Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marynarska otwarta pod koniec roku? Służewiec czeka na kolejne inwestycje transportowe

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
ZMID / mat. pras. / zdjęcie z listopada 2018
Marynarska, wyczekiwana przez pracowników biur na Służewcu, znów jest opóźniona. - Pod koniec roku puścimy tam ruch – zapowiada wiceprezydent Soszyński. To rok później niż obiecywała poprzednia ekipa. Co z kolejnymi transportowymi propozycjami dla tego rejonu? Dalsza część artykułu poniżej.

Marynarska pod koniec roku

- Myślę, że w tym roku puścimy Marynarską. Może nie przed wakacjami, ale skończymy ten proces – twierdzi w rozmowie z naszemiasto.pl Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy.

Remont ulicy Marynarskiej to inwestycja, która ciągnie się od połowy 2016 roku. Główna arteria zagłębia biurowego na Mokotowie ma rozładować gigantyczne korki, które powstają tu w godzinach szczytu. Remont miał być jak najmniej uciążliwy, dlatego drogę zwężono, ale prawie cały czas (poza ostatnimi wakacjami) pozostały po dwa pasy ruchu z każdą stronę.

Pod koniec roku kierowcy mają otrzymać szeroką „trzypasmówkę”. Za prawie 50 milionów złotych poszerzony został 800-metrowy odcinek drogi od Ronda Unii Europejskiej do wiaduktu kolejowego (na wysokości ul. Taśmowej). Poza tym znika zjazd w lewo z Marynarskiej w Postępu, a w zamian powstaje wiadukt umożliwiający bezkolizyjny przejazd nad Marynarską, na drugą stronę zagłębia biurowego. Miasto zaproponowało także likwidację lewoskrętów przy skrzyżowaniu z ul. Wynalazek. To ma usprawnić ruch w tym miejscu. Piesi będą mogli tam przejść górą, nową kładką. Dodatkowo, wzdłuż Marynarskiej budowane są również ekrany akustyczne.

- Myślę, że w drugiej połowie roku uda się zamknąć proces budowlany – szacuje Soszyński. - Pod koniec tego roku puścimy tam ruch – dodaje.__ Przypomnijmy, że poprzednia ekipa rządząca zapowiedziała, że Marynarska zostanie otwarta pod koniec roku… 2018. A to i tak było później niż pierwotnie planowano. Wtedy na przeszkodzie stanęły problemy z przekładaniem instalacji podziemnych, potem zbyt obfite deszcze.

ZMID, który prowadzi tę inwestycje po stronie miasta, zapowiedział, że naliczy wykonawcy – firmie Intercor – kary umowne.

Transportowe propozycje dla Służewca

Rafał Trzaskowski zapowiedział, że ma pomysł dla tzw. „Mordoru”. Proponuje tu stworzenie węzła przesiadkowego, w okolicy stacji kolejowej PKP Służewiec. W związku z tym pojawiły się trzy pomysły:

  • budowa krótkiej linii tramwajowej (PKP Służewiec – Metro Wilanowska)
  • zwiększenie częstotliwości kursów SKM w okolicy
  • budowa stacji metra IV linii: „Domaniewska” i „Mokotowska dzielnica biurowa”.

Pierwsza z tych obietnic na pewno zostanie zrealizowana w tej kadencji. Jeśli wszystkie prace przygotowawcze uda się zakończyć o czasie, prawdopodobnie w przyszłym roku (2020) rozpocznie się budowa „krótkiej” linii tramwajowej PKP Służewiec – Metro Wilanowska. Rafał Trzaskowski zapowiedział, że zostanie ona otwarta w 2022 roku.
Węzeł komunikacyjny w „Mordorze”. Metro, tramwaj i SKM-ka. Jak miasto chce pomóc zagłębiu biurowemu?

Tak "Mordor" wyglądał przed pojawianiem się zabudowy biurowej

Prace budowlane w Południowej Dzielnicy Przemysłowej na Służewcu w Warszawie. Widok ogólny terenu budowy.
Data wydarzenia: 1954

Mordor na Domaniewskiej. Zobacz, jak wyglądał dawniej

Co z kolejnymi propozycjami? - Węzeł przesiadkowy w tych okolicach to odleglejsza przyszłość. Nie mogę tego zapowiedzieć w tej kadencji – zaznacza Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za inwestycje i transport.

Prawdopodobnie zbyt szybko nie poprawi się również częstotliwość kursowania Szybkiej Kolei Miejskiej w okolicach „Mordoru”. Warszawa otrzymała środki na nowy tabor, jednak nie dojedzie on na Służewiec przed wielkim remontem kolejowym zapowiadanym przez PKP.

Soszyński przyznaje, że w najbliższych latach czeka nas uciążliwy, acz potrzebny remont torów. Chodzi o przebudowę Dworca Zachodniego. Prace, przekładane na kolejne lata, powinny się zakończyć do 2022 roku. W tym samym czasie trwać będzie remont linii średnicowej. W tej chwili trwają negocjacje PKP z miastem dotyczące zamknięć i utrudnień. Miasto nie chciałby całkowitego zamknięcia (także dla ruchu aglomeracyjnego) torów biegnących pod centrum Warszawy (od Warszawy Wschodniej przez Centralną do Zachodniej). Prace – od momentu rozpoczęcia – szacowne są na cztery lata, jednak ze względu na ciągłe zmiany planów, dokładny czas trwania utrudnień nie jest znany.

Całą rozmowę dotyczącą transportu w Warszawie możecie obejrzeć tutaj:

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto