Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Co z kolejnymi liniami metra? Najwcześniej budowa rozpocznie się… za pięć lat

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras.
System metra w Warszawie to najważniejszy punkt komunikacji miejskiej. Na razie działają dwie przecinające się linie, jednak prezydent Trzaskowski zapowiedział budowę trzech kolejnych. Kiedy powstaną?

Metro w Warszawie. Co z kolejnymi liniami metra? Najwcześniej… za pięć lat

Będziemy kontynuowali budowę II linii metra jeszcze w tej kadencji. W sumie oddamy 14 stacji (tyle jest w budowie) – powiedział Rafał Trzaskowski, podczas wizytacji na stacji Targówek Mieszkaniowy.

Trzeba jednak jasno powiedzieć, że to plany jego poprzedniczki – Hanny Gronkiewicz-Waltz. Zgodnie z umowami podpisanymi jesienią zeszłego roku, w 2022 roku będziemy mogli przejechać całą II linią metra. W tym roku gotowe będą trzy stacje na Woli

  • C6 - Księcia Janusza
  • C7 - Młynów
  • C8 - Płocka

oraz na Pradze/Targówku

  • C16 - Szwedzka
  • C17 - Targówek Mieszkaniowy
  • C18 - Trocka

W 2022 roku będziemy mieli cały wysyp nowych stacji, o ile oczywiście wszystko pójdzie zgodnie z planem. Przewidziano wtedy otwarcie ośmiu stacji pasażerskich oraz jednej techniczno-postojowej na Karolinie.

Stacje, które mają zostać otwarte w 2022 roku:
STP Karolin, C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa, C4 Bemowo, C5 Ulrychów oraz C19 Zacisze, C20 Kondratowicza, C21 Bródno.

Plan budowy metra „Stolica Lepszej Komunikacji” wg Trzaskowskiego

Być może nie będzie to jednak ostatni akord na budowie M2. - Prowadzimy analizy dotyczące ewentualnego rozszerzenia I i II linii metra – zapowiada prezydent. Rzeczywiście, w planach wyborczych pojawiają się dwie stacje M2 – PKP Toruńska oraz Ursus Płn. oraz kolejne dwie M1 w Śródmieściu – Pl. Konstytucji oraz Muranów.

Na razie jednak nie zarezerwowano środków w budżecie na ten cel. Przypomnijmy, że przy placu Konstytucji oraz na Muranowie stacje miały powstać znacznie wcześniej, jednak ze względu na cięcie kosztów usunięto je z planu na początku XXI wieku.

Budowa II linii metra, stacja Targówek Mieszkaniowy

II linia metra w Warszawie. Pierwszy pociąg pojechał na Targ...

Kiedy trzecia linia metra?

- Zaczniemy również prace koncepcyjne nad trzecią linią, co na mamy już pieniądze w budżecie – powiedział Trzaskowski. Rzeczywiście, w budżecie wpisano na ten cel 12,5 mln zł (w latach 2019-2023). Oznacza to, że do końca kadencji co najwyżej przygotowany zostanie szczegółowy plan budowy.

Później trzeba będzie zdobyć jeszcze środki na budowę. Trzaskowski liczy, że będą pieniądze z UE na ten cel. - Czekam na deklarację rządu, który deklarował poparcie dla warszawskiego metra. Jeżeli rząd będzie chciał wywiązać się z obietnic, to wtedy pojawią się dodatkowe pieniądze, które pozwolą na realizowanie jeszcze bardziej ambitnych planów – tłumaczy. Dodaje, że i bez tego Warszawa będzie starała się o środki z UE.

Przypomnijmy, że M3 ma już pierwszy przystanek. To stacja Stadion Narodowy, gdzie drugi peron przygotowany jest do obsługi kolejnej nitki. Dalej tunel miałby biec równolegle z linią kolejową do Dworca Wschodniego, a następnie długim łukiem na Gocław.

Po drodze zaplanowano stacje:Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Gocław. Następnie metro pod dnem Wisły dotrze na Mokotów. Kolejne stacje to:Siekierki Sanktuarium, Siekierki, Powsińska, Stegny, Pod Skocznią, Dworzec Południowy.

Co z linią M4 i M5?

Linia M4 ma połączyć „Mordor” z Ursusem, a M5 Bielany z Białołęką. To jednak – jak słyszymy – pieśń przyszłości. Zaplanowano je na kolejną kadencję (2023-2028). Nie wiadomo jednak, czy budżet „udźwignie” budowę M3, M4 i M5 w ciągu pięciu lat. Zapewne na dwie następne nitki będziemy musieli czekać aż do lat 30. O ile oczywiście w międzyczasie nie zmianie się plan i władza.

M4 trasa
Trasa łącząca „Mordor” - czyli zagłębie biurowe – ma zacząć się na Dworcu Południowym. Stacja Wilanowska byłaby miejscem przesiadkowym dwóch linii. Dalej pociąg miałby jechać pod Domaniewską, pod torami kolejowymi, a dalej pod Łopuszańską na Ursus. Zaplanowano przystanki:

Wilanowska, Domaniewska, Mokotowska dzielnica biurowa, Żwirki i Wigury, Al. Krakowska, Raków, Al. Jerozolimskie, Skorosze, Ursus, Ursus Płn.

M5 trasa
To tak naprawdę przedłużenie M1. Linia miałaby się zaczynać na krańcu Młociny. Następnie znalazłyby się dwa przystanki na północ: Huta i Cmentarz Północny, potem ostry skręt – Pułkowa – jeszcze przed Wisłą i kraniec na Mehoffera już na Białołęce.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto