Kolejarze szykują się na wielkie prędkości

Czy pociągi międzymiastowe i międzynarodowe będą jeździły przez Dworzec Gdański, Polskie Koleje Państwowe dobudują tory w Sochaczewie, a w stolicy powstaną nowe stacje - na te pytania ma odpowiedzieć studium ...

Czy pociągi międzymiastowe i międzynarodowe będą jeździły przez Dworzec Gdański, Polskie Koleje Państwowe dobudują tory w Sochaczewie, a w stolicy powstaną nowe stacje - na te pytania ma odpowiedzieć studium wykonalności dotyczące warszawskiej kolei, za które PKP zapłaci ekspertom z firmy Scott Wilson aż 6,5 mln euro. Wczoraj w siedzibie PKP podpisano umowę z grupą doradczą, która opracuje projekt.

Na zmianach mają zyskać pasażerowie. Znikną tzw. wąskie gardła, czyli przejazdy, gdzie ruch jest największy i lokalne pociągi muszą czekać, aż przejadą te dalekobieżne. Tak jest np. na linii Warszawa - Sochaczew, gdzie przejeżdżają pociągi do Berlina, Poznania i Szczecina oraz na linii Warszawa - Otwock, dokąd jedzie się m.in. do Lublina. - Zanim przejadą te międzymiastowe, muszę czekać 10 minut - żali się Ryszard Pająk, mieszkaniec Teresina.

Opracowanie ma również wskazać, gdzie miałaby przejeżdżać kolej wysokich prędkości (do 300 km/h), którą polski rząd chce wprowadzić za ok. 10-15 lat. - Myślimy o tym, żeby pociągi, przejeżdżając przez Centralny, mogły się zatrzymywać przy dawnej Warszawie Głównej i jechać dalej, np. do Berlina - mówi Zbigniew Szafrański, prezes zarządu PKP PLK.

Kolejarze mają też ustalić, czy opłaca im się budować trzy stacje - Fort Wola, Wola Park i Powązkowska, na które naciskają przedstawiciele miejskiego ratusza i władz m.in. Bemowa, Włoch i Ursusa. Studium zdecyduje więc, czy powstanie naziemna linia metra, jak ją nazwano. Kolejarze obawiają się, że może się powtórzyć sytuacja z Łodzi, gdzie linia do Zgierza, mimo nacisków, nie cieszy się zainteresowaniem mieszkańców. Ważnym aspektem właśnie rozpoczynających się prac ekspertów będą kontakty z miastem. - Do rozmów zaprosimy przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego - zapowiada Tomasz Krawczyk z firmy Scott Wilson. Dzięki temu mogą powstać dodatkowe przystanki komunikacji miejskiej, gdzie wygodnie można byłoby się przesiąść z pociągu, jak się to odbywa np. w Niemczech czy Holandii.

Zlecone przez PKP PLK i warte ponad 6,5 mln euro badanie ma pokazać, w jakim kierunku powinna iść kolej i komunikacja miejska w ramach aglomeracji warszawskiej. Eksperci z firmy Scott Wilson z przedstawicielami miasta mają w ciągu dwóch lat opracować raport. - Inwestycje robi się na dziesiątki lat, więc trzeba liczyć każdy grosz, który idzie na nie z publicznych pieniędzy - mówi Zbigniew Szafrański.

Współpraca: Natalia Bugalska

Grzegorz Bruszewski

  • Polska

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3