Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fiat 125p. Motoryzacyjny sukces FSO. Pierwszy "duży fiat" wyjechał z fabryki na Żeraniu 55 lat temu

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Narodowe Archiwum Cyfrowe
"Duży fiat", czyli Fiat 125p obchodzi swoje urodziny. Pierwszy seryjny pojazd wyprodukowano 28 listopada 1967 roku. Produkcja trwała aż do 1991 roku. W sumie z warszawskiej fabryki na Żeraniu wyjechało ponad milion egzemplarzy samochodu, do którego wielu Polaków ma ogromny sentyment. Na archiwalnych zdjęciach pokazujemy, jak "duży fiat" radził sobie na ulicach Warszawy. Wykorzystywano go m.in. jako taksówkę, karetkę czy radiowóz milicji. Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.

Fabryka Samochodów Osobowych powstała na Żeraniu w 1951 roku. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii produkcyjnej, była Pobieda, radziecki pierwowzór kultowej Warszawy M-20. Następnym pojazdem produkowanym w prestiżowej - jak na tamte czasy - fabryce, była FSO Syrena. Za jej projekt odpowiadali wyłącznie Polacy. Ale na początku lat 60. słynna "Syrenka", była już przestarzała.

Następcą został pojazd skonstruowany wcale nie za Żelazną Kurtyną, a we Włoszech. Mowa o "dużym fiacie". Produkcja Fiata 125p w FSO na Żeraniu była możliwa dzięki umowie licencyjnej, którą w grudniu 1965 roku podpisano z włoskim przedsiębiorstwem FIAT (skrót od Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Włoska Fabryka Samochodów w Turynie). W tym czasie szefowie FSO prowadzili negocjację z Włochami (Fiat) oraz Francuzami (Renualt). Ostatecznie wygrała ta pierwsza opcja.

Fiat 125p. Motoryzacyjny sukces FSO. Pierwszy "duży fiat" wy...

Polski Fiat 125p był nowoczesnym, jak na swoje czasy, samochodem osobowym klasy średniej. Wzorowany był na modelu Fiat 125, który przez włoski koncern motoryzacyjny z Turynu produkowany był przez pięć lat (od 1967 do 1972 roku).

Duże fiaty z Polski trafiały nawet do Egiptu i Chin

/
Włoska licencja na produkcję dużego fiata wygasła w 1983 roku, ale FSO na Żeraniu wytwarzało te auta dalej. Ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej warszawskiej fabryki w 1991 roku. W sumie w czasie niemal 24 lat wyprodukowano w Polsce niemal 1,5 mln sztuk dużego fiata. W "gorących" latach 70. rocznie z fabryki na Żeraniu wyjeżdżało ponad 115 tys. egzemplarzy.

Motoryzacyjny sukces FSO. Pierwszy "duży fiat" wyjechał z fabryki na Żeraniu 55 lat temu.Narodowe Archiwum Cyfrowe

Polski fiat sprzedawany był nie tylko w kraju, ale także za granicą. Tysiące egzemplarzy trafiło m.in. do Czechosłowacji oraz na Węgry. Eksportowany był także do krajów Zachodu: Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Grecji, Finlandii oraz RFN, czyli Niemiec zachodnich. Duży fiat trafiał też w tysiącach sztuk do Iraku, Chin, Egiptu oraz Kolumbii. Do ZSRR Fiat 125p trafił w liczbie zaledwie kilkudziesięciu sztuk, co wynikało z faktu, że Sowieci mieli swoją Ładę i nie byli zainteresowani polskim autem.

Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Skrzynia biegów, manualna, była 4- lub 5-biegowa. W swojej klasie Fiat 125p konkurował z takimi modelami jak Dacia 1300/1310, Łada 2103/2107, Opel Ascona, Škoda 120, Wartburg 353/1.3 oraz Moskwicz 408/412/2140.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto