Kolejne rządy obiecują budowę Centralnego Portu Lotniczego już od 2003 r. Efekt, poza obietnicami i odkładaniem projektu do szuflady, to różnego rodzaju opracowania wskazujące na potrzebę budowy, zaś za rządu PiS pojawiła się nowa koncepcja: CPL zamienił się Centralny Port Komunikacyjny, czyli inwestycja lotniskowa połączona z węzłem kolejowym. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild zapewnił, że rada ministrów jeszcze w lipcu przyjmie wstępną uchwałę, która będzie fundamentem rządowego programu budowy CPK.
Cel? Wybudować CPK w ciągu 10 lat. Wstępny kosztorys to 30 mld zł. Po przyjęciu dokumentów rządowych - jak mówi Wild - możliwe będzie rozpoczęcie negocjacji z potencjalnymi inwestorami, a już przed rokiem pojawiły się informacje, że inwestycją w Polsce zainteresowany jest kapitał chiński.
O Centralnym Porcie Lotniczym, dziś zwanym Komunikacyjnym, kolejne ekipy rządowe mówią od 2003 r. Już wtedy przewidywano, że Okęcie nie wystarczy i Polska będzie potrzebowała wielkiego portu w centrum kraju. Dziś jednak a propos Okęcia, mówi się raczej o zamknięciu go dla ruchu turystycznego, a pozostawieniu funkcji istotnych dla obronności kraju.
Zobacz też: Rekordowe tłumy na Chopinie. Lotnisko zmienia organizację, by obsłużyć pasażerów
- Port lotniczy nie powinien być zlokalizowany dalej niż 50 kilometrów od aglomeracji. Kolejnym założeniem, które przyjmujemy w projekcie uchwały jest lokalizacja między Warszawą a Łodzią - stwierdził Mikołaj Wild.
„Trzeba pilnować, by nie okazało się, że „między Warszawą a Łodzią” to np. Modlin albo przedmieście Warszawy a nie Babsk lub (ostatecznie) Mszczonów. Nasi łódzcy posłowie wszystkich formacji powinni w tej sprawie działać zgodnie” - napisał na swym blogu Jerzy Kropiwnicki, były prezydent Łodzi. Co istotne, pełnomocnik Wild już zdołał zapewnić, że port lotniczy w Modlinie nie wchodzi w grę, bo ma być przeznaczony dla przewoźników niskokosztowych.
Przed czternastu laty ówczesny rząd SLD-UP-PSL zlecił analizę CPL hiszpańskiemu konsorcjum Ineco Sener, które wyznaczyło cztery lokalizacje: Baranów, Mszczonów i Sochaczew na Mazowszu oraz Babsk w woj. łódzkim. Pomysł budowy CPL jednak zamrożono za rządów PO-PSL. Wyceniono ją na 3 mld euro, w międzyczasie zapadła decyzja o rozbudowie Okęcia. CPL pojawił się w ofercie wyborczej PiS podczas kampanii do Parlamentu Europejskiego. W kwietniu 2014 r. budowę CPK obiecywał w Łodzi Jarosław Kaczyński, potem powtarzał tę obietnicę w kampanii parlamentarnej 2015 r.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?