W Odessie rozkwitał handel, przybywali do niej handlarze i przemytnicy korzystający ze strefy wolnocłowej. Była ziemią obiecaną, dla tych którzy pragnęli się szybko wzbogacić. Tu słynny złodziej o złotym sercu - Benia Krzyk wykonywał pierwsze zadania dla Froima Gracza, by potem stać się królem Mołdawanki i wreszcie całej Odessy.
- Benia Krzyk to romantyczny bandyta-filantrop. Rabował bogatych maklerów, budował szpitale, sierocińce, a także kupił kino, do którego biedni przychodzili za darmo - mówi reżyser Jan Szurmiej - Pierwowzorem postaci był Żyd z Mołdawanki - Michaił Winicki zwany Miszką Japończykiem. Benią Krzykiem nazwał go Izaak Babel.
Sztuka mieni się feerią barw, porywa muzyką i energią tańca, by po chwili wprowadzić pełne nostalgii sceny, a wszystko, by oddać klimat romantycznej Odessy początku XX w. Spektakl został oparty na "błatnych pieśniach", czyli utworach wywodzących się ze złodziejskiego i więziennego świata. Słowo "błatnoj" oznacza profesjonalnego przestępcę. - Oryginalne pieśni odeskie tłumaczyli między innymi Wojciech Młynarski, Aleksander Rozenbaum, Andrzej Zaorski - mówi Jan Szurmiej. - To także moje własne tłumaczenia - dodaje.
Czytaj także:
Wygraj podwójny bilet do Teatru Capitol na spektakl Dziwna Para
Pieśni opowiadają o uczuciach, miłości, honorze, zdradzie, zaprawione bywają siarczystym poczuciem humoru. W kompozycjach i aranżacjach Hadriana Filipa Tabęckiego pobrzmiewają dźwięki muzyki żydowskiej, rosyjskich romansów, rumuńsko - besarabskich rytmów, turecko - kaukaskich brzmień oraz nostalgicznych kozackich pieśni ludowych.
Oprócz bandyckiego półświatka sztuka porusza także uniwersalne tematy. - Pokazujemy problem mniejszości narodowych, miasta jako skupiska różnych nacji. Są tu: Żydówka, Cyganka i Rosjanka, razem skupiają się w Odessę- Mamę, która przygarnia ludzi pod opiekę, jest matką dla wszystkich.
Musical powstał na motywach "Zmierzchu" oraz "Opowiadań Odeskich" Izaaka Babla, niedokończonego scenariusza filmowego "Benia Król" oraz materiałów z archiwum policji carskiej Odessy. - Sięgałem po carskie archiwa, oglądałem filmy, by oddać dramaturgię adekwatną do Mołdawanki początku XX w. – opowiada Jan Szurmiej.
Czytaj także:
Premiery na deskach warszawskich teatrów - sprawdź, na które spektakle warto się wybrać!
Reżyseria, Libretto i Inscenizacja: Jan Szurmiej
Kierownictwo muzyczne, kompozycje i aranżacje: Hadrian Filip Tabęcki
Piosenki i ich tłumaczenia: Wojciech Młynarski, Aleksander Rozenbaum, Andrzej Zaorski, Roman Kołakowski, Andrzej Ozga, Jan Szurmiej
Choreografia: Iliana Alvarado, Jan Szurmiej
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Kostiumy: Marta Hubka
Przygotowanie wokalne: Teresa Wrońska
Korepetytor wokalny: Michał Salamon
Asystent reżysera: Agnieszka Kamińska, Henryk Rajfer
Obsada: Zespół Teatru Żydowskiego - Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Ewa Greś, Mariola Kuźnik, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Katarzyna Post, Joanna Przybyłowska, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Paulina Lombarowicz, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Ewa Tucholska-Jaszczak, Ernestyna Winnicka, Roksana Vikaluk, Piotr Chomik, Marcin Błaszak, Waldemar Gawlik, Genady Iskhakov, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Maciej Winkler, Piotr Wiszniowski, Grzegorz Kulikowski, Ryszard Kluge, Jan Szurmiej, Michał Świdowski (statysta).
Prapremiera: 9 czerwca 2012 r., godz. 19.00
Spektakl: 10 czerwca, godz. 18.00
Musical wystawiany będzie również w ramach IX Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?