Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mocny list warszawskiego maszynisty: “śmieszne zarobki” i traktowanie jak “ludzi gorszego sortu”. Metro odpowiada

Red.
“Metro może nie wyjechać na linię”. Pracownicy zapowiadają strajk?
“Metro może nie wyjechać na linię”. Pracownicy zapowiadają strajk? Szymon Starnawski
Lokalne media obiegł list warszawskiego maszynisty metra, w którym mężczyzna skarży się na warunki pracy, niskie zarobki i nierówne traktowanie. - Któregoś dnia metro w Warszawie może nie wyjechać na linię - deklaruje mężczyzna. Czy są ku temu powody? Zarzuty mężczyzny skonfrontowaliśmy ze stanowiskiem metra. Z przedstawionych przez spółkę argumentów wyłania się zupełnie odmienny obraz sytuacji.

- Jesteśmy pracownikami, na których ciąży duży stres, odpowiedzialność za tysiące osób, które podróżują codziennie Warszawskim Metrem - pisze anonimowy maszynista. I dodaje: - Nasze zarobki za sumiennie wykonywaną pracę nie odzwierciedlają w żadnym stopniu nakładanych na nas obowiązków oraz odpowiedzialności jaką ponosimy za podróżujących - czytamy w przesłanym, m.in. do naszej redakcji emocjonalnym liście. Kończą go mocne słowa i wezwanie do strajku: - Czas powiedzieć STANOWCZE NIE nierównemu traktowaniu. Maszyniści mają dość i zapowiadają, że któregoś dnia metro w Warszawie może nie wyjechać na linię - deklaruje autor listu.

Skąd tak mocne słowa? Autor listu wśród głównych problemów wskazuje pracę w szkodliwych warunkach, brak podwyżek, oraz problemy związane z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy. Latem, z powodu zakazu otwierania okien i braku klimatyzacji, temperatura w kabinach sięga nawet 30 stopni Celsjusza. Do tego dochodzi problem hałasu, pracy w ciemności i pyle. Sytuacja ma przełożenie także na etaty w samej instytucji. - W Metrze Warszawskim od roku nie udało się zorganizować kursu na stanowisko maszynisty z powodu braku osób zainteresowanych. Po prostu nikt za tak niskie płace nie chce przyjąć na siebie ogromnej odpowiedzialności jaka ciąży na maszynistach - pisze czytelnik.

Skontaktowaliśmy się z biurem prasowym warszawskiego metra. W odpowiedzi na nasz mail otrzymaliśmy oświadczenie spółki, która odpiera większość z przedstawionych w liście zarzutów, w tym ten dotyczący warunków pracy. - Względy bezpieczeństwa obligują maszynistę jedynie do zamykania okien w drugiej kabinie, w której nie przebywa podczas prowadzenia pociągu. Większość kabin maszynisty w pociągach metra jest wyposażona w klimatyzację lub jest na etapie jej montażu.

Rzecznik metra dementuje także informacje, jakby firma borykała się z problemem braku chętnych do pracy - W ramach prowadzonego naboru na przełomie roku 2017 i 2018, na stanowisko maszynisty metra aplikowało 1108 osób (w tym 672 osoby we wrześniu 2017 i 436 osób w styczniu 2018). W marcu 2018 rozpoczyna się kurs przygotowawczy dla wybranych w tym naborze kandydatów - czytamy w oświadczeniu.

Zastrzeżenia budzi też fragment listu, w którym mężczyzna odnosi się do kontroli Inspekcji Pracy. - Bezpodstawna jest informacja o rażących uchybieniach w zarządzaniu finansami firmy, rzekomo ujawnionych przez Państwową Inspekcję Pracy. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy z 2017 roku nie podejmowała wskazanych zagadnień - czytamy w oświadczeniu biura prasowego Metra.

Odrębne zdanie prezentuje metro także w kwestii rozmów o wynagrodzeniach i warunkach pracy. Zdaniem maszynisty zarobki są “jednym słowem śmieszne”. Ile w rzeczywistości zarabia maszynista? - Średnie wynagrodzenie maszynistów za rok 2017 w Metrze Warszawskim wynosi 6022,52 gr brutto. Integralną częścią wynagrodzenia są różnego rodzaju dodatki, w tym za uciążliwości związane z wykonywaną pracą. Miejsce pracy maszynisty podlega systematycznym kontrolom i nie wykazują one w żadnym przypadku przekroczenia norm (m.in. norm hałasu, pyłów czy też promieniowania elektromagnetycznego) - czytamy w oświadczeniu.

Nie można zapewne całkowicie odmawiać racji maszyniści. Jednak prezentowane przez niego zarzuty nie wytrzymują konfrontacji z faktami. Czy mimo to, czeka nas strajk maszynistów? Trudno orzekać, choć jeśli do tego dojdzie, odbędzie się on kosztem nie tylko metra, ale również pasażerów.


od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto