Jak nauczyć dziecko języka obcego?

Artykuł sponsorowany
Metody nauczania języków obcych wchodzą dziś na wyższy, dotychczas nieznany poziom. Wszystko za sprawą teorii na temat tego, że dziecko, niezależnie od wieku, może nauczyć się języka obcego. Jednym z nowych wyzwań metodyki nauczania języków obcych jest nauczanie dzieci już w wieku płodowym. Ciężarne matki biorą udział w konwersacjach , przez co przyzwyczajają swoje słyszące już dzieci do innego tembru głosu i do słuchania nowych dźwięków w obcym języku.

Czy dzieci uczą się języka obcego szybciej niż dorośli?

Skąd wzięło się takie przekonanie? Pogląd ten zapanował wśród emigrantów, których dzieci w szybkim tempie nauczyły się języka obcego podczas gdy ich rodzice ledwo potrafili wypowiedzieć najprostsze zdania. Dlaczego tak się dzieje? Dzieci dążą do nieustannego kontaktu i socjalizacji. W swojej codzienności potrzebują interakcji z rówieśnikami a to motywuje je do podejmowania próby porozumiewania się z nimi. Są ciekawe świata, ich umysły chłoną otoczenie w zaskakującym tempie a ich zachowania są spontaniczne. Nie mają zatem żadnych barier w wypowiadaniu się w języku obcym nawet jeśli ich wypowiedzi nie są całkowicie poprawne. W wieku 3 – 4 lat dzieci poznają świat poprzez zabawę a to dodatkowo przyczynia się do efektywnego opanowywania języka. Sposób przyswajania jest bierny i dzieci nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że mówią do swoich rówieśników w obcym dla siebie języku.

Czy jednak jest to dla nich szybsza i łatwiejsza droga do opanowania języka obcego?

Niestety nie do końca ale jest to na pewno bardziej przyjemna i naturalna metoda. i Pochopnie zaczęliśmy sądzić, że dzieci uczą się języków obcych szybciej podczas gdy wcale tak nie jest. Jeśli porównalibyśmy czas, który osoba dorosła poświęca na naukę języka obcego to zauważymy, że jest go zdecydowanie mniej niż czasu, który mogą wygospodarować sobie dzieci na słuchanie rozmów i używanie języka obcego. Dzieci uczą się rok tego samego, co dorosła osoba opanuje w kilka miesięcy. Do tego dochodzi też fakt, że dzieci między sobą porozumiewają się w bardzo prosty sposób, nie stosują skomplikowanych struktur gramatycznych. Można nawet stwierdzić, że ich język jest limitowany. Do wspólnej zabawy bowiem wystarcza im opanowanie kilku słów i kilku podstawowych zwrotów.

Językowe środowisko

Mimo tego, że proces przyswajania języka obcego przez dzieci nie jest szybszy od przyswajania języka przez dorosłych to wczesne poznawanie języka obcego niesie za sobą wiele pozytywnych konsekwencji. Na pierwszym miejscu należy wspomnieć fonetykę. Dzieci, które dopiero kształtują swój narząd mowy z łatwością uczą się wymawiać dźwięki nieistniejące w ich ojczystym języku. Badania (Kuhl, 2004; Genese, Paradis, Crago 2004) dowodzą, że mózg dziecka dwujęzycznego ma bardziej rozwinięte części odpowiedzialne za pamięć i uwagę. Dzieci, które od wczesnych lat uczą się w dwóch językach osiągają lepsze efekty w nauce niż ich rówieśnicy (Collier, Thomas, 2004).

Co możemy zatem zrobić aby stworzyć naszemu dziecku językowe środowisko i zapewnić mu najbardziej naturalny sposób poznawania języka obcego? Jest kilka sposobów i sprawdzają się one zarówno w przypadku dzieci młodszych jak i tych starszych, które chodzą już do szkoły i tam po raz pierwszy spotkały się z językiem obcym.

Możemy zacząć od wprowadzania drugiego języka do naszej codziennej komunikacji. Możemy odpowiadając na pytanie nazywać rzecz w języku ojczystym i języku obcym. Dobrym rozwiązaniem jest oglądanie przez dzieci bajek i słuchanie piosenek w języku obcym. Na rynku dostać można mnóstwo interaktywnych dwujęzycznych zabawek. Nieprawdopodobne efekty jeżeli chodzi o naukę słownictwa daje granie w gry komputerowe.

Kolejnym rozwiązaniem są oczywiście korepetycje i kursy językowe. Dzieci mogą szlifować język obcy nie tylko w szkole ale też po lekcjach. Oferta szkół językowych jest na tyle bogata, że już rodzice siedmiolatków mogą znaleźć kurs skierowany do swoich pociech.

Bardzo dobrze wpływają także wszelkiego rodzaju zagraniczne wyjazdy. Jak wiadomo – podróże kształcą. Będąc na wakacjach dużo łatwiej przyswajamy i zapamiętujemy obcojęzyczne zwroty niż podczas standardowej lekcji języka obcego w szkole.

Dziecko wyjeżdżając za granicę jest w 100% zanurzone w języku danego kraju, we wszystkich sytuacjach komunikacyjnych a to oznacza, że język obcy jest jedynym środkiem komunikacji. Słyszy go w naturalnych, autentycznych wypowiedziach ludzi , ma okazję do ich naśladowania i uczestnictwa w interakcjach językowych. Dzięki temu przyswaja język obcy spontanicznie, mimochodem a nawet można powiedzieć, że od niechcenia.

Jeśli same wakacje to za mało, można zrobić więcej. Istnieją bowiem wyjazdy zagraniczne ukierunkowane głównie na naukę języków obcych. Nie oznacza to jednak, że nasze dziecko wyjeżdża z kraju i wakacje spędza na lekcjach. Zagraniczne kursy językowe to połączenie nauki z wakacyjną zabawą i wypoczynkiem. Nauka na takich kursach odbywa się zupełnie inaczej niż w szkole. Zajęcia prowadzone są w małych, międzynarodowych grupach a językiem wszystkich dzieci jest język, którego się uczą. Po zajęciach uczestnicy kursu mogą wspólnie spędzać czas wolny na zwiedzaniu czy odpoczywaniu. Na kursach prowadzone są też zajęcia zorganizowane tj. zawody sportowe, nurkowanie, żeglowanie, jazda konna, dyskoteki. Kursy językowe organizowane są głównie w bardzo atrakcyjnych turystycznie lokalizacjach zapewniających fantastyczne wspomnienia i umożliwiających poznanie kultury ii tradycji.

Podsumowując należy stwierdzić, że jeśli tylko rodzic chce aby jego dziecko posługiwało się od najmłodszych lat językiem obcym sam musi aktywnie uczestniczyć w tym procesie, motywować do nauki i zachęcać. Trzeba jednak zadbać o to aby dziecko miało pozytywne nastawienie do nauki języka obcego, aby mogło rozpocząć swoją przygodę nieobciążone nierealnymi oczekiwaniami i ambicjami.

Dziecko jest w stanie wykorzystać wrodzony talent i otaczające je środowisko, by opanować drugi język. Należy pamiętać że cała wiedza, którą nabywa w trakcie dzieciństwa jest przyswajana przez nie przede wszystkim w przyjemny ale i efektywny sposób.

Izabela Knara

Źródła:

  • Lust Barbara, 2006, Child Language. Acquisition and Growth, UK: Cambridge University Press.
  • Agnieszka Górska, _Podobieństwa i różnice w podejściu do nauki języka obcego pomiędzy osobami jednojęzycznymi i wielojęzycznymi, _UNIWERSYTET OPOLSKI, 2011
  • Joanna Kic-Drgas, Dzieci __a nauka języków obcych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto