Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Okęcie stanie się lotniskiem wojskowym? Lokalizacja Centralnego Lotniska w ciągu dwóch tygodni

Marcin Darda, "Dziennik Łódzki"
Centralny Port Lotniczy pod Warszawą. Poznamy lokalizację w ciągu dwóch tygodni
Centralny Port Lotniczy pod Warszawą. Poznamy lokalizację w ciągu dwóch tygodni Pixabay.com
Jeszcze w lipcu mamy poznać lokalizację Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pełnomocnik rządu zapewnia, że powstanie „między Łodzią a Warszawą”.

Kolejne rządy obiecują budowę Centralnego Portu Lotniczego już od 2003 r. Efekt, poza obietnicami i odkładaniem projektu do szuflady, to różnego rodzaju opracowania wskazujące na potrzebę budowy, zaś za rządu PiS pojawiła się nowa koncepcja: CPL zamienił się Centralny Port Komunikacyjny, czyli inwestycja lotniskowa połączona z węzłem kolejowym. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild zapewnił, że rada ministrów jeszcze w lipcu przyjmie wstępną uchwałę, która będzie fundamentem rządowego programu budowy CPK.

Cel? Wybudować CPK w ciągu 10 lat. Wstępny kosztorys to 30 mld zł. Po przyjęciu dokumentów rządowych - jak mówi Wild - możliwe będzie rozpoczęcie negocjacji z potencjalnymi inwestorami, a już przed rokiem pojawiły się informacje, że inwestycją w Polsce zainteresowany jest kapitał chiński.

O Centralnym Porcie Lotniczym, dziś zwanym Komunikacyjnym, kolejne ekipy rządowe mówią od 2003 r. Już wtedy przewidywano, że Okęcie nie wystarczy i Polska będzie potrzebowała wielkiego portu w centrum kraju. Dziś jednak a propos Okęcia, mówi się raczej o zamknięciu go dla ruchu turystycznego, a pozostawieniu funkcji istotnych dla obronności kraju.

Zobacz też: Rekordowe tłumy na Chopinie. Lotnisko zmienia organizację, by obsłużyć pasażerów

- Port lotniczy nie powinien być zlokalizowany dalej niż 50 kilometrów od aglomeracji. Kolejnym założeniem, które przyjmujemy w projekcie uchwały jest lokalizacja między Warszawą a Łodzią - stwierdził Mikołaj Wild.

„Trzeba pilnować, by nie okazało się, że „między Warszawą a Łodzią” to np. Modlin albo przedmieście Warszawy a nie Babsk lub (ostatecznie) Mszczonów. Nasi łódzcy posłowie wszystkich formacji powinni w tej sprawie działać zgodnie” - napisał na swym blogu Jerzy Kropiwnicki, były prezydent Łodzi. Co istotne, pełnomocnik Wild już zdołał zapewnić, że port lotniczy w Modlinie nie wchodzi w grę, bo ma być przeznaczony dla przewoźników niskokosztowych.

Przed czternastu laty ówczesny rząd SLD-UP-PSL zlecił analizę CPL hiszpańskiemu konsorcjum Ineco Sener, które wyznaczyło cztery lokalizacje: Baranów, Mszczonów i Sochaczew na Mazowszu oraz Babsk w woj. łódzkim. Pomysł budowy CPL jednak zamrożono za rządów PO-PSL. Wyceniono ją na 3 mld euro, w międzyczasie zapadła decyzja o rozbudowie Okęcia. CPL pojawił się w ofercie wyborczej PiS podczas kampanii do Parlamentu Europejskiego. W kwietniu 2014 r. budowę CPK obiecywał w Łodzi Jarosław Kaczyński, potem powtarzał tę obietnicę w kampanii parlamentarnej 2015 r.


od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto