Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleje Mazowieckie zapłacą gigantyczny rachunek. Mniej pociągów, dużo droższe bilety. Winne jest PKP?

Przemysław Ziemichód
Koleje Mazowieckie - mniej pociągów, dużo droższe bilety. Winne jest PKP?
Koleje Mazowieckie - mniej pociągów, dużo droższe bilety. Winne jest PKP? Joanna Zakrzewska
Podwyżki cen energii trakcyjnej mogą spowodować, że Koleje Mazowieckie będą musiały zredukować ilość połączeń oraz zwiększyć opłaty za bilety. - Według mojej oceny, spółka może nie udźwignąć ciężaru związanego z tak gwałtowną podwyżką cen - mówi Czesław Sulima, członek zarządu KM. Dalsza część tekstu poniżej.

PKP Energetyka SA poinformowała we wrześniu tego roku Koleje Mazowieckie o znaczących podwyżkach cen. W odpowiedzi, KM wystosowały własne stanowisko, w którym wyliczają koszty związane ze zmianami cen energii.

Koleje Mazowieckie podwyżki cen

Mazowiecka spółka wystosowała pismo, wyjaśniające jej stanowisko w związku z podwyżkami cen, które narzuciły na nią Polskie Koleje Państwowe. Znaczący wzrost cen prądu oznacza, że firma będzie musiała tylko w przyszłym roku zapłacić o ponad 37 milionów złotych więcej niż w obecnie. Jeśli jednak podwyższone stawki za energię trakcyjną będą obowiązywały przez cały 2019 rok, KM straci 71,6 mln zł.

Oznacza to, że ceny biletów miesięcznych zdrożeją. Za okresowe przejazdy z Warszawy Zachodniej do Warki zapłacimy o prawie 50 złotych miesięcznie więcej (355 zamiast 306 złotych), a z Warszawy Gdańskiej do Mławy 549 złotych zamiast 473 zł.

Spółka wyliczyła także ile kosztować będzie pasażerów przejazd na uczęszczanych trasach:

  • Warszawa Śródmieście - Skierniewice - 19,60 zamiast 16,90
  • Warszawa Zachodnia - Warka 17,75 zamiast 15,30
  • Tłuszcz - Wołomin 9,40 zamiast 8,10
  • Warszawa Gdańska - Mława 30,51 zamiast 26,30
  • Piława - Otwock 12,18 zamiast 10,50

Koleje Mazowieckie problemy

Tak istotne podwyżki dotkną nie tylko pasażerów, ale także samą spółkę.

- Tak znaczący wzrost cen energii trakcyjnej spowoduje drastyczny wzrost kosztów działalności KM - mówi Czesław Sulima, członek zarządu Kolei Mazowieckich. - Spółka jest obecnie na dynamicznej ścieżce rozwoju. Rozpoczęliśmy realizację największej w historii przewoźnika umowy na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto są zaplanowane i w części już prowadzone poważne inwestycje związane z utrzymaniem użytkowanego przez KM taboru. Mam tu na myśli lokalizacje w Sochaczewie, Radomiu, Tłuszczu czy warszawskim Grochowie. Według mojej oceny, spółka może nie udźwignąć ciężaru związanego z tak gwałtowną podwyżką cen energii trakcyjnej, która nastąpi już w 2019 roku - dodaje.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto