Metro w Warszawie. Którędy trzecia linia metra? Miasto ma już pomysł

Piotr WróblewskiZaktualizowano 
Szymon Starnawski
Metro w Warszawie. Radny pyta, kiedy pociągi dojadą na Ochotę? Miasto tłumaczy, że aktualna jest propozycja sprzed trzynastu lat. Choć ta wkrótce może się zmienić.

Niedawno miasto ogłosiło rozpoczęcie prac nad trzecią linią metra. Będzie ona biegła ze stacji Stadion Narodowy (przystanek już jest) na Gocław, przez Dworzec Wschodni, Kamionek i Grochów. Przy tej okazji radny Piotr Żbikowski zapytał, kiedy metro dotrze na Ochotę. W odpowiedzi na interpelację, wiceprezydent Robert Soszyński stwierdził, że aktualne są plany zamieszczone w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

Czytamy tam: „Budowa trzeciej linii metra wraz ze stacjami, na odcinku Dworzec PKP Warszawa Zachodnia – Gocław, z przejściem przez obszar Śródmieścia w taki sposób, aby mogły powstać zintegrowane stacje na pierwszej i na trzeciej linii”. Co ciekawe, w założeniach rozwoju metra czytamy, że chodzi o to, żeby skomunikować „_wielkie dzielnice i osiedla mieszkaniowe położone w lewobrzeżnej części Warszawy (m.in. Wola, Bemowo) i w części praskiej (m.in. Targówek, Bródno, Gocław) i przechodzących przez śródmieście Warszawy_”. Nie ma tu zatem mowy o Ochocie.

Trzecia linia: trasa

W 2007 roku miasto przedstawiło wstępne studium techniczne III linii od stacji Stadion Narodowy do Dworca Zachodniego. Wykonało je Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych oraz firma SENER. Nie jest to jednak wiążący dokument. Wynika z niego, że stacje znalazłby się w następujących miejscach:

  • Dworzec Zachodni
  • Grójecka (pod Placem Narutowicza)
  • Al. Niepodległości (okolice Alei Niepodległości i Koszykowej)
  • Wilcza (okolice Placu Konstytucji)
  • Plac Trzech Krzyży (pod placem)
  • Solec (w okolicach Czerniakowskiej i Ludnej)
  • Waszyngtona (pod Rondem Waszyngtona)
  • Stadion (istniejąca stacja Stadion Narodowy)

Problem w tym, że studium z 2006 roku, na które powołuje się Soszyński, wkrótce nie będzie obowiązywać. Miasto w maju ubiegłego roku rozpoczęło prace nad nowym studium. Jest to o tyle konieczne, że obecne zakłada, że w Warszawie będą mieszkały prawie trzy miliony osób.

„_Kierunku rozwoju sieci metra w Warszawie zostaną zaktualizowane w nowym Studium_” - wyjaśnia Soszyński. Co to oznacza dla Ochoty i okolic Dworca Zachodniego? Zupełnie nic. Na razie nie wiadomo jak będzie wyglądała zachodnia odnoga M3. Opisana powyżej koncepcja jest krytykowana ze względu na brak połączenia z Dworcem Centralnym oraz brak możliwości odciążenia M1.

- Mamy ambitny plan, żeby studium powstało w ciągu trzech lat. Na przełomie 2019/20 chcemy przedstawić podstawowe, opracowane przez nas, alternatywne scenariusze rozwoju miasta. Chciałabym, żeby to była publiczna dyskusja na temat kierunku rozwoju miasta - mówiła nam w marcu Marlena Happach, architekt Warszawy.

polecane: Flesz: Ceny owoców i warzyw niezmiennie na bardzo wysokim poziomie.

Wideo

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Zadziwia mnie, że obie istniejące linie metra "sprytnie" omijają Dworzec Centralny. Trzecia linia oczywiście też ominie.

G
Gość
2019-05-30T21:01:40 02:00, Gość:

Pięknie tylko co z Białołęką

A czy kupujący mieszkania na Białołęce nie wiedzieli ze nie planuje się tam metra?? Tam są tereny podmokle zatem trudno budować metro. Najpierw powinny być skomunikowane z metrem stare dzielnice: Ochota, Praga Południe a ewentualnie później myśleć o np Białołęce czy Wawrze.

Również pod względem ludności Białołęka zajmuje dopiero 9 miejsce a Praga Południe 2 Wawer 11 a Wilanów (do którego wiele osób chciałoby doprowadzić metro) 16

https://pl.wikipedia.org/wiki/Podział_administracyjny_Warszawy

x
x2
2019-05-31T08:15:03 02:00, Gość:

Z Ochoty w tym kierunku jest całkiem niezła komunikacja tramwajowa,czy na pewno jest potrzebne drogie metro..

Tak w ogóle to jest żart, że dwie najgęściej zaludnione dzielnice Warszawy nie mają metra

x
x2
2019-05-31T08:15:03 02:00, Gość:

Z Ochoty w tym kierunku jest całkiem niezła komunikacja tramwajowa,czy na pewno jest potrzebne drogie metro..

Jako osoba czasami jeżdżąca 25ką, 7ką czy 9ką - absolutnie. Przecież nie musi jechać do centrum, a nawet jeśli, to zdecydowanie jest potrzebne. Tramwaj to ok dwadzieścia minut do centrum - a SKM-ka np. z zachodniego jedzie 4x szybciej

K
Klara
2019-05-29T22:44:34 02:00, Gość:

A co z Wawrem?

Komunikacja z Wawra nie jest najgorsza a jak wybudują metro to od razu będzie więcej chętnych do zamieszkania w tej dzielnicy. My jak w zeszłym roku kupowaliśmy mieszkanie od wwwconstruction to chcieliśmy uciec od zgiełku wielkiego miasta i Wawer wydawał się idealny. Zielono, cicho i niska zabudowa. Linia metra mogłaby to wszystko zepsuć.

G
Gość

Z Ochoty w tym kierunku jest całkiem niezła komunikacja tramwajowa,czy na pewno jest potrzebne drogie metro..

G
Gość

Pięknie tylko co z Białołęką

G
Gość

A co z Wawrem?

R
Robi

A my gadu gadu a w takiej Moskwie 12 lini i 212 stacji i ciągle budują

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3