Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niskopodłogowe autobusy znikają z Warszawy. To koniec prawie 20-letniej epoki

Redakcja
Niskopodłogowe autobusy znikają z Warszawy. To koniec prawie 20-letniej epoki
Niskopodłogowe autobusy znikają z Warszawy. To koniec prawie 20-letniej epoki Szymon Starnawski
Niskopodłogowe autobusy, a dokładniej model Solaris Urbino 15 wprowadzony do Warszawy w 2000 roku, do końca 2019 roku zniknie ze stołecznych ulic. To inwestycja miasta w bardziej nowoczesne i ekologiczne rozwiązania.

Pierwszy niskopodłogowy autobus wyjechał na ulice Warszawy w 1994 roku. Był nim Neoplan N4020. Zaczął kursować w listopadzie 1994 roku na linii 175, docierającej na lotnisko. Rok później pojawiły się dwa niskopodłogowe Ikarusy 411. Przez dwa lata obsługiwały linię 700 spod Dworca Centralnego do Konstancina-Jeziorny. Później w stolicy pojawiły się Jelcze M121M, które wyjechały na ulice Warszawy w styczniu 1997 roku. W tym roku także po raz pierwszy autobusy niskopodłogowe zostały oznaczone w rozkładach jazdy.

Solaris Urbino 15 pojawił się w stolicy w 2000 roku i jak na tamte czasy charakteryzował się nowoczesnym designem i genialnymi rozwiązaniami. M.in. falowaną szybą, która zwiększała widoczność kierowcy czy brakiem schodów i jednakowym poziomem we wszystkich drzwiach. Niestety ze względu na brak przegubu ciężko się nim manewrowało.

Warszawiacy nazywali je "deskorolkami", ze względu na 15-metrową długość, "saunami" - ze względu na temperaturę, jaka utrzymywała się w nich latem czy "jamnikami"

Idzie nowe

Miasto sukcesywnie wymienia warszawskie autobusy. Rezygnacja z pierwszych niskopodłogowców to krok ku ekologicznej polityce. W lutym 2019 roku zakupiliśmy bowiem kolejne Solarisy - elektryczne i nowoczesne. Zakup jest częścią szerszej strategii miasta, która zakłada wymianę wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej o spalinowych silnikach na pojazdy elektryczne.

– Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówił Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Obecnie w Warszawie jeździ jedynie 30 pojazdów elektrycznych – 20 od Solarisa i 10 od Ursus Busa. W ramach osobnej umowy mają powstać w Warszawie także stacje do ładowania autobusów.

Dni Transportu Publicznego 2018 - wielkie święto komunikacji...


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto