Palenie po okresie menopauzy grozi problemami z sercem

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Dobra wiadomość dla pań: po menopauzie rzucenie palenia wyraźnie obniża ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, nawet przy cukrzycy.

Ucisk w okolicy mostka, uczucie dławienia i ból promieniujący do lewego ramienia to objawy typowe dla choroby niedokrwiennej serca. Schorzenie to, określane również mianem choroby wieńcowej lub dławicy piersiowej, jest objawowym stadium rozwoju miażdżycy naczyń wieńcowych. W przebiegu choroby niedokrwiennej serca dochodzi do pogorszenia czynności serca na skutek dostarczania do narządu zbyt małej ilości związków energetycznych i tlenu. Jak ustalili naukowcy, do czynników rozwoju choroby wieńcowej należą m.in.: wiek (ryzyko zachorowania rośnie u mężczyzn po 40 i kobiet po 50), cukrzyca oraz palenie papierosów.

Dlaczego warto wyjść z nałogu nikotynowego?

Obawa przed szybkim wzrostem masy ciała i utratą atrakcyjności sprawia, że palące kobiety w wieku dojrzałym stosunkowo rzadko decydują się na zerwanie z nałogiem. Przyczyną takiego stanu jest niska świadomość społeczna na temat korzyści płynących z rzucenia palenia. Teoretycznie każdy z nas zdaje sobie sprawę ze szkodliwości papierosów, ale w praktyce tylko nieliczni potrafią wymienić konkretne następstwa odstawienia nikotyny, na przykład spadek ryzyka rozwoju choroby wieńcowej. W przypadku zdrowych kobiet, które wkroczyły w okres okołomenopauzalny, redukcja prawdopodobieństwa zachorowania na chorobę niedokrwienną serca jest znacząca – w ciągu 3 pierwszych lat od momentu rzucenia palenia ryzyko rozwoju choroby wieńcowej maleje o 26%, natomiast po upływie 3 lat ryzyko zachorowania jest niższe o 61%. Jeżeli kobieta choruje na cukrzycę, prawdopodobieństwo wystąpienia dławicy piersiowej po rzuceniu palenia obniża się aż o 60%, bez względu na to, kiedy doszło do odstawienia papierosów.

Kobiety, które chciałyby rzucić palenie, ale martwią się perspektywą nadwagi powinny zapoznać się z wynikami przeprowadzonych niedawno badań, które wykazały, że po zaprzestaniu palenia większość pań po menopauzie przybiera na wadze nie więcej niż 5 kilogramów. Utrzymanie masy ciała na pożądanym poziomie wymaga odrobiny siły woli i samozaparcia, ale zadanie to leży w zasięgu każdej z pań. Wagę kontrolować powinny przede wszystkim diabetyczki – zbędne kilogramy sprawiają, że spadek ryzyka rozwoju choroby wieńcowej po rzucenia palenia jest wyraźnie mniejszy niż u kobiet kontrolujących swoją wagę.

Jak uniknąć nadwagi po zerwaniu z nałogiem nikotynowym?

Zwiększenie apetytu po rzuceniu palenia to nie mit – ochota na jedzenie rośnie wraz z wyostrzeniem zmysłów smaku i węchu, które podczas palenia zostały lekko przytępione. Osoby, które wyszły z nałogu papierosowego na nowo odkrywają przyjemność jedzenia, przy czym szczególnie smakują im kaloryczne, bogate w tłuszcze i sól dania o wyrazistym aromacie. Zachowanie umiaru w ich spożyciu nie jest łatwe, zwłaszcza gdy jedzenie ma zrekompensować ekspalaczom brak papierosów. Wstrzemięźliwość w uleganiu zachciankom żywieniowym jest jednak wskazana, pomaga bowiem w utrzymaniu prawidłowej wagi.

Jak zapanować nad apetytem? Najlepszym sposobem na trzymanie łaknienia pod kontrolą jest przyswojenie sobie dobrych nawyków żywieniowych (spożywanie wartościowych produktów z różnych grup, ograniczanie słodyczy i słodkich napojów gazowanych, jedzenie 5 posiłków dziennie co 2-3 godziny, kontrolowanie wielkości porcji dań). Zdrowy stosunek do kwestii żywienia w połączeniu z zalecanym trybem życia (dużo ruchu, efektywny sen, stosowanie technik relaksacyjnych w celu obniżenia poziomu stresu) pomaga zachować szczupłą sylwetkę mimo zwiększonego łaknienia.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2014.04.21 21:56:45

MOTTO: KOBIETY W MENOPAUZIE MUSZĄ MIEĆ ENERGIĘ, NAJLEPIEJ Z POŻYWIENIA. *****



ZDROWIE ORAZ DOBRE SAMOPOCZUCIE MUSZĄ BYĆ WYNIKIEM JEDZENIA, CZYSTEGO ORAZ ENERGETYCZNEGO POŻYWIENIA:

Głównie bez toksyn i oczywiście nie powodującego; otyłości czy też cukrzycy typu 2. Zdecydowanie uważam, że konsumowanie różnych produktów spożywczych w oparciu o tabele tzw. INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU; wystarcza aby menopauzę lub nawet przejściowe osłabienia przechodzić sprawnym żwawym krokiem.



W TYM CZASIE ODŻYWIANIE TO KLUCZ DO PRAWIDŁOWEJ, PROZDROWOTNEJ EGZYSTENCJI:

Dlatego ważne jest odkrycie dotyczące chleba przedstawione poniżej. Dzisiaj jest to w kraju absolutnie żywieniowy unikat.



POMAGA NAM W TYM MIANOWICIE, CHLEB TYPU KR-IRL:

Stabilizujący poziom cukru we krwi na wiele godzin. Jemy bez większych zahamowań, smacznie i dużo, a przede wszystkim energetycznie oraz bez uczucia głodu. Zmęczenie jest nam wtedy obce, a kreatywność myślenia zaskakuje nas samych. Zdrowiejmy i szczuplejmy zatem.

2013.11.30 14:07:09

lol



lol

2013.11.30 14:06:38

lol



lol

2013.11.30 14:05:35

lol



lol

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3