Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak nie dać się nabrać nieuczciwemu sprzedawcy?

Redakcja
W Centrum Handlowym Arkadia, w ramach Targów Wiedzy Konsumenckiej, przez całą sobotę można było zasięgnąć porad dotyczących praw, jakie przysługują nam - konsumentom.

Stoiska w holu głównym, przy których eksperci odpowiadali na wszelkie pytania cieszyły się dużym zainteresowaniem. – Najczęściej ludzie proszą o rady w kwestii reklamacji obuwia i elektroniki – ocenił Sławomir Zaborek ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, organizatora Targów Wiedzy Konsumenckiej. – Jeśli konsument zna przysługujące mu prawa, wygra ze sklepem. Klient musi jednak być ich świadomy - podkreślał.

W jakich zatem przypadkach konsument ma prawo złożyć reklamację? Na przykład, gdy towar zakupiony nie odpowiada temu, co było w zawartej wcześniej umowie lub nie spełnia funkcji prezentowanych w reklamie. W takiej sytuacji, po interwencji konsumenta, sprzedawca powinien w ciągu dwóch tygodni rozpatrzyć prośbę klienta i w uzgodnionym czasie nieodpłatnie naprawić lub wymienić towar na nowy.

Konsument może również w szczególnych okolicznościach żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Natomiast jeżeli słuszna reklamacja zostaje odrzucona, można skierować sprawę do sądu.

Skargi na przewoźników

Porad udzielali również przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego. – Coraz więcej osób korzysta z ofert transportu lotniczego, więc wzrasta również liczba skarg – ocenia Jacek Gębusia obecny na Targach Wiedzy Konsumenckiej.

Dotyczy to szczególnie okresu tuż po masowych wyjazdach, np. po wakacjach. Również takie wydarzenia, jak wybuch wulkanu w kwietniu 2010 r., który sparaliżował loty nad Europą, są powodem lawiny pytań o prawo do odszkodowania, zwrotu kosztu biletu lub zmiany planu podróży.

– W czasie targów nie zabrakło pytań m.in. o najbardziej godnych i niegodnych zaufania przewoźników. Pojawiają się też narzekania na opóźnienia lotów lub ich odwoływanie – opowiadała Anna Paluszek.

Jakie prawa przysługują pasażerom? M.in. prawo do opieki w przypadku opóźnienia bądź odwołania lotu, a także w przypadku odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera. W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne oraz zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem między lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Można również ubiegać się o odszkodowanie, które w zależności od długości trasy lotu wynosi 250-600 Euro.

Certyfikat "Dobra umowa"

Z kolei Maja Beca ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich zachęcała, żeby bacznie przypatrywać się wszelkim podpisywanym przez nas umowom. – Od niedawna przyznajemy firmom certyfikaty „Dobra umowa”.
Dokument opatrzony takim certyfikatem daje pewność, że doświadczony zespół Stowarzyszenia sprawdził dokładnie wszystkie warunki, także te podane drobnym drukiem i stwierdził zgodność umowy z prawem oraz interesem konsumenta – mówiła.

Targi Wiedzy Konsumenckiej odbyły się pod patronatem MM Moje Miasto Warszawa z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta.


Zobacz również:
Targi Wiedzy Konsumenckiej - poznaj swoje prawa!
Przed wakacjami - o czym warto wiedzieć?

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto