Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Informacja z wyników kontroli stacji paliw od 10 czerwca do 10 lipca 2003 r.

Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji
Pokaż wykaz&nbsp &nbsp &nbsp &nbspŚciągnij wykaz Strona powstała na podstawie raportu Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencjiwww.uokik.gov.pl I.

function displayWindow(url, width, height) {<br>
<br>
<br>
var Win = window.open(url,"displayWindow",'width=' + width + ',height=' + height + ',resizable=0,scrollbars=yes,menubar=no' );<br>
}<br>
// --><br>

Pokaż wykaz

&nbsp &nbsp &nbsp &nbspŚciągnij wykaz


Strona powstała na podstawie raportu Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji
www.uokik.gov.pl

I. INFORMACJE OGÓLNE

Patrząc przez pryzmat ochrony interesów konsumentów oraz interesów
gospodarczych Polski można bez wątpliwości powiedzieć, że aktualne
kontrole jakości paliw stanowią okres przełomowy dla tego segmentu rynku.
Zasięg kontroli, jej ciągłość i kompleksowość oraz obiektywizm muszą
prowadzić do stopniowej normalizacji polskiego rynku paliw.
Intensywne starania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz
Inspekcji Handlowej, w celu pozyskania środków finansowych na stałe
kontrole jakości paliw płynnych oraz liczne interpelacje poselskie przyniosły
oczekiwany efekt.
Co prawda, nie zdołano przyspieszyć wejścia w życie Ustawy
o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw ciekłych, która ma
obowiązywać od 1 stycznia 2004 r., to jednak Uchwałą Rady Ministrów z
dnia 13 maja br., uzyskano środki finansowe pozwalające na podjęcie
kontroli jeszcze w bieżącym roku.
Warto w tym miejscu podkreślić, że ww. Ustawa o systemie monitorowania
jakości paliw płynnych jest aktualnie przedmiotem prac nowelizacyjnych w
Sejmie, a jej wprowadzenie w życie z dniem 1 października 2003 r., staje się
wielce prawdopodobne.
Należy także podkreślić, że UOKiK będzie dążyć do rozszerzenia, podobnie
jak to jest w krajach Unii Europejskiej, wymaganych parametrów. Aktualny
stan prawny oparty jedynie na kontrolowaniu parametrów ekologicznych
oznacza, że Inspekcja Handlowa nie ma prawa badać paliw pod względem
obecności pewnych czynników które nie tylko obniżają jakość paliwa, ale
mogą stanowić wręcz zagrożenie dla silników.
Wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych oznaczać to będzie w praktyce,
że trwające aktualnie kontrole stacji paliw przejdą w kontrole systemowe,
oparte na modelu obowiązującym od wielu już lat w krajach Unii
Europejskiej.

Pełne wyniki kontroli są dostępne na stronie internetowej: www.uokik.gov.pl

3
II. USTALENIA KONTROLI

Kontrola stacji paliw rozpoczęta 10 czerwca br. prowadzona jest w układzie
ciągłym i objęła wszystkie województwa.

Do dnia 10 lipca br. skontrolowano łącznie prawie 600 stacji paliw, w tym:
o na I ścieżce kontroli przede wszystkim w zakresie rzetelności
odmierzania sprzedawanego paliwa skontrolowano od 10 czerwca do
10 lipca br. 392 stacje,
o na II ścieżce kontroli, tj. przede wszystkim w zakresie jakości
sprzedawanego paliwa skontrolowano od 17 czerwca do 10 lipca br.
214 stacji paliw w 16 województwach. Pobrano 424 próbki paliw do
analiz laboratoryjnych, w tym:

- woj. kujawsko-pomorskie 15 stacji - 28 próbek

- woj. małopolskie 6 stacji - 12 próbek

- woj. łódzkie 25 stacji - 50 próbek

- woj. mazowieckie 27 stacji - 54 próbki

- woj. lubelskie 25 stacje - 48 próbek

- woj. świętokrzyskie 12 stacji - 24 próbki

- woj. śląskie 9 stacji - 18 próbek

- woj. podlaskie 13 stacji - 25 próbek

- woj. wielkopolskie 13 stacji - 26 próbek

- woj. warmińsko-mazurskie 20 stacji - 40 próbek

- woj. opolskie 12 stacji - 26 próbek

- woj. podkarpackie 9 stacji - 18 próbek

- woj. dolnośląskie 8 stacje - 16 próbek

- woj. lubuskie 6 stacje - 12 próbek

- woj. zachodniopomorskie 7 stacje - 12 próbek

- woj. pomorskie 7 stacje - 13 próbek

Razem

214 stacji
- 424 próbek

Ekipy kontrolne 70 razy wyjeżdżały na kontrolę jakości paliw z każdego
Wojewódzkiego Inspektoratu IH.
Kontrolowano różne części poszczególnych województw, aby nie kształtować
wśród właścicieli stacji wrażenia pewnego logicznego ciągu obejmowania
stacji kontrolą. Kontrole odbywają się w kilku miejscach równocześnie i obejmują zarówno miasta, trasy, jak i jak i konkretne regiony. Kontrole będą
ponawiane.

Podstawowymi kryteriami typowania stacji do kontroli są:

- liczba stacji w województwie,

- skargi konsumentów na jakość paliwa.

Generalnie stwierdzone przez ekipy IH i obwodowych urzędów miar
nieprawidłowości w zakresie legalności odmierzania zarejestrowano w
prawie 60% stacjach paliw objętych kontrolą. Natomiast w zakresie
jakości paliwa w ponad 30%.

Trzeba podkreślić, że nieprawidłowości te maja różny charakter
i różny skutek dla konsumentów. Kryją one w sobie zwykle niedbalstwo
właścicieli stacji o należyte funkcjonowanie firmy zgodnie z obowiązującymi
uregulowaniami prawnymi a także celowe łamanie prawa.
Polegają one głownie na:
- nieuwidacznianiu cen sprzedawanych paliw,

- niepełnym oznakowaniu stacji w zakresie nazwy firmy i jej
właścicieli,

- używanie odmierzaczy paliw nie posiadających urzędowych plomb aktualnych legalizacji liczydeł,

- nierzetelnym odmierzaniu paliw przede wszystkim na niekorzyść konsumentów, poza dopuszczalną tolerancje,

- sprzedaży paliw o niewłaściwej jakości, których parametry nie odpowiadają określonym wymaganiom.

Wśród szerokiej palety stwierdzonych nieprawidłowości szczególne znaczenie
dla ochrony interesów konsumentów ma rzetelność odmierzania paliwa, co
wiąże się bezpośrednio z ĄkieszeniąE kupującego oraz jakość paliwa, która ma
istotny wpływ na parametry eksploatacyjne pojazdów i stopień ich zużycia,
ochronę środowiska, a w konsekwencji na wydatki finansowe.

5
1. Jakości paliw

Łącznie skontrolowano 214 stacje paliw pobierając 424 próbki kontrolne,
przekazywane sukcesywnie do specjalistycznych laboratoriów z certyfikatami
akredytacyjnymi.
Z dotychczas otrzymanych raportów badań, które przychodzą z
kilkudniowym opóźnieniem, wynikającym z czasu analizy laboratoryjnej,
wynika, że 30,7% zbadanych próbek paliw nie odpowiada obowiązującym
wymaganiom.
Wynik ten oparty na szerszej bazie danych o jakości paliwa potwierdza skalę
nieprawidłowości, którą prezentowaliśmy za rok ubiegły.
Nieprawidłowości te polegają na niedotrzymywaniu przede wszystkim
następujących parametrów:

a) w benzynie: liczba oktanowa, prężność par, zawartość benzenu, skład
frakcyjny,

b) w oleju napędowym: zawartość siarki, skład frakcyjny, gęstość,
temperatura zapłonu.

Skala złej jakości paliwa w próbkach ocenionych negatywnie była różna, z
różną ilością przekroczonych parametrów (od 1 do 4). Wskazuje to na wielość
technologii fałszowania paliwa a w konsekwencji zaniżania jego jakości w
celu osiągania korzyści materialnych przez sprzedającego.

Spośród wielu kontrolowanych stacji, gdzie stwierdzono sprzedaż tzw.
"chrzczonego paliwa" warto podać kilka przykładów:

W woj. lubelskim

Ekipa kontrolna na trasie (wcale nie podrzędnej) Kraśnik-Ostrowiec
więtokrzyski w miejscowości Gościeradów skontrolowała 3 stacje. Wszystkie
one sprzedawały paliwo o niewłaściwej jakości. Stwierdzono, że oferowany
tam olej napędowy charakteryzował się zawyżoną zawartością siarki,
niewłaściwym składem frakcyjnym oraz zbyt niską temperaturą zapłonu. W
benzynie sprzedawanej na dwóch z trzech stacji stwierdzono nadmierną

6

zawartość benzenu. Ekipa kontrolna, posiadająca takie wyniki, z potrzeby i
obowiązku powtórnie zajechała na ww. stacje i podjęła odpowiednie decyzje.
Sprowadziły się one do:

- zablokowania funkcjonowania 2 stacji, na których w międzyczasie
nastąpiły nowe dostawy paliwa. Ekipa kontrolna pobrała powtórnie
próbki paliw do badań laboratoryjnych,

- wypompowania paliwa ze zbiornika na 1 stacji, gdzie znajdowało się
jeszcze wadliwe paliwo z wcześniejszej dostawy.

W woj. mazowieckim

Kontrola przeprowadzona jednego dnia objęła 3 stacje położone w
następujących miejscowościach:
- Ryczotek przed Kałuszynem, na trasie międzynarodowej Warszawa
- Moskwa,

- Stara Wieś gm. Siennica, położonej ok. 10 km. od trasy
międzynarodowej,

- Sanisławów, leżący po drugie stronie ww. trasy.

W każdej z tych stacji stwierdzono, niestety, sprzedaż paliwa niewłaściwej
jakości.

- Stacja k/Kałuszyna sprzedawała olej napędowy o zbyt wysokiej
zawartości siarki i niewłaściwym składzie frakcyjnym, zaś w
benzynie stwierdzono zawyżoną prężność par i zawartość benzenu,

- Stacja w Stanisławowie - w oleju napędowym stwierdzono
przekroczenie dopuszczalnej zawartości siarki, niewłaściwy skład
frakcyjny oraz temperaturę zapłonu,

- Stacja w gminie Siennica E w benzynie stwierdzono niewłaściwe
parametry liczby oktanowej, prężności par oraz zawartości benzenu.

Dalsze działania IH będą podobne jak w przypadku województwa lubelskiego.

Podobny przypadek stwierdzono w województwie opolskim, gdzie
w wyniku kontroli 3 stacji wszystkie zbadane próbki paliw nie spełniały
określonych wymogów. Niezgodność dotyczyła przede wszystkim zawartości
benzenu, która została przekroczona prawie 10-krotnie.

7

Podane przykłady są dotychczas wyjątkami, gdzie wszystkie stacje
wytypowane do kontroli w danym dniu sprzedawały paliwo niewłaściwej
jakości.

Można podać inne przykłady stacji, bardziej rozproszonych, nie znajdujących
się w takiej koncentracji:

- W woj. śląskim - Zabrze, ul. Pyskowicka 11. Stwierdzono sprzedaż
ON z przekroczonymi parametrami: zawartość siarki, skład
frakcyjny, gęstość i temperatura zapłonu. Sprzedawana tam
benzyna charakteryzowała się niewłaściwym składem frakcyjnym,
liczbą oktanową i prężnością par.

- W woj. łódzkim E Łęczyca, Borki 81.
Stacja paliw sprzedawała ON z nadmierną zawartością siarki,
niewłaściwym składem frakcyjnym, gęstością i temperatura
zapłonu, benzynę cechowała niewłaściwa liczba oktanowa, prężność
par i skład frakcyjny.

- W woj. podkarpackim, Rzeszów, al. Wyzwolenia.
Sprzedawany ON zawierał nadmiar siarki, stwierdzono w nim
ponadto niewłaściwy skład frakcyjny oraz gęstość.
- W woj. warmińsko-mazurskim, Nidzica, ul. Sienkiewicza 2.
Sprzedawana benzyna charakteryzowała się niewłaściwym składem
frakcyjnym, liczbą oktanową oraz prężnością par, zaś ON
nadmierną zawartością siarki oraz także niewłaściwym składem
frakcyjnym.

W trakcie kontroli zidentyfikowano stacje, gdzie przekroczenie niektórych
parametrów jest ekstremalnie wysokie. W woj. opolskim np. na dwóch
stacjach, w Prószkowie i Błotnicy Szczeleckiej oferowany tam ON zawierał
siarkę w ilości odpowiednio 2000 i 2370 miligramów na kg, przy
dopuszczalnym maksymalnym poziomie 350 miligramów na kg.

8

Nasuwają się pierwsze skojarzenia i domniemania technologii fałszowania
paliwa z dostępnością w regionie określonych substancji dolewkowych.
Wydaje się, że poszerzanie zakresu ilościowego kontroli wnosić może w tę
kwestię dodatkowe - nowe informacje.

We wszystkich województwach oprócz kontroli wybranych stacji trwają
postępowania administracyjne w stosunku do właścicieli, na stacjach
których stwierdzono paliwo o niewłaściwej jakości.
Sprowadzają się one do blokady funkcjonowania dystrybutorów, a tym
samym sprzedaży paliw, kierowania wniosków do Sądów Rejonowych
wskazując na popełnienie przestępstwa w postaci oszustwa, oraz Rejonowych
Prokuratur powiadamiając o zaistnieniu przestępstwa.

Przygotowywane są także wystąpienia do Urzędu Regulacji Energetyki o
uruchomienie procedur ukarania nieuczciwych właścicieli stacji
posiadających koncesje.
Z uwagi na krótki termin od otrzymania wyników analiz laboratoryjnych
próbek paliw, możliwości badań na życzenie kontrolowanego tzw. próbek
kontrolnych postępowania te są w trakcie procedowania.

Ostateczne wyniki przekazywane będą sukcesywnie na dalszych
konferencjach prasowych.

2. Rzetelności odmierzania paliw i legalność działalności
Zakres merytoryczny kontroli w tym obszarze określony "Programem kontroli
stacji paliw" jest bardzo szeroki i obejmuje niekontrolowane dotąd na taką
skalę tematy.

Obok kontroli legalności funkcjonowania podmiotu, zabezpieczeń urządzeń
odmierzających w dystrybutorach oraz rzetelności ich wskazań w
zainteresowaniu ekip kontrolnych znajdują się także uwidacznianie cen

9

sprzedawanych produktów dla konsumentów oraz posiadanie aktualnej
koncesji.
Prowadzone dotychczas wspólne kontrole IH z pracownikami terenowymi
Głównego Urzędu Miar objęły łącznie 392 stacje paliw we wszystkich
województwach, sprawdzając ponad 1 860 odmierzaczy.
Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono na 234 stacjach, co stanowi
59,7% objętych kontrolą.
W kontrolowanej grupie stacji znajdowały się stacje stanowiące własność
firm prywatnych, sieci koncernów krajowych i zagranicznych.

Nieprawidłowości w zakresie rzetelności odmierzania i stosowania
odpowiednich zabezpieczeń urządzeń liczących stwierdzono na 164 stacjach
paliw.

Główne nieprawidłowości to:

- błędne wskazania urządzeń odmierzających sprzedawane paliwo,

- brak plomb legalizacyjnych na odmierzaczach względnie ich
nielegalność,

- brak aktualnych świadectw legalizacji.

W skali całego kraju stwierdzono, że prawie 19% objętych kontrolą stacji
posiada odmierzacze, które nierzetelnie odmierzały sprzedawane paliwo.
Kwestionowane przez kontrolujących odmierzacze były wyłączane z
eksploatacji do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i oficjalnej
legalizacji przez jednostki terenowe Głównego Urzędu Miar.

Z zestawienia wyników kontroli w układzie wojewódzkim wynika, że
najwyższy wskaźnik stwierdzonych różnego rodzaju nieprawidłowości
wystąpił w województwie kujawsko-pomorskim. Ponad 88%
kontrolowanych stacji paliw w tym województwie funkcjonowało z
naruszeniem prawa.

10

Oprócz wymienionych wyżej nieprawidłowości ekipy kontrolne stwierdziły
także:
- sprzedaż paliw ciekłych tj. oleju opałowego i oleju napędowego z 4
naziemnych zbiorników z tworzywa sztucznego o pojemności ok.
1000 l,

- brak charakterystyki jakościowej paliw,

- brak koncesji na obrót paliwami ciekłymi,

- stosowanie odmierzaczy zalegalizowanych do wydawania benzyn

przy wydawaniu oleju napędowego,
- przesunięcie stanowisk ustawienia dystrybutorów bez zgody UDT,

- niezgodności numeru fabrycznego czujnika objętości ze
świadectwem legalizacji,

- zbiornik paliwa ON z cechą legalizacji ważną do 31.12.1997 r.,

- zbiorniki paliw Pb 95 i U 95 z cechami legalizacji ważnymi do dnia
31.12.2002 r.,

- niezgodność numerów fabrycznych przepływomierzy z numerami
podanymi w dowodach legalizacyjnych,

- błąd należności na niekorzyść konsumenta (stwierdzono + 0,0508 zł
przy dopuszczalnym błędzie +/- 0,0282 zł przy odmierzaczu ON
oraz + 0,0585 zł przy dopuszczalnym błędzie +/- 0,027 zł przy
odmierzaczu Pb 95),

- uszkodzenie odmierzacza (odmierzacz nie wydawał paliwa),

- przymiar sztywny, tzw. "łata" do pomiaru ilości paliwa w
zbiornikach z nieaktualną cechą legalizacji "87",

- uszkodzenie czujnika objętości,

- nieszczelność pistoletu,

- uszkodzenie liczydła,

- sprzedaż paliw po cenach niższych niż ceny zakupu.

11

W zakresie legalności prowadzonej działalności gospodarczej kontrola
wykazała różnego rodzaju nieprawidłowości na 190 stacjach. Np:

- niepełne oznaczenie miejsca wykonywania działalności gospodarczej
na 93 stacjach paliw,

- nie oznaczenie miejsca wykonywania działalności gospodarczej na
44 stacjach,

- brak uwidocznionego cennika na 53 stacjach,

- niezgodność z wpisem do działalności gospodarczej w 16
przypadkach.

Z punktu widzenia konsumenta szczególne znaczenie ma rzetelność
odmierzania i naliczania kosztów za zatankowane paliwo. Prawie w co piątej
stacji paliw rzetelność odmierzania budzi poważne wątpliwości.

Oto kilka przykładów:

1. Stacja paliw Włocławek, ul. Polna 84, woj. kujawsko-pomorskie.
Na 10 zbadanych odmierzaczy 9 wykazywało wynik negatywny, z czego
większość na niekorzyść kupującego. Dopuszczalny błąd + 0,5 %
przekroczono od 0,8 do 1,85 %.

2. Stacja paliw Nowe Miasto, ul. Poznańska 47, woj. wielkopolskie, PKN
ORLEN.
Na 5 zbadanych odmierzaczy zakwestionowano 4, które wykazywały
większą ilość sprzedawanego paliwa od faktycznie wydanego.
Błąd ten wyniósł od 0,69 % do 1,89 % ponad dopuszczalną tolerancję.
Poza tym, przy 6 dystrybutorach stwierdzono uszkodzenie cechy
legalizacyjnej na śrubach regulacji, co świadczy o świadomym
manipulowaniu przy urządzeniu liczącym.

3. Stacja paliw Wałbrzych, ul. Batorego 82, woj. dolnośląskie.
! W stacji prowadzono sprzedaż paliw ciekłych, tj. oleju opałowego
oraz oleju napędowego z 4 naziemnych zbiorników z tworzywa
12
sztucznego o pojemności ok. 1000 l. Zbiorniki ustawione były na
podestach.

! Sprzedaż oleju opałowego odbywała się za pośrednictwem
odmierzacza, natomiast olej napędowy odbiorcom nalewano przy
użyciu zaworu kranowego bezpośrednio do kanistrów o różnej
pojemności. Potwierdzono to w drodze zakupu kontrolnego.

! Dla stosowanego odmierzacza paliw nie przedłożono świadectwa
legalizacji.

! Liczydło nielegalizowanego odmierzacza nie wskazywało ilości i
wartości paliwa.

! Nie okazano w dniu kontroli świadectw jakości na sprzedawane
paliwo.

4. Stacja paliw Pikutkowo, woj. kujawsko-pomorskie (pod patronatem
Rafinerii Gdańskiej).
Kontrola stwierdziła:

! uszkodzenie 5 plomb przez rozchylenie na śrubie regulacyjnej
odmierzaczy,

! z 10 posiadanych dystrybutorów 2 były nieczynne i wyłączone z
eksploatacji, 7 odmierzaczy zakwestionowano z powodu upływu
terminu ważności świadectw legalizacji,

! rzetelność odmierzania paliw zbadano w odniesieniu do 8 czynnych
dystrybutorów, stwierdzając, że wszystkie one wykazywały
przekroczenie dopuszczalnej granicy błędu. Błąd ten wynosił od
0,99 do 1,39 %.

5. Stacja paliw w Lubinie, ul. Kolejowa 9, woj. dolnośląskie.

Stwierdzono, że 4 odmierzacze wykazują błąd wskazań na niekorzyść
kupującego od 1,45 do 2,5 %.

13

6. Zadziwiającą reakcję wykazał właściciel stacji paliw w Staniewicach, gm.
Postomino, woj. zachodniopomorskie.
Po ujawnieniu się inspektorów, pełnomocnik właściciela stacji
oświadczył, że napięcie w dystrybutorach jest wyłączone, z uwagi na
zaistniałą awarię. Interwencja inspektorów spowodowała sprawdzenie
przez Pogotowie Energetyczne zasilania stacji, stwierdzając prawidłowy
układ podaży energii elektrycznej.

Pouczenie pełnomocnika o skutkach związanych z utrudnianiem
kontroli spowodowało załączenie napięcia pozwalające na kontynuację
czynności kontrolnych.

Wykazały one nieznaczny błąd w liczeniu wydawanego paliwa i
naliczaniu kwot na niekorzyść kupującego.
Wydaje się, że istniały poważniejsze przyczyny świadomego wyłączenia
prądu.

7. stacja paliw w Bystrzycy Kłodzkiej E Stary Waliszów, woj. dolnośląskie ,
w sieci PKN ORLEN).
Wszystkie sprawdzone odmierzacze wykazały błąd wskazań na
niekorzyść kupujących.

Dla zobrazowania zupełnie innych poważnych nieprawidłowości przytoczyć
można stwierdzone kontrolą fakty w Punkcie sprzedaży produktów
naftowych w Besku ul. Bieszczadzka 15, woj. podkarpackie.
Punkt ten na podstawie informacji od konsumentów zakwalifikowany został
jako stacja paliw silnikowych. Po rozpoczęciu kontroli okazało się jednak, że
nie prowadzi się tam sprzedaży paliw silnikowych w rozumieniu
obowiązujących przepisów. W chwili kontroli placówka oferowała do
sprzedaży następujące produkty, których ilość odmierzana była przy pomocy
dystrybutorów:
o olej opałowy S, w cenie 1,78 zł/l;
o rozcieńczalnik DUOSAN A, w cenie 2,40 zł/l.

14

W wyniku sprawdzenia rzetelności odmierzania stwierdzono faktyczne
zawyżenie odmierzonej ilości na korzyść konsumenta na dystrybutorze z
rozcieńczalnikiem oraz niesprawność techniczną dystrybutora z olejem
opałowym, polegającą na nieszczelności czujnika objętości. Wydanym
żądaniem wstrzymano sprzedaż oleju opałowego z wadliwego dystrybutora.
W związku z tym, ze podczas obserwacji punktu sprzedaży stwierdzono
tankowanie do zbiorników samochodowych rozcieńczalnika jako paliwa
silnikowego oraz dokonywano sprzedaży oleju opałowego z dystrybutora,
podjęte zostały odpowiednie procedury zmierzające do ukarania sprawcy
inkryminowanego czynu.

3. Sankcje

Szeroka paleta stwierdzonych nieprawidłowości była podstawą do
skierowania przez ekipy kontrolne różnorodnych sankcji. I tak:

- nałożono 76 mandatów,

- skierowano 111 wniosków do Sądów Rejonowych,

- skierowano 20 zawiadomień do prokuratury o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa.

Dodatkowo zostanie skierowane:

- 5 informacji do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o
przypadkach niedopełnienia obowiązku uzyskania koncesji na
obrót paliwami ciekłymi lub nieprzestrzegania obowiązków
wynikających z posiadanych już koncesji,

- informacje do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów o stosowaniu cen sprzedaży paliw niższych niż ceny
ich zakupu,

- wystąpienia do urzędów skarbowych.

15

III.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU KONTROLI

Wyniki kontroli jakości paliw płynnych przeprowadzonych przez Inspekcję
Handlową w roku ubiegłym, uzupełnione badaniami jakości paliw przez
Centralne Laboratorium Naftowe oraz Instytut Transportu Samochodowego
wykazały, że ok. 30 % sprzedawanych paliw silnikowych nie spełniało
określonych wymogów.
Skala stwierdzonych na rynku paliw nieprawidłowości była przedmiotem
dużego zainteresowania ze strony użytkowników pojazdów mechanicznych,
środków masowego przekazu, a także organów rządowych i instytucji.
Podjęcie szerszej kontroli limitowane było jednakże, pozyskaniem środków
finansowych na kosztowne badania analityczne jakości paliw, które
prowadzone być powinny w laboratoriach posiadających certyfikaty
akredytacyjne. Laboratoria te gwarantować muszą obiektywizm i
wiarygodność wyników badań, które są niezwykle istotne w dalszym procesie
postępowań administracyjnych.
Uzyskana wsparcie finansowe umożliwiło rozpoczęcie ogólnopolskiej kontroli
jakości paliw i rzetelności odmierzania.
W trakcie prowadzonych kontroli i po ich zakończeniu, zdecydowani
jesteśmy wykorzystywać wszystkie instrumenty prawne do skutecznego
oddziaływania na podmioty gospodarcze, w których stwierdziliśmy
nieprawidłowości w funkcjonowaniu stacji paliw, zwłaszcza w aspekcie ich
jakości. Znalazło to odbicie w opracowanym programie kontroli o którym
niżej, gdzie dość szczegółowo wyłożono możliwości i procedury prawne
zmierzające do wymuszenia przestrzegania przez sprzedawców paliw
obowiązującego porządku prawnego.
W tym m.in. celu, IH nawiązała współpracę z Głównym Urzędem Miar oraz
Urzędem Regulacji Energetyki, w którego gestii leży wydawanie koncesji dla
podmiotów gospodarczych, osiągających obrót paliwami ciekłymi
przekraczający kwotę 500 tys. Euro w skali roku.
Zespolenie działań tych instytucji przy wiodącej roli UOKiK, jako
administratora systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw
ciekłych, potwierdza przełomowość tego okresu oraz wchodzenie w

16

niewątpliwy proces normalizacji naszego rynku paliw. Będzie to proces
trudny, wynikający ze skomplikowanych i różnorodnych technik fałszowania
paliw i oszukańczych praktyk, które stosuje część właścicieli stacji oraz
mniejsi producenci paliw.

Kontrole stacji poprzedzone zostały szeroko zakrojonymi pracami
przygotowawczymi. Wymienić tu należy m. in.:

A. Opracowanie programu kontroli stacji paliw
Program ten, w części poufny, określa szczegółowe rozwiązania
organizacyjne i merytoryczne kontroli, prowadzone dwoma równoległymi
ścieżkami:

- pierwsza ścieżka kontroli, przede wszystkim, rzetelności
odmierzania sprzedawanych paliw oraz legalności prowadzonej
działalności gospodarczej,

- druga ścieżka kontroli, przede wszystkim, jakości paliw a także
legalności prowadzonej działalności gospodarczej.

Obok szczegółowych rozwiązań dotyczących procedur kontroli,
technologii określonych operacji oraz oprzyrządowania prawnego,
program określa także kryteria wyboru stacji do kontroli oraz
skomplikowaną logistykę jej prowadzenia.

Ważnym elementem programu są rozwiązania uniemożliwiające
wcześniejsze przygotowanie stacji do kontroli przez jej właściciela. Ekipy
kontrolne działają z zaskoczenia, pojawiając się w różnych
województwach i miejscowościach, na stacjach przy głównych oraz
lokalnych trasach komunikacyjnych. Decyzje o wyborze stacji paliw
objętych kontrolą podejmowane są w dniu kontroli, a adres kolejnej
podawany jest po zakończeniu kontroli wyznaczonej uprzednio.
Program określa także laboratoria akredytowane, badające pobrane
próbki paliw, zapewniając ich anonimowość w procesie badawczym.
Wybrane laboratoria akredytowane nie mają żadnych powiązań

17

strukturalno - kapitałowych z koncernami naftowymi operującymi na
rynku polskim.

B. Przygotowanie kadrowe i techniczne

Z uwagi na przedmiot kontroli i prawdopodobne różnego rodzaju
zagrożenia, które mogą powstać w trakcie kontroli, przeprowadzono
szkolenia inspektorów IH biorących bezpośredni udział w kontrolach.
Szkoleniem przez pracowników Centralnego Laboratorium Naftowego
oraz Wyższej Szkoły Służby Pożarniczej przy udziale specjalistów z
zakresu BHP objęto 60 osób z Wojewódzkich Inspektoratów IH.
Przygotowania objęły również wyposażenie ekip kontrolnych
w odpowiednie środki transportu i łączności, podstawowe akcesoria
ochronne i urządzenia niezbędne w toku kontroli.
Uruchomiono także w GI IH punkt informacyjny, przyjmujący wszelkie
uwagi i wątpliwości wynikające z prowadzonej kontroli, w celu szybkiego
i merytorycznego ich rozwiązywania.

C. Tworzenie bazy danych o stacjach paliw.

Liczba stacji podawana przez Główny Urząd Statystyczny - 8901 na
koniec roku 2001, jest zdaniem IH wyraźnie zawyżona i zawiera poza
stacjami paliw ciekłych także stacje sprzedające wyłącznie gaz propan- butan oraz stacje, które zostały zlikwidowane.
Dlatego w trakcie kontroli korzystając z bazy GUS Inspekcja Handlowa
tworzy bazę teleadresową w oparciu o inne źródła informacyjne w
poszczególnych województwach. Przede wszystkim są to: Inspekcja
Ochrony rodowiska, jednostki Państwowej Straży Pożarnej, Urzędy
Miar a niekiedy także Urzędy Skarbowe.
Sporządzone w WI IH wykazy stanowią podstawowy instrument w
sterowaniu kontrolą.

Zaktualizowana i uporządkowana baza będzie ważnym elementem
systemu monitorowania jakości paliw ciekłych, jaki jest tworzony

18

obecnie w Polsce. W kontekście Ustawy o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw ciekłych prowadzona obecnie kontrola
spełnia bardzo ważną rolę pilotażową tworzonego rozwiązania
systemowego.

IV. PODSUMOWANIE

Wyniki dotychczasowych kontroli prowadzonych zaledwie 1 miesiąc
potwierdzają wcześniejsze sygnały, skargi i interwencje, że ten segment
rynku funkcjonuje nieprawidłowo.
Niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że ponad 30% sprzedawanego paliwa
nie spełnia obowiązujących w Polsce parametrów.
Poza tym na około 60% stacji występuje szereg innych nieprawidłowości
z różną uciążliwością dla konsumentów. Złe odmierzanie paliw na
niekorzyść kupujących bezpośrednio godzi w ich interesy.
W tym kontekście pozytywnie należy ocenić zaangażowanie się Rządu i
publicznych służb kontroli w podjęcie tego problemu E dotkliwego dla
wszystkich użytkowników pojazdów samochodowych. Uruchomione
kontrole oprócz oddziaływania na nieuczciwych sprzedawców paliw
pozwalają na rozpoznanie tego rynku oraz zdobycie doświadczenia w
zakresie stosowania procedur kontrolnych.
Będą one pomocne w kontrolach po wejściu w życie ustawy o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych w Polsce i jej
prowadzenia wg modelu obowiązującego w krajach członkowskich UE.

Rozpoczęte przed niespełna miesiącem kontrole będą kontynuowane z
obejmowaniem coraz to nowych podmiotów, podejmując także rekontrole
tj. powrót do stacji kontrolowanych wcześniej.

Wykaz stacji paliw, gdzie w dniu kontroli
stwierdzono paliwo o niewłaściwych
parametrach

Uwagi do przedstawionego wykazu stacji

W toku postępowania administracyjnego Wojewódzkie
Inspektoraty Inspekcji Handlowej musza uwzględniać następujące
kwestie:

- możliwość skorzystania przez właściciela stacji paliw z badań
laboratoryjnych próbek kontrolnych w wybranym przez niego
laboratorium akredytowanym,

- analizę źródła dostawy paliwa. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem
Ministra Gospodarki z dnia 17 grudnia 2002r. w sprawie
szczegółowych wymagań jakościowych dla niektórych paliw
ciekłych w okresie do dnia 31 12 2003 dopuszcza się
wprowadzanie do obrotu olejów napędowych pochodzących
z rezerw państwowych oraz paliw pochodzących z zapasów
obowiązkowych, zgromadzonych do dnia 31 grudnia 2002r.,
niespełniających wymagań jakościowych określonych w
rozporządzeniu.

- wyniki badań jakościowych odnoszą się wyłącznie do paliwa
znajdującego się na stacji w dniu kontroli.

Wykaz obejmuje stacje objęte kontrolą do dnia 4 lipca br.

Wszystkie pozostałe stacje objęte kontrolą, gdzie wyniki badań
paliwa wykazały prawidłowość parametrów, zostaną przedstawione
w dn. 14 lipca br.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto