Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miasto wytycza kolejne buspasy

Grzegorz Bruszewski
Dawid Parus/POLSKA
Warszawa od dziś ma siedem kilometrów nowych buspasów na ciągle zakorkowanej Trasie Łazienkowskiej. Dzięki temu przejazd autobusem z Ochoty na Pragę skróci się nawet o 15 min.

Z 13,2 km buspasów wciąż daleko nam do innych europejskich stolic, które stawiają na komunikację miejską. Np. Praga ma 235 km pasów tylko dla autobusów, Berlina 198 km, a Wiedeń 185 km. Władze Warszawy nie zamierzają jednak poprzestać na wytyczaniu buspasów na Trasie Łazienkowskiej i chcą je także wyznaczyć w Al. Jerozolimskich oraz na Belwederskiej.

- To rozwiązanie ma przekonać warszawiaków do zmiany samochodu na komunikację miejską - wyjaśnia Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.

Najdłuższy w Warszawie pas dla autobusów to właśnie ten na Trasie Łazienkowskiej - w obu kierunkach od ul. Grójeckiej do ul. Kinowej. W najbliższych dniach policja i straż miejska będą kontrolować, czy kierowcy samochodów osobowych przestrzegają przepisów i nie wjeżdżają na buspas. Pasażerów jeżdżących Trasą Łazienkowską na pewno ucieszy informacja, że od 1 października pojawią się tu dwie nowe linie autobusowe.

Pierwsza - 382, będzie kursowała przez cały dzień, ale tylko w dni robocze z Dworca Zachodniego i pojedzie Al. Jerozolimskimi, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej przez most Łazienkowski i daje al. Stanów Zjednoczonych, Ostrobramską, Zamieniecką, Łukowską do pętli osiedle Ostrobramska. W godzinach szczytu będzie jeździła co 7,5 min.

Z kolei drugą nową linią będzie 415, która zastąpi czasowo zlikwidowaną linię 408. To ważna informacja dla mieszkańców Rembertowa. Autobus będzie kursował tylko w dni powszednie i tylko w godzinach szczytu na trasie: Mokry Ług - Czwartaków, Paderewskiego, gen. Chruściela, Strażacka, Żołnierska, Marsa, Grochowska przez rondo Wiatraczna i dalej al. Stanów Zjednoczonych przez most Łazienkowski, al. Armii Ludowej, Waryńskiego dojedzie do metra Politechnika.

W kierunku Mokrego Ługu pojedzie ulicami: Waryńskiego i al. Armii Ludowej. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co pół godziny, a ich rozkład będzie skoordynowany z linią 515. Dzięki temu autobusy nie będą przyjeżdżały na przystanek parami.

Z myślą o nowym buspasie na początku września zwiększona została również częstotliwość kursującej Trasą Łazienkowską linii 523 (z 15 do sześciu minut w godzinach szczytu). - Pasażerowie, którzy będą podróżować po nowym buspasie, będą mieli do dyspozycji autobusy kursujące co kilka minut - zapewnia Igor Krajnow.

- To prawie tak jak w metrze albo na Trasie W-Z po oddaniu wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów - dodaje. Będzie to ułatwienie dla mieszkańców stołecznych osiedli pozbawionych komunikacji szynowej, którzy do tej pory byli skazani na stanie w korkach.

To nie koniec zmian, jakie chce wprowadzić ZTM, by usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Spółka już podpisała umowy na zaprojektowanie kolejnych buspasów: w Al. Jerozolimskich na odcinku od pl. Zawiszy do mostu Poniatowskiego, w obu kierunkach, w al. Solidarności od Żelaznej do pl. Bankowego tylko w kierunku Wisły, na ul. Belwederskiej (wraz ze śluzą dla autobusów skręcających w ul. Spacerową), na ul. Puławskiej od Karczunkowskiej do Poleczki w kierunku centrum oraz na Trasie Armii Krajowej. We wszystkich tych miejscach wytyczenia buspasów domagali się mieszkańcy.

- Etap projektowy zakończy się najpewniej w listopadzie - zapowiada Igor Krajnow. - Potem zostanie przekazany do zatwierdzenia do biura inżyniera ruchu, a później do Zarządu Dróg Miejskich, aby go wytyczył - dodaje. Z 13,2 km buspasów, które mieliśmy jeszcze do wczoraj z tymi obecnie projektowanymi, będzie w sumie 40 km. To i tak stawia nas na szarym końcu w Europie. Najbliżej nam do Paryża, który obecnie ma 63 km i Sztokholmu, który ma 80 km. Daleko nam natomiast do czeskiej Pragi z 235 km buspasów czy Berlina ze 198 km.

Wprowadzenie buspasów może się nie podobać kierowcom, którym automatycznie zabiera się jeden pas ruchu. Jednak według ostatnich badań natężenia ruchu samochodowego w Warszawie (z 2006 r.) ponad 70 proc. mieszkańców stolicy korzysta z komunikacji miejskiej. Dlatego zdaniem władz miasta, pozostawienie prywatnym kierowcom 1/3 jezdni nie powinno być problemem.

Nowy buspas na Europejski Dzień bez Samochodu

Wytyczenie nowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej zbiega się z obchodzonym dziś Europejskim Dniem bez Samochodu. Nieprzypadkowo. Urzędnicy zachęcają mieszkańców, żeby dziś przesiedli się do komunikacji miejskiej. Wszyscy właściciele lub współwłaściciele samochodów osobowych będą mogli podróżować bezpłatnie - wszystkie skrajne bramki biletowe w metrze będą otwarte. W razie kontroli biletowej wystarczy mieć przy sobie ważny dowód rejestracyjny samochodu osobowego. Dodatkowo - za okazaniem dowodu osobistego - będzie można za darmo wypożyczyć od miasta rower. W tym roku wyznaczono aż sześć punktów, które znajdują się na: placu przed pomnikiem Kopernika na Krakowskim Przedmieściu, placu Na Rozdrożu, rondzie Wiatraczna, w parku Praskim naprzeciwko Szpitala Praskiego, pod Pałacem Kultury i Nauki oraz przy urzędzie dzielnicy Żoliborz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto