – w skrajnych przypadkach może spowodować zahamowanie wzrostu i inne problemy rozwojowe. Niewskazane jest także ograniczanie spożycia produktów bogatych w białko przez kobiety spodziewające się dziecka – rozwijający się płód potrzebuje optymalnych warunków do prawidłowego wzrostu.

Partnerem serwisu jest

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na białko? - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
r
robert24f

Co za głupoty!!!!! osoba która to napisałą nie ma pojęcia w ogóle

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3