– Zmiana ceny wynika przede wszystkim ze wzrostu obowiązku zakupu energii zielonej i produkowanej w skojarzeniu oraz 20 proc. wzrostu kosztów zakupu energii pochodzącej z tych źródeł – informuje o powodach podwyżki Karolina Tyniec-Margańska z RWE Stoen.
Podwyżki oznaczają, że od 1 stycznia 2010 r. mieszkaniec Warszawy zapłaci miesięcznie za prąd o blisko 2 zł więcej. RWE Stoen wprowadza podwyżkę po decyzji sądu apelacyjnego z listopada, który stwierdził, że firmy energetyczne mają prawo same ustalać ceny energii, bez zatwierdzania ich przez Urząd Regulacji Energetyki.
Podwyżki to problem nie tylko dla gospodarstw domowych, ale i dla instytucji, takich jak szpitale. – Dla nas to będzie duże utrudnienie, bo mamy już podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, który nie uwzględnia podwyżek – mówi Agnieszka Jeziorka, rzecznik Szpitala Bródnowskiego.
To jeszcze nie koniec batalii o niższe ceny. Prezes URE wszczął postępowanie administracyjne, które ma doprowadzić do tego, że dostawcy energii znów musieliby zatwierdzać swoje taryfy w urzędzie. Jednak do czasu zakończenia postępowania wyrok sądu apelacyjnego jest ważny i firmy energetyczne mogą wprowadzać podwyżki.
Można płacić mniej?
– Będziemy chcieli szybko zakończyć postępowanie – zapewnia Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki. – Wykażemy, że rynek energetyczny w Polsce nie jest konkurencyjny. Jest mało przejrzysty, brak jest wielu jednolitych procedur – wyjaśnia Głośniewska.
Chodzi o to, że chociaż od ponad dwóch lat Polacy mogą zmieniać dostawcę energii i szukać tańszego, to jednak rzadko to robią. – Sprzedawcy energii nie są zainteresowani, aby wyjść ze swoją ofertą do klienta. Zupełnie inaczej niż np. operatorzy telefonii komórkowej, którzy oferują klientom coraz to nowe promocje i obniżki. W przypadku energii elektrycznej, to my musimy podjąć wysiłek, aby znaleźć dla nas korzystną ofertę – podkreśla Głośniewska.
Zmieniając dostawcę energii możemy nie tylko mieć niższe ceny. – Dla niektórych ważna będzie jakość obsługi klienta, dla innych rozwiązania ekologiczne stosowane przez firmę – uważa rzecznika URE.
Jak zmienić dostawcę energii elektrycznej?* |
Krok 1 - Odbiorca zawiera umowę sprzedaży z nowym sprzedawcą
Sprawdź listę przedsiębiorstw sprzedających energię
Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą. Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży.
UWAGA: zapytaj nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zastępującej dwie umowy – handlową i dystrybucyjną)
Krok 2 - Odbiorca wypowiada umowę sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy
Ten krok może wykonać nowy sprzedawca. W przypadku, gdy sprzedawcą dotychczasowym była spółka dystrybucyjna, odbiorca wypowiada tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej jak i świadczenia usługi dystrybucji.
Krok 3 - Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji
Ten krok może wykonać nowy sprzedawca. Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.
Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony i nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Krok 4 - Odbiorca informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży
W niektórych przypadkach ten krok może wykonać sprzedawca z upoważnienia odbiorcy. Zgłoszenie (może być wymagane pisemne) powinno zawierać:
a) określenie stron nowej umowy sprzedaży,
b) termin obowiązywania umowy,
c) planowane ilości dostaw energii,
d) określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe
(najczęściej będzie nim nowy sprzedawca),
Krok 5 - Dostosowanie układów pomiarowo—rozliczeniowych (liczników)
Tu też odbiorca może korzystać z pomocy nowego sprzedawcy. W zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu.
W przypadku odbiorców przyłączonych do sieci o niskim napięciu, liczniki należą do operatorów systemów dystrybucyjnych. W przypadku tych odbiorców, brak licznika z rejestracją i transmisją danych nie stanowi przeszkody w zmianie sprzedawcy.
Krok 6 - Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze „starym” sprzedawcą
W dniu wejścia w życie nowej umowy sprzedaży (czyli w dniu zmiany sprzedawcy) operator systemu dystrybucyjnego zobowiązany jest dokonać odczytu układu pomiarowego.
W przypadku liczników uniemożliwiających transmisję danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy.
Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w określonym terminie (do 5 dnia następnego miesiąca).
Na tej podstawie sprzedawcy wystawią odbiorcy faktury. Dotychczasowy sprzedawca przygotuje rozliczenie końcowe.
*Źródło: UKE
Zobacz również:
Możesz już naładować elektryczny samochód
Awaria prądu na Żeraniu
Prąd wraca do Warszawy
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?