Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Którędy trzecia linia metra? Miasto ma już pomysł

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szymon Starnawski
Metro w Warszawie. Radny pyta, kiedy pociągi dojadą na Ochotę? Miasto tłumaczy, że aktualna jest propozycja sprzed trzynastu lat. Choć ta wkrótce może się zmienić.

Niedawno miasto ogłosiło rozpoczęcie prac nad trzecią linią metra. Będzie ona biegła ze stacji Stadion Narodowy (przystanek już jest) na Gocław, przez Dworzec Wschodni, Kamionek i Grochów. Przy tej okazji radny Piotr Żbikowski zapytał, kiedy metro dotrze na Ochotę. W odpowiedzi na interpelację, wiceprezydent Robert Soszyński stwierdził, że aktualne są plany zamieszczone w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

Czytamy tam: „Budowa trzeciej linii metra wraz ze stacjami, na odcinku Dworzec PKP Warszawa Zachodnia – Gocław, z przejściem przez obszar Śródmieścia w taki sposób, aby mogły powstać zintegrowane stacje na pierwszej i na trzeciej linii”. Co ciekawe, w założeniach rozwoju metra czytamy, że chodzi o to, żeby skomunikować „_wielkie dzielnice i osiedla mieszkaniowe położone w lewobrzeżnej części Warszawy (m.in. Wola, Bemowo) i w części praskiej (m.in. Targówek, Bródno, Gocław) i przechodzących przez śródmieście Warszawy_”. Nie ma tu zatem mowy o Ochocie.

Trzecia linia: trasa

W 2007 roku miasto przedstawiło wstępne studium techniczne III linii od stacji Stadion Narodowy do Dworca Zachodniego. Wykonało je Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych oraz firma SENER. Nie jest to jednak wiążący dokument. Wynika z niego, że stacje znalazłby się w następujących miejscach:

  • Dworzec Zachodni
  • Grójecka (pod Placem Narutowicza)
  • Al. Niepodległości (okolice Alei Niepodległości i Koszykowej)
  • Wilcza (okolice Placu Konstytucji)
  • Plac Trzech Krzyży (pod placem)
  • Solec (w okolicach Czerniakowskiej i Ludnej)
  • Waszyngtona (pod Rondem Waszyngtona)
  • Stadion (istniejąca stacja Stadion Narodowy)

Problem w tym, że studium z 2006 roku, na które powołuje się Soszyński, wkrótce nie będzie obowiązywać. Miasto w maju ubiegłego roku rozpoczęło prace nad nowym studium. Jest to o tyle konieczne, że obecne zakłada, że w Warszawie będą mieszkały prawie trzy miliony osób.

„_Kierunku rozwoju sieci metra w Warszawie zostaną zaktualizowane w nowym Studium_” - wyjaśnia Soszyński. Co to oznacza dla Ochoty i okolic Dworca Zachodniego? Zupełnie nic. Na razie nie wiadomo jak będzie wyglądała zachodnia odnoga M3. Opisana powyżej koncepcja jest krytykowana ze względu na brak połączenia z Dworcem Centralnym oraz brak możliwości odciążenia M1.

- Mamy ambitny plan, żeby studium powstało w ciągu trzech lat. Na przełomie 2019/20 chcemy przedstawić podstawowe, opracowane przez nas, alternatywne scenariusze rozwoju miasta. Chciałabym, żeby to była publiczna dyskusja na temat kierunku rozwoju miasta - mówiła nam w marcu Marlena Happach, architekt Warszawy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto