Kobiety w łóżku, mężczyźni po pracy i w toalecie. Sprawdźcie, jak czytają Polacy

„Kto czyta książki, żyje podwójnie”. Według ostatnich badań w tej podwójnej egzystencji funkcjonuje już 41,7% Polaków. Różnią nas jednak preferencje i to, w jaki sposób czytamy.
 sxc.hu

Według badań czytający dokonują zakupu książek najczęściej za pośrednictwem księgarni internetowych (83%) – to pierwszy wybór grupy badanych. Z tradycyjnych sklepów korzysta niespełna połowa z nich, a około 1/3 pożycza książki od bliskich. Najmniejszą popularnością cieszą się książkowe zakupy w supermarketach.

Gdzie w takim razie poszukujemy inspiracji książkowych? Badani przyznają, że najczęściej decyzję o zakupie konkretnego tytułu podejmują w oparciu o samodzielny research w sieci – sprawdzają, co warto aktualnie przeczytać (65%). Połowa miłośników książek (52%) przegląda listy bestsellerów, natomiast rekomendacjami znajomych czy rodziny kieruje się 42% ankietowanych. Stosunkowo najmniejsza grupa badanych bazuje na recenzjach mediów (37%).

Gdzie i kiedy najczęściej czytamy?

W łóżku, przed zaśnięciem – to tu aż 8 na 10 badanych oddaje się przyjemności czytania. Dla 74% miłośników książek czytanie to jedna z najlepszych form rozrywki po pracy czy w weekendy, a niemal połowa osób czytających robi to w środkach komunikacji miejskiej, w drodze do szkoły czy pracy (47%). Co trzeci badany chętnie sięga po książkę w plenerze, a 28% badanych deklaruje czytanie w łazience/toalecie.

Warto dodać, że kobiety znacznie częściej spędzają czas na czytaniu w łóżku, podczas posiłku oraz w plenerze. Tymczasem panowie chętniej zatracają się w ulubionej lekturze w... toalecie.

Books are NOT dead!

Książka tradycyjna czy e-booki - oto kolejne pytanie, które warto sobie postawić. Niemal co trzeci badany sięga zarówno po papierową, jak i elektroniczną wersję książki. Od zapachu druku i przewracania kart książki tradycyjnej, nie może się oderwać 68% badanych, którzy deklarują wyłącznie tę formę lektury. Na e-booki jako jedyną formę obcowania z książką wskazuje nieliczna grupa badanych.

Czy mamy się jednak obawiać zmierzchu tradycyjnych książek, w związku z dynamicznym rozwojem nowych technologii? – Zdecydowana większość czytelników (95 proc.) twierdzi, że tradycyjne książki nigdy nie wyjdą z użycia.

Jakie mogą być powody niskiej popularności czytelnictwa w Polsce? Brak potrzeby czytania (47% wskazań), program i specyfika polskiej szkoły czy brak czasu. Ceny książek według badanych raczej nie grają roli.

Jak zatem możemy popularyzować czytelnictwo w Polsce? Według wskazań tych, którzy czytać lubią, najczęściej powtarzaną frazą okazało się „wychowanie” – to ono, według badanych, jest najbardziej istotne w tym procesie. W rozwijaniu zamiłowania do książek, dużą rolę mają odgrywać rodzice, szkoła, a także angażująca i ciekawa lista lektur.

Zdaniem czytających konieczna jest szeroka promocja czytelnictwa w Polsce, w tym zaangażowanie mainstreamowych mediów czy głośne kampanie kreujące modę na czytanie. Inne, nie mniej istotne elementy to także: ekranizacja ciekawych tytułów, a tym samym zachęta do zapoznania się z książką, obniżenie cen czy popularyzacja bibliotek.

Co najbardziej lubimy czytać?

Ulubione gatunki literackie polskich czytelników to głównie: kryminał i sensacja, proza polska i obca, fantastyka, literatura piękna oraz literatura faktu. A jak przedstawiają się preferencje czytelnicze, w zależności od płci i wieku badanych? Kobiety zdecydowanie częściej czytają romanse oraz książki o tematyce kulinarnej. Z kolei mężczyźni chętniej stawiają na pozycje historyczne, fantastykę, komiksy oraz literaturę faktu.

Młodsi częściej sięgają po fantastykę, komiksy, literaturę młodzieżową oraz romanse. Natomiast starsze pokolenia chętniej czytują prozę – zarówno polską, jak i obcą, literaturę piękną, historyczną oraz sensację.

Najpopularniejsi pisarze nad Wisłą

W badaniu zapytano także o spontaniczną znajomość pisarzy z poszczególnych kategorii literatury. Autorem, który bezwzględnie zyskał najwięcej głosów spośród wszystkich gatunków, jest Stephen King, zdecydowany lider w kategorii horror (80% głosów). Najliczniejsze grono rozpoznawalnych pisarzy stanowią autorzy bestsellerowych kryminałów: Agatha Christie, Camilla Läckberg, Zygmunt Miłoszewski, Jo Nesbø, Marek Krajewski czy Harlan Coben. Fantastykę zdominował Andrzej Sapkowski (32%) oraz J.R.R. Tolkien (24%), natomiast najpopularniejszym autorem w kategorii literatura faktu jest Ryszard Kapuściński (36%).

Myśląc o czołowych twórcach literatury podróżniczej, czytelnicy w pierwszej kolejności wymieniają: Wojciecha Cejrowskiego (41%), Beatę Pawlikowską (36%) oraz Martynę Wojciechowską (26%). W kategorii Kulinaria rządzą Jamie Oliver i Nigella Lawson, natomiast najbardziej znaną autorką romansów jest Danielle Steel. Według raportu Merlin.pl, najpopularniejsi twórcy literatury dla dzieci, to Jan Brzechwa, Astrid Lindgren oraz Grzegorz Kasdepke.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Merlin.pl.

Kinga Czernichowska

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

16.07.2015, 10:28

Im więcej tumanów tym więcej makaronizmów,Polacy lubują się we wtrącaniu obcych słów to podkreśla ich inteligencję..........Oczywiście tylko pozornie..........

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3