Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mrożenie gruntu na budowie II linii metra. Budują łącznik pod Wisłostradą

Redakcja
Mrożenie gruntu na budowie II linii metra.
Mrożenie gruntu na budowie II linii metra. fot. budowametra.pl
Mrożenie gruntu na budowie II linii metra. Budują łącznik pod Wisłostradą. Kilka dni temu rozpoczęły się prace związane z budową łącznika obu głowic stacji Centrum Nauki Kopernik. Wykorzystana będzie do tego technologia mrożenia gruntu ciekłym azotem.

Mrożenie gruntu na budowie II linii metra. Budują łącznik pod Wisłostradą

Ze względu na bardzo skomplikowane warunki geotechniczne, jedynym rozwiązaniem, które umożliwi wykonanie łącznika pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią stacji Centrum Nauki Kopernik jest mrożenie gruntu.

Czytaj także: Tunele na budowie II linii metra nabierają kształtów [ZDJĘCIA]

Mrożenie gruntu na budowie II linii metra. Nowatorska technologia

Najpierw za pomocą specjalnych wiertnic wykonane zostanie ponad 500 mikrotuneli. Następnie wewnątrz otworów zostaną umieszczone „wymienniki ciepła”, czyli rurki o małej średnicy oraz kilkadziesiąt czujników, które monitorować będą późniejszy proces napełniania ich chłodziwem. Po wykonaniu tej instalacji, podłączone do nich zostaną zbiorniki z ciekłym azotem o temp – 196 stopni C, a każde z połączeń dysponować będzie elektronicznym zaworem pozwalającym na stałą i bardzo precyzyjną kontrolę ciśnienia oraz wydajności instalacji.

Gdy wszystko będzie gotowe, zaczniemy wypełniać instalację ciekłym azotem i dokonywać pomiarów wszelkich parametrów mrożenia. Na przełomie 2013 i 2014 roku grunt powinien być już zeskalony tak, by można było rozpocząć drążenie łącznika. Zamrożony materiał uzyska charakterystykę bardzo zbliżoną do skał, dlatego też do drążenia będą używane będą maszyny przystosowane do skrawania skał, czyli minikoparki.

Czytaj także: II linia metra: Zaczęli układać tory [ZDJĘCIA]

Mrożenie gruntu na budowie II linii metra. Mieszkańcy mogą spać spokojnie

Planując te prace, myśleliśmy jednocześnie o komforcie mieszkańców. Układ do mrożenia gruntu został zaprojektowany tak, by na żadnym etapie prac nie było konieczności ograniczania obecnej przepustowości tunelu Wisłostrady. Dlatego też, zostanie zastosowane rozwiązanie dotychczas niespotykane na świecie – z otworów wewnątrz tunelu Wisłostrady grunt zamrażany będzie za pomocą solanki a nie azotem, dzięki czemu ruch przez cały czas będzie mógł odbywać się normalnie. Różne metody mrożenia na tak ograniczonym obszarze to rozwiązanie absolutnie innowacyjne.

Ze względu na to, że na zamkniętych wewnętrznych pasach tunelu nasi pracownicy muszą wykonywać przydzielone im zadania związane budową metra, wykonawca prosi kierowców o ostrożną jazdę na tym odcinku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto