Niedawno miasto ogłosiło rozpoczęcie prac nad trzecią linią metra. Będzie ona biegła ze stacji Stadion Narodowy (przystanek już jest) na Gocław, przez Dworzec Wschodni, Kamionek i Grochów. Przy tej okazji radny Piotr Żbikowski zapytał, kiedy metro dotrze na Ochotę. W odpowiedzi na interpelację, wiceprezydent Robert Soszyński stwierdził, że aktualne są plany zamieszczone w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy.
Czytamy tam: „Budowa trzeciej linii metra wraz ze stacjami, na odcinku Dworzec PKP Warszawa Zachodnia – Gocław, z przejściem przez obszar Śródmieścia w taki sposób, aby mogły powstać zintegrowane stacje na pierwszej i na trzeciej linii”. Co ciekawe, w założeniach rozwoju metra czytamy, że chodzi o to, żeby skomunikować „_wielkie dzielnice i osiedla mieszkaniowe położone w lewobrzeżnej części Warszawy (m.in. Wola, Bemowo) i w części praskiej (m.in. Targówek, Bródno, Gocław) i przechodzących przez śródmieście Warszawy_”. Nie ma tu zatem mowy o Ochocie.
Trzecia linia: trasa
W 2007 roku miasto przedstawiło wstępne studium techniczne III linii od stacji Stadion Narodowy do Dworca Zachodniego. Wykonało je Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych oraz firma SENER. Nie jest to jednak wiążący dokument. Wynika z niego, że stacje znalazłby się w następujących miejscach:
- Dworzec Zachodni
- Grójecka (pod Placem Narutowicza)
- Al. Niepodległości (okolice Alei Niepodległości i Koszykowej)
- Wilcza (okolice Placu Konstytucji)
- Plac Trzech Krzyży (pod placem)
- Solec (w okolicach Czerniakowskiej i Ludnej)
- Waszyngtona (pod Rondem Waszyngtona)
- Stadion (istniejąca stacja Stadion Narodowy)
Problem w tym, że studium z 2006 roku, na które powołuje się Soszyński, wkrótce nie będzie obowiązywać. Miasto w maju ubiegłego roku rozpoczęło prace nad nowym studium. Jest to o tyle konieczne, że obecne zakłada, że w Warszawie będą mieszkały prawie trzy miliony osób.
„_Kierunku rozwoju sieci metra w Warszawie zostaną zaktualizowane w nowym Studium_” - wyjaśnia Soszyński. Co to oznacza dla Ochoty i okolic Dworca Zachodniego? Zupełnie nic. Na razie nie wiadomo jak będzie wyglądała zachodnia odnoga M3. Opisana powyżej koncepcja jest krytykowana ze względu na brak połączenia z Dworcem Centralnym oraz brak możliwości odciążenia M1.
- Mamy ambitny plan, żeby studium powstało w ciągu trzech lat. Na przełomie 2019/20 chcemy przedstawić podstawowe, opracowane przez nas, alternatywne scenariusze rozwoju miasta. Chciałabym, żeby to była publiczna dyskusja na temat kierunku rozwoju miasta - mówiła nam w marcu Marlena Happach, architekt Warszawy.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?