Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK - Odwołanie PESY zostało oddalone: Tramino coraz bliżej pasażerów w Poznaniu

Katarzyna Fertsch
Tramino mogą być produkowane w halach w Bolechowie, gdzie dzisiaj powstają autobusy
Tramino mogą być produkowane w halach w Bolechowie, gdzie dzisiaj powstają autobusy W. Wylegalski
Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła wczoraj w Warszawie odwołanie bydgoskiej spółki PESA, podważające decyzję poznańskiego MPK. Sędziowie nie mieli zastrzeżeń do wyboru komisji przetargowej. Oznacza to, że przewoźnik miejski w Poznaniu będzie mógł podpisać umowę na dostawę 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów z firmą Solaris Bus&Coach.

Nie może tego jednak zrobić już dzisiaj. Wcześniej cała dokumentacja przetargowa jeszcze raz musi zostać zaakceptowana przez Urząd Zamówień Publicznych. Przepisy są tak restrykcyjne, ponieważ zakup tramwajów jest dofinansowywany z pieniędzy Unii Europejskiej. Jan Firlik, dyrektor MPK odpowiedzialny za tramwaje i jednocześnie szef komisji przetargowej zapewnia, że dokumenty zostaną złożone w Warszawie jeszcze dzisiaj. - Urząd Zamówień Publicznych ma zgodnie z przepisami 30 dni na ich zatwierdzenie - mówi Jan Firlik.

Po tym czasie umowa na dostawę tramwajów będzie mogła zostać podpisana. Chyba że bydgoska PESA postanowi zaskarżyć decyzję MPK w jeszcze jednej instancji - w Sądzie Okręgowym. Michał Żurowski, rzecznik prasowy spółki PESA nie wyklucza takiej możliwości. Przed podjęciem takiej decyzji przedstawiciele spółki muszą jednak poznać uzasadnienie Krajowej Izby Odwoławczej. - Złożenie takiej skargi nie powinno moim zdaniem przynieść żadnego efektu - przekonuje Jan Firlik.

Tymczasem w Gdańsku kończą się Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2009. W środę po raz pierwszy zaprezentowany tam został tramwaj firmy Solaris Bus&Coach - Tramino. Wśród oglądających go był między innymi dyrektor MPK. - Wygląda naprawdę ładnie i sprawia wrażenie, jakby miał być wygodny dla pasażerów - mówi Jan Firlik. - Jestem jednak daleki od wyrażania dzisiaj opinii na jego temat. Tramwaj można porządnie sprawdzić dopiero na ulicy.

A okazja może nadarzyć się już niedługo. To właśnie na poznańskich ulicach ma być testowany Tramino (będzie, podobnie jak tramwaj Puma "Cegielskiego", jeździł na liniach).

Komisja przetargowa wybrała ofertę złożoną przez Solarisa pod koniec sierpnia. Producent z podpoznańskiego Bolechowa zaproponował dostawę za 342 miliony złotych. Choć była to oferta droższa od proponowanej przez firmę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz - to Solaris wygrał. Uzyskał więcej punktów za "wartość techniczną pojazdu" (oceniano szerokość przejść w pojeździe, drzwi i ilość miejsc). Między innymi to kryterium zaskarżyła PESA, najpierw składając protest w MPK, później odwołanie do krajowej izby. - Szerokość drzwi, przejść i liczba miejsc to gwarancja wygody pasażerów - odpiera zarzut Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK.

Pierwszy Tramino powstał w Łodzi. Kolejne mają być jednak produkowane w Wielkopolsce. Firma Solaris chce zatrudnić od 300 do 500 dodatkowych osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto