Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kierowcy przeklinają całodobowe buspasy

Andrzej Rejnson
Typowy obrazek: wolny buspas i sznur aut na pasach obok
Typowy obrazek: wolny buspas i sznur aut na pasach obok Marcin Obara/POLSKA
Minął tydzień, od kiedy na Trasie Łazienkowskiej pojawiły się buspasy. Ciągnące się przez około siedem kilometrów nitki to zmora kierowców. W godzinach szczytu stoją oni ostatnio w ogromnych korkach, patrząc, jak tuż obok nich przejeżdżają autobusy. A w pozostałych godzinach skarżą się, że nie mogą tędy przejechać, chociaż Trasa jest praktycznie pusta.

Ratusz zapowiada, że przeanalizuje sprawę ewentualnego wpuszczenia aut na buspas. Straż miejska twierdzi, że sytuacja na drodze poprawia się z każdym dniem, ale eksperci sugerują przesiadkę do komunikacji miejskiej.

Pomiędzy ulicą Grójecką na Ochocie a Kinową na Przyczółku Grochowskim ciągnie się najdłuższy buspas w stolicy. Wytyczony został na jednym z trzech pasów ruchu, zarówno w stronę centrum, jak i Pragi. Powód? Dzięki temu autobusy miały przestać stać w korkach i skrócić czas dojazdu do centrum do 15 min. Teraz komunikacja miejska działa o wiele lepiej, ale na to rozwiązanie pomstują kierowcy.

- Korek na Łazienkowskiej sięga rano aż do zjazdu z Połczyńskiej w ulicę Ostrobramską. Ja stoję w ogromnym zatorze na Trasie Siekierkowskiej. Odkąd są buspasy, tę przeprawę wybiera zdecydowanie więcej kierowców. Dojazd do pracy zabiera mi teraz jakieś pół godziny więcej - mówi Milena Czarny z Wesołej.

Część kierowców skarży się również na to, że poza godzinami szczytu buspas stoi właściwie pusty, a można by nim szybciej dotrzeć do celu. - W poniedziałek jechałam Trasą Łazienkowską ok godz. 21 środkowym pasem. Po lewej stronie śmigały mi co chwilę samochody, a przede mną jechał 70 km/godz. dziadek w tico - mówi zdenerwowana Paulina Piotrowska, która Trasą wraca codziennie z pracy. - A buspasem mogłabym wyminąć tego pana - dodaje. Wielu z nich nie przejmuje się linią ciągłą, która odgradza buspas od pozostałych pasów, i łamie prawo. Ale - jak pokazują statystyki - takie przypadki zdarzają się coraz rzadziej. Aż dwie załogi straży miejskiej monitorują buspas od czasu jego otwarcia. Wyczyny kierowców rejestrują też dwa fotoradary. - Liczba kierowców wjeżdżających na buspas znacznie się obniżyła. Pierwszego dnia było ich aż 620, w poniedziałek w tym samym czasie już 240 - zaznacza Monika Niżniak, rzecznik prasowy straży miejskiej. - Skrupulatną kontrolę będziemy prowadzili non stop do końca tego tygodnia. Później ocenimy, jak zachowują się kierowcy, i rozważymy jej zakończenie - dodaje.

Władze miasta zaznaczają, że buspas został wyłączony z ruchu 24 godz. na dobę ze względów bezpieczeństwa. Jednak zapowiadają, że zastanowią się, czy nie zmienić organizacji ruchu w tym rejonie. Urzędnicy rozważą możliwość wpuszczenia poza godzinami szczytu aut na buspas. Podobne rozwiązanie funkcjonuje przy ul. Modlińskiej. Tam pas dla autobusów w stronę centrum działa w godz. 6-10. Druga ewentualność to dopuszczenie do całodobowego przejazdu buspasem taksówek (taka możliwość istnieje również na ul. Modlińskiej). Domagali się tego przede wszystkim ich kierowcy, którzy twierdzą, że będzie to tylko z korzyścią dla pasażerów. - W najbliższym czasie odbędzie się spotkanie, na którym zastanowimy się nad tymi rozwiązaniami - zapowiada Marcin Ochmański, zastępca rzecznika ratusza.

Wątpliwości co do tych rozwiązań mają jednak eksperci. - Trzeba przede wszystkim przeanalizować liczbę taksówek, które jeżdżą w tym rejonie. Jeżeli będzie ich za dużo, to może się okazać, że będą blokowały autobusy - przekonuje Wojciech Tumasz z SISKOM, organizacji skupiającej miłośników komunikacji miejskiej. - Poza tym uważam, że buspas powinien funkcjonować 24 godz. na dobę. Żeby kierowcy nie przyzwyczajali się do wjeżdżania na niego np. 5 minut przed końcem jego funkcjonowania - dodaje. Jak zaznacza, receptą na korek na Trasie Łazienkowskiej ma być właśnie przesiadka do autobusów.

A tych ma być na Trasie coraz więcej. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada, że od 1 października buspasem pojadą dwie dodatkowe linie. Autobus 382 ma jeździć w godzinach szczytu co 7,5 minuty na trasie Dworzec Zachodni - Osiedle Ostrobramska. Drugą nową linią będzie 415. Przejedziemy nią z Mokrego Ługu do Metra Politechnika. Autobus ma kursować co 30 min. Urzędnicy zapowiadają, że wraz z początkiem wiosny w przyszłym roku pojawią się kolejne buspasy. Projektowane są obecnie pasy w Alejach Jerozolimskich, alei Solidarności, na ul. Belwederskiej, Puławskiej, a także Trasie Armii Krajowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto