Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modernizacja linii średnicowej. Warszawa Gdańska bez dodatkowego peronu. Czy czeka nas paraliż komunikacyjny?

Redakcja
Krystian Dobuszyński
Dworzec Warszawa Gdańska w czasie remontu warszawskiej linii średnicowej będzie musiał przyjąć codziennie tysiące pasażerów ruchu dalekobieżnego. Aby było to możliwe, potrzebna byłaby budowa dodatkowego peronu tak, żeby zapewnić odpowiednią przepustowość. Wydawałoby się, że jest to oczywisty wniosek, biorąc pod uwagę fakt, że obecnie Warszawa Gdańska posiada tylko 3 perony. Jednak nie dla PKP. Kolejarze zapowiedzieli, że nie mają zamiaru przebudowywać istniejących peronów i układu torowego. Czy w takiej sytuacji pasażerów czeka paraliż komunikacyjny? Szczegóły w artykule poniżej.

W 2020 roku rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. W czasie remontu większość dalekobieżnego ruchu z dworca Centralnego, Zachodniego i Wschodniego ma zostać przekierowana na stację Warszawa Gdańska. Jednak dworzec, który posiada obecnie tylko 3 perony, nie jest na razie przystosowany do tego, by obsłużyć większą liczbę podróżnych. Dlatego też PKP Polskie Linie Kolejowe od dawna zapowiadały znaczną rozbudowę Warszawy Gdańskiej. Jednak nowością, która nie zaskakuje pozytywnie, jest to, że rozbudowa stacji nie obejmie stworzenia nowych peronów.

- Pamiętajmy, że stacja Warszawa Gdańska została zmodernizowana kilka lat temu. Jeden peron był przebudowany w roku 2010, drugi, o ile dobrze pamiętam, w 2016. (...) Podjęliśmy więc decyzję o przygotowaniu przetargu na realizację schodów ruchomych. Ponadto wybudujemy kładkę nad torami, która będzie niezależnie umożliwiać przejście na jedną i drugą stronę miasta. Zwiększymy przepustowość, ale na pewno nie będziemy przebudowywali istniejących peronów i układu torowego - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Modernizacja linii średnicowej. Likwidacja Warszawy Powiśle,...

Naszą uwagę przyciąga ostatnie zdanie wypowiedziane przez prezesa PKP. Jak ma się zwiększyć przepustowość, skoro nie będzie ani jednego nowego peronu? W przypadku zamknięcia dla ruchu dalekobieżnego trzech największych stacji w stolicy, Warszawa Gdańska będzie obsługiwać dodatkowo około 50 tys. osób. Czy dworzec będzie przystosowany do tak dużego ruchu?

Ku naszemu zaskoczeniu, według PKP, zwiększenie przepustowości oznacza po prostu budowę schodów ruchomych w części podziemnej na perony i stworzenie kładki.

- W ten sposób więcej pasażerów wygodniej będzie mogło dostać się na perony - powiedział Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP.

Wygląda więc na to, że pasażerowie rzeczywiście będą mieli wygodniejsze dojście do peronów, ale już na samej stacji sytuacja nie będzie tak dobra. Przypomnijmy, że Warszawa Wschodnia posiada 7 peronów, z kolei Zachodnia 8. Skoro ruch z tych dworców zostanie przekierowany na Warszawę Gdańską, możemy sobie już teraz wyobrazić jak szybko znika zadowolenie pasażerów z nowych wind, schodów ruchomych czy kładek, gdy będą stać ściśnięci na peronach.

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto