Najwyższa przeprawa świata o połowę tańsza od mostu Północnego. Skąd ta różnica?

pwZaktualizowano 
Najwyższa przeprawa świata o połowę tańsza o mostu Północnego. Skąd ta różnica? Glabb / cc by sa 3.0
Spektakularny most Beipanjiang (Chiny) ma 1,3 kilometra długości, po dwa pasy ruchu w każdą stronę i znajduje się nad półkilometrową przepaścią. Dlaczego jego budowa była o połowę tańsza od warszawskiego mostu Północnego?

Chińczycy wybudowali spektakularny most. Przęsła łączą dwa wzniesienia odległe o ponad kilometr. Między nimi jest półkilometrowa przepaść. Cała budowa, w górzystej południowej części Chin, trwała trzy lata i pochłonęła niecałe 600 mln zł. To niedużo, biorąc pod uwagę, że konstrukcja w Warszawie była prawie dwa razy droższa (1,15 mld zł). Przepłaciliśmy?

Sprawa jest dość skomplikowana, ponieważ musimy uwzględnić po pierwsze pensje pracowników budowlanych. W Chinach, według badań Goldman Sachsa z roku 2014, połowa pracującej populacji (w tym robotnicy budowlani) zarabiają średnio tylko 2 tys. dolarów rocznie, czyli w przeliczeniu lekko ponad 700 złotych miesięcznie. W Polsce majster drogowy zgarnie ponad 4 tys. złotych "na rękę". To prawie pięć razy więcej.

Jeszcze większe różnice są wśród kierowników budowy, geodetów i innych wyspecjalizowanych pracowników. Biorąc pod uwagę, że na budowie pracuje łącznie około tysiąca osób, koszty rosną bardzo szybko. Kolejna sprawa to koszt materiałów. W Chinach za stal, różnego rodzaju elementy konstrukcyjne czy asfalt zapłacimy dużo mniej. Inne są również przepisy dopuszczające drogę do użytku. W Polsce przejść trzeba przez szereg procedur, a wcześniej wykupić ziemię od gospodarstw. Państwo Środka ma zdecydowanie miej problemów w tych kwestiach.

Most Północny (właściwa nazwa to Most Marii Skłodowskiej-Curie) był budowany razem z trasą łączącą okolice Metra Młociny, Wisłostradę i przeprawę aż do skrzyżowanie z al. płk. Kuklińskiego. W sumie cała trasa, która kosztowała 1,15 mld zł, ma 4,4 km, z czego most to "tylko" 800 metrów. Poza tym trasa ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę (po jednym więcej niż w Chinach) oraz tory tramwajowe i ścieżkę rowerową, których Beipanjiang nie ma. Mimo wszystko, warto docenić umiejętności chińskich inżynierów. Most Beipanjiang na prawdę robi wrażenie. Szczególnie za takie pieniądze.


Zobaczcie też: [Mercedes 300d. Możesz kupić auto, którym jeździł Gomułka [ZDJĘCIA, WIDEO]

](http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/mercedes-300d-mozesz-kupic-auto-ktorym-jezdzil-gomulka,3953914,artgal,t,id,tm.html)

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3