Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niezwykły wynalazek naukowców z Warszawy! Przyszłość stołecznego transportu?

red./ mat. pras. PW
Niezwykły wynalazek naukowców z Warszawy! Przyszłość stołecznego transportu?
Niezwykły wynalazek naukowców z Warszawy! Przyszłość stołecznego transportu? mat. pras. Politechniki Warszawskiej
Wyglądem przypomina szybką kolej, ale w środku nie ma maszynisty. Zmieści się natomiast czterech pasażerów. Czy wynalazek naukowców z Politechniki Warszawskiej podbije świat?

Pod hasłem Personal Rapid Transit określa się modyfikację obecnego systemu komunikacji rodem z filmów science-fiction. Wagoniki poruszające się samodzielnie, na pewnej wysokości, dzięki czemu niemożliwa jest kolizja i niepotrzebni są kierowcy... Brzmi znajomo? Nad takim rozwiązaniem pracuje właśnie zespół z Politechniki Warszawskiej w ramach projektu Eco-Mobilność.

Pojazdy wymyślone przez stołecznych naukowców mogłyby zabrać na pokład od 3 do 5 osób. Całość zdolna jest do poruszania się około 5-7 metrów nad ziemią, dzięki elektrycznemu napędowi. A co ciekawe, takie systemy już funkcjonują - na lotnisku Heathrow, w Parku Narodowym w Suncheon Bay oraz w mieście Masdar. Polska jeszcze nie jest gotowa na taki wynalazek.

- Od wielu lat trwają dyskusje na temat udziału systemu PRT w istniejących miejskich systemach transportowych. Mała liczba funkcjonujących systemów i prosta struktura ich sieci nie pozwalają na jego weryfikację - wyjaśnia prof. nzw. dr hab. inż. Iwona Grabarek z Wydziału Transportu PW, zastępca kierownika projektu Eco-Mobilność. - Trudności związane z wdrożeniem takich systemów na większą skalę wynikają również z braku standardów dotyczących budowy i weryfikacji systemów PRT, niechęć decydentów w miastach do stosowania innowacyjnych i nie do końca sprawdzonych systemów transportowych. Z drugiej strony, jeśli nie zbuduje się linii eksperymentalnych, to nie odpowie się na wiele istotnych pytań - dodaje.

Zobacz też: Warszawskie wynalazki. Spektakularne przedmioty, które powstały w stolicy [PRZEGLĄD]

Wynalezione przez naukowców wagoniki mogłyby jednak znacząco usprawnić warszawską komunikację. - Naszym celem jest wdrożenie zbudowanego w ramach projektu Eco-Mobilność systemu w formie pilotażowych linii lokalnych, np. połączenie nowych dzielnic mieszkaniowych z lokalnym węzłem transportowym, aby pokazać i przekonać zarówno decydentów, jak i użytkowników o zaletach tego transportu. Miastem, które jest gotowe podjąć takie wyzwanie, jest Rzeszów, w ostatnich latach intensywnie wdrażający innowacyjne rozwiązania i to nie tylko w sferze transportu - stwierdza prof. Grabarek.

Co ciekawe, "nowoczesne tramwaje" są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, które dzięki ekranom dotykowym będą mogły samodzielnie podróżować takim środkiem komunikacji.

Projekt nowoczesnej komunikacji to niejedyny, nad którym naukowcy pracowali w ramach Eco-Mobilności. Opracowali także: eco-samochód, system pionizacji i wspomagania chodu (egzoszkielet), wózki inwalidzkie i system stabilizatorów ortopedycznych i trzpień protezy stawu biodrowego.

Obecnie trwa praca nad wdrażaniem stworzonych rozwiązań. - Nasze wnioski są kontynuacją tego co zrealizowaliśmy, czyli dotyczą wdrożenia oraz demonstracji opracowanych systemów, a także doskonalenia oraz dalszego rozwoju koncepcji i systemów dotyczących transportu miejskiego i szeroko rozumianej mobilności. Myślę, że więcej szczegółów będziemy mogli podać, jeśli uda nam się zrealizować nasze plany - dodaje profesor.


od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto